- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Teorie interakcji społecznych 3502-SSZCZ-14-OG
Pełny opis przedmiotu
1. Różne perspektywy naukowe analizy i interpretacji teorii interakcji miedzy ludźmi.
2. Systemowe teorie interakcji. Interakcja determinowana.
3. Koncepcje socjologii interakcji - więzi Simmla.
4. Społeczeństwo i jednostka, działanie i komunikowanie – perspektywa G.H. Meada
5. Perspektywa dramaturgiczna Goffmana. Goffman jako badacz interakcji społecznych.
6. „Atomistyczne” koncepcje interakcji – interakcje jako wymiana i jako gra. Modelowa koncepcja wymiany Homansa.
7. Berne’a koncepcja życiowych gier.
8. Perspektywa poznawcza. Koncepcje działania jednostek i grup. Stosunki grupowe w perspektywie poznawczej.
9. Przemiany polskiego społeczeństwa – wzory interakcji - "w co grają Polacy"?
10. Czym jest rzeczywistość międzyludzka?
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
K_W01 zna i rozumie podstawowe pojęcia socjologiczne
na życie jednostek i funkcjonowanie grup społecznych
K_W10 posiada podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i rządzących nimi prawidłowościach
K_W11 rozumie społeczną naturę relacji łączących jednostki, grupy i instytucje społeczne
K_W12 posiada podstawową wiedzę na temat mechanizmów dynamiki grupy społecznej oraz obustronnych zależności między grupą a jednostką
K_W13 jest świadomy znaczenia grupy w budowaniu społecznej tożsamości człowieka
K_W35 jest świadomy wyboru określonej perspektywy teoretycznej i dostrzega konsekwencje tego wyboru
K_U05 potrafi formułować proste samodzielne sądy na temat przyczyn wybranych procesów i zjawisk społecznych
K_U17 potrafi formułować sądy na temat motywów ludzkiego działania oraz przewidywać społeczne konsekwencje tego działania
K_U18 potrafi analizować na podstawowym poziomie interakcje zachodzące w grupach
K_U19 umie opisać rolę kultury w funkcjonowaniu jednostki i społeczeństwa
Kryteria oceniania
Egzamin ustny w małych zespołach 2-3 osobowych
Literatura
H. Cooley, Jednostka i społeczeństwo; Jaźń społeczna; Grupy pierwotne, W: J. Mucha, Cooley.
S. Ossowski, Z zagadnień psychologii społecznej, r. I W obliczu widzów
. G. Simmel, Socjologia; Tajność i tajny związek oraz Ilościowe aspekty grupy.
I. Krzemiński, Co się dzieje między ludźmi? (Homans, Berne, Goffmann, Mead, od r. 2 do końca).
10. E. Hałas, Symbole w interakcji, r. Afektywne społeczeństwo: sentymenty i interakcje symboliczne.
PONADTO LEKTURy Z NAJNOWSZEGO WYDANIA „WSPÓŁCZESNYCH TEORII SOCJOLOGICZNYCH”.
1. G.C.Homans, Podstawowe procesy społeczne (s. 72 – 81);
2. P.M. Blau, Wartości pośredniczące w wymianie w strukturach złożonych (s. 93- 106);
3. E. Goffman, Porządek interakcyjny (s. 293- 315);
4. J.Straub, Tożsamość osobista i zbiorowa. Analiza pojęciowa (s.1119 – 1134).
Lista lektur może ulec zmianie
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: