Socjologia konsumpcji 3502-SSZCZ-13
Z perspektywy historycznej wiek XX był wiekiem społeczeństwa konsumpcyjnego. Pomijając wojny światowe, powstanie i upadek tzw. realnego socjalizmu, konflikty polityczne, najistotniejsze zmiany w życiu jednostki przyniosła w tym okresie masowa dostępność dóbr konsumpcyjnych. Żaden aspekt dotychczasowego życia codziennego nie pozostał obojętny wobec oddziaływań kultury konsumpcyjnej: od miejsc w których żyjemy, przez ubiór, dietę, środki transportu i komunikacji, po praktyki czasu wolnego. Zmiana nie dotyczy jedynie form ale również treści codzienności. Nie sprowadza się jedynie do przemiana związanych z postępem naukowo-technicznym ale stanowi odzwierciedlenie transformacji sposobu w jaki organizujemy społeczeństwo, nasze środki egzystencji. Zmiana ta dotyczy zatem nie tyle metod czy skali w jakiej zaspokajane są pewne potrzeby ale sposobu w jaki postrzegamy świat i nasze miejsce w nim i naszą tożsamość, tego jak definiujemy nasze pragnienia, nadzieje, aspiracje, samych siebie oraz relacje z innymi. Pociąga to za sobą konieczność odpowiedzi na kilka istotnych pytań dotyczących związku pomiędzy kulturą społeczeństwa konsumpcyjnego a doświadczeniem rzeczywistości m.in.: jaki wpływ na negocjowanie znaczeń rzeczywistości społecznej posiada fakt, że w znacznej mierze tworzą ją towary? W jakim zakresie ich konsumpcja określa zakres autonomii jednostek, grup społecznych, społeczeństw? W jaki sposób konsumowane dobra oraz ich symboliczne znaczenia podtrzymują wzorce relacji społecznych? Jak pewne interesy społeczne wpisują się w określone dobra i praktyki konsumpcyjne, zaś inne są z nich systematycznie wykreślane? W jakich warunkach owe dążenia mogą być w nie wczytane, tak by stanowiły ekspresję partykularnych potrzeb i pragnień?
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
po ukończeniu przedmiotu student:
-posiada podstawową wiedzę o problemach wynikających ze zróżnicowania kulturowego współczesnego społeczeństwa;
-jest świadom procesów zachodzących w społeczeństwie polskim i globalnym oraz ich konsekwencji w zakresie postaw i instytucji społecznych;
-umie opisać rolę kultury w funkcjonowaniu jednostki i społeczeństwa;
Kryteria oceniania
egzamin pisemny
Do godzin przeznaczonych na zajęcia w sali (30h) należy doliczyć czas konieczny do przygotowania się do zajęć (czytanie lektur) – 2h tygodniowo oraz czas konieczny do przygotowania się do finalnego zaliczenia (egzaminu) – 15h
Literatura
A.Aldridge(2006) Konsumpcja; J.Baudrillard(2005)Symulakry i symulacja; Z.Bauman(1992) Intimations of Postmodernity; R.Barthes(2005) System mody; U.Beck, A.Giddens, S.Lash(1994) Re-flexive Modernity; Ch.Becker(2005) Studia kulturowe. Teoria i praktyka; P.Bourdieu(2005) Dystynkcja; D.Chaney(1996)Lifestyles; M.Featherstone(1991) Consumer Culture and Postmodernism; B.Fine, E.Leopold(1993)The World of Consumption; A.Giddens(2001) Nowoczesność i tożsamość. ‘Ja’ i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, R.Jenkins(1996) Social Identity; M.Krajewski(2003) Kultury kultury popularnej; M.Paterson(2006) Consumption and Everyday Life; M.J.Lee, The Consumer Society Reader; R.Bocock Consumption
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: