Socjologia rynku 3502-SUM/I/SR
Rynek postrzegany jest jako domena analiz ekonomicznych, jednak w ciągu trzech ostatnich dekad możemy obserwować wzrastające zainteresowanie rynkiem innych nauk społecznych, w tym socjologii.
Badania nad rynkiem podejmowane są w interdyscyplinarnym polu socjologii ekonomicznej, z ambicją powołania odrębnej subdyscypliny – socjologii rynku. Celem seminarium jest przybliżenie dorobku socjologicznych analiz rynku. Po pierwsze, w analizach tych konstruowanych w pewnej opozycji do modeli ekonomicznych będą stawiane zasadnicze pytania: czym jest rynek z socjologicznego punktu widzenia. Odpowiedzi konstruowane w ramach różnych teoretycznych tradycji w socjologii będą definiowały rynek jako instytucję, sieć wymian, system ekonomiczny, mechanizm kalkulacji czy pole praktyk. Po drugie, analizy empiryczne będą wskazywały na wielość rynków, a zatem pojawia się pytanie o społeczne, kulturowe, religijne źródła zróżnicowania rynków, a także o historię wybranych rynków i procesy urynkowienia. Po trzecie; w przeciwieństwie do wyabstrahowanych stron rynku w modelach ekonomicznych (podaży i popytu) interesować nas będą społecznie zdefiniowane podmioty, uczestnicy rynku. Po czwarte, rynek budzi kontrowersje, poddawany jest ocenom moralnym, jest w pewnym sensie katalizatorem ideologicznych sporów. Wymienione problemy będą omawiane na seminarium.
Studenci zainteresowani tym tematem z pogranicza socjologii i ekonomii powinni w ramach seminarium przeczytać wskazane lektury, przygotować prezentację. W ramach spotkania seminaryjnego przewiduję; wykład wprowadzający, prezentację przygotowaną przez studenta, dyskusję na bazie wykładu, prezentacji i przeczytanej lektury.
Szacowana liczba godzin, którą student powinien przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla przedmiotu efektów uczenia się wynosi:
• bezpośredni udział w seminarium - 30 godzin,
• lektura i analiza tekstów obowiązkowych 30 godzin,
• przygotowanie prezentacji i tez do dyskusji 15 godzin.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu seminarium student powinien:
• rozróżniać podstawowe perspektywy socjologicznych analiz rynku,
• mieć świadomość sporów socjologicznych analiz z ekonomicznymi
modelami rynku
• posiadać pogłębioną wiedzę na temat instytucji rynku
• posiadać pogłębioną wiedzę na temat społecznych, kulturowych,
religijnych źródeł zróżnicowania rynków,
• posiadać pogłębioną wiedzę o historii dyscypliny socjologii rynku i jej
twórcach,
• zidentyfikować i zanalizować wybrane rynki,
• umieć wskazać racjonalne strony rynku i jego ograniczenia,
• umieć odnieść modele rynku do przykładów empirycznych
• krytycznie oceniać procesy urynkowienia (komercjalizacji)
obserwowane we współczesnym społeczeństwie
• samodzielnie formułować i weryfikować sądy na temat kontrowersji
wokół rynku
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia jest:
- obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności),
- czytanie wskazanej lektury i uczestnictwo w dyskusji,
- prezentacja wybranej lektury
Literatura
• Jerzy Kochanowski (2010) Tylnymi drzwiami. „Czarny rynek“ w Polsce 1944-1989 Warszawa: Wydawnictwo Neriton. Instytut Historyczny UW
• Bourdieu, Pierre (2001) Reguły sztuki. Geneza i struktura pola literackiego Universitas: Kraków Cz.I.3. „Rynek dóbr symbolicznych“
• Callon, Michel (ed.) 1998 The Laws of the Markets. Oxford: Blackwell Publishers
• Carruthers, Bruce (2005) The Sociology of Money and Credit, w: Neil J. Smelser, Richard Swedberg (eds.) The Handbook of Economic Sociology. Second Edition Princeton, N.J.: Princeton University Press
• Fligstein, Neil (2001) The architecture of markets: an economic sociology of twenty-first-century capitalist societies. Princeton, New Jersey: Princeton University Press.
• Fligstein, Neil and Luke Dauter (2007) The Sociology of Market Annual Review of Sociology, 33: 105-128
• Hochschild, Arlie R. (2009) Zarządzanie emocjami. Komercjalizacja ludzkich uczuć Wydawnictwo Naukowe PWN: Warszawa
• Nathan Rosenberg i L.E. Birdzell, Jr. (1994) Historia kapitalizmu. Kraków: Signum.
• Marshall, Alfred(1993) „On markets“ w: Grahame Thompson, Jennifer Frances, Rosalind Levacić, Jeremy Mitchell Markets, Hierarchies and Networks. The Coordination of Social Life SAGE Publications
• Viviana Zelizer (2008) „(Prze)znaczenie pieniądza“ w: Piotr Sztompka, Małgorzata Bogunia-Borowska Socjologia codzienności Wydawnictwo ZNAK: Kraków
• Tripp, Charles (2006) Islam and Moral Economy. The Challenge of Captalism Cambridge University Press
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: