Teorie w analizach i badaniach socjologicznych 3502-SUM/1/TABS
Celem zajęć jest pokazanie związków między teorią socjologicznymi a praktyką badawczą i działaniem w socjologii polskiej i światowej.Wyjdziemy od koncepcji teorii ugruntowanej i pokażemy jak można to pojecie można krytykować z punktu widzenia teorii pozytywistycznych, teorii racjonalnego wyboru i teorii gier. Drugi wątek zajeć będzie dotyczył socjologii jako interwencji i skoncentruje się przede wszystkim na marksizmu i teorii neomarksistowskich oraz teorią Touraine'a (interwencja).Trzeci wątek to teorie, które powstają blisko badań empirycznych i bez nich nie są możliwe (Bourdieu). Czwarty nurt to teorie wychodzące od metody badawczej: metody biograficznej i metody funkcjonalnej a na koniec socjologia publiczna Buravoy'a.
Przyjrzymy się relacji między teorią i empirią oraz praktyką w kilku subdyscyplinach socjologicznych: socjologii struktur społecznych, socjologii edukacji, sicjologii organizacji.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza
K_W01 zna i rozumie podstawowe pojęcia wybranych subdziedzin socjologii (np. socjologii rodziny, zdrowia, pracy, religii, gospodarki, edukacji, itp.)
K_W02 ma świadomość istnienia sporów teoretycznych i metodologicznych prowadzonych we współczesnej socjologii, jest refleksyjny i krytyczny wobec różnych stanowisk
K_W03 posiada pogłębioną wiedzę o strukturach, wybranych instytucjach społecznych i ich wzajemnych relacjach
K_W04 jest refleksyjny i krytyczny wobec problemu zróżnicowania społecznego i nierówności społecznych
K_W05 posiada pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i mechanizmach podtrzymywania ładu zbiorowego
K_W06 posiada pogłębioną wiedzę o zróżnicowaniu kulturowym i jego przemianach, tożsamości kulturowej, interakcji i komunikacji międzykulturowej
K_W07 posiada pogłębioną wiedzę na temat wybranych metod i technik badań społecznych, ich ograniczeń, specyfiki i obszarów zastosowania
K_W08 jest świadomy znaczenia refleksyjnego i krytycznego podejścia do wyników badań społecznych, analiz i procedur badawczych
K_W10 posiada pogłębioną wiedzę na temat najważniejszych międzynarodowych i krajowych badań socjologicznych odnoszących się do wybranych obszarów rzeczywistości społecznej lub wybranych subdyscyplin socjologii
K_W11 posiada pogłębioną wiedzę o normach i regułach organizujących struktury i instytucje społeczne
K_W12 posiada pogłębioną wiedzę na temat funkcjonowania różnego typu organizacji i zarządzania nimi
K_W14 posiada pogłębioną wiedzę na temat założeń i twierdzeń wybranych historycznych i współczesnych teorii socjologicznych
K_W15 podchodzi w sposób refleksyjny i krytyczny do wyboru określonej perspektywy teoretycznej
Umiejętności
K_U01 potrafi zidentyfikować przyczyny i przewidzieć potencjalne skutki przeszłych i bieżących wydarzeń społecznych. Potrafi formułować krytyczne sądy na temat bieżących i przeszłych wydarzeń społecznych
K_U02 potrafi krytycznie selekcjonować informacje i materiały niezbędne do pracy naukowej, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym na poziomie B2+) oraz posługując się nowoczesnymi technologiami
K_U04 potrafi posługiwać się kategoriami teoretycznymi oraz metodami badawczymi do opisu i analizy zmian społecznych i kulturowych we współczesnych społeczeństwach oraz ich konsekwencji
K_U08 umie zinterpretować rolę kultury w funkcjonowaniu jednostki i społeczeństwa
K_U09 potrafi wskazać związek przeczytanego tekstu naukowego z problemami życia społecznego i ich badaniem
Kompetencje społeczne:
K_K04 potrafi argumentować stawiane tezy posługując się dowodami naukowymi
K_K08 jest świadomy istnienia dylematów etycznych związanych z pracą socjologa
K_K09 jest otwarty na różne perspektywy teoretyczne i metodologiczne badań społecznych
Kryteria oceniania
Podstawą oceny będzie:
- ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność)
- ocena notatek z lektur:. Na ocenę notatek wpływa klarowność argumentacji, wykorzystanie wiedzy z obowiązkowych lektur do zajęć i terminowość.
- egzamin
Warunki zaliczenia w terminie poprawkowym są identyczne jak w pierwszym terminie.
Do zaliczenia przedmiotu upoważnia 80% obecności, czyli obecność na 8 zajęciach
Do godzin przeznaczonych na zajęcia w sali (30h) należy doliczyć czas konieczny do przygotowania się do zajęć (czytanie lektur, sporządzanie notatek, przygotowanie referatu) - 8h oraz czas konieczny do przygotowania się do finalnego zaliczenia (egzaminu) - 20h.
Literatura
Wybrane teksty z tomu:
Norman K.Denzin, Yvonna S. Lincoln „Metody badań jakościowych. PWN Warszawa 2009
- Pierre Bourdieu, 2005. Dystynkcja. str.98-120
- Kingsley Davis, Wilbert Moore „O niektórych zasadach uwarstwienia”. w :Współczesne teorie socjologiczne. Scholar 2006
- Randall Collins „Konfliktowa teoria stratyfikacji”. w:Współczesne teorie socjologiczne. Scholar 2006
- Michael Crosier, Erhard Friedberg „Człowiek i system: ograniczenia działania zespołowego” PWE 1982, roz.XII, aneks
- Krzysztof Konecki . 2000, Studia z metodologii badań jakościowych, Teoria ugruntowana. Warszawa: PWN.
- Anna Matuchniak – Krasucka, Interwencja socjologiczna A. Touraine’a. Uwagi uczestnika, [w:] Studia socjologiczne 3,4, Warszawa 1995
- Steward Wright, Równość. Warszawa 2008
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: