Dydaktyka przedmiotu Wiedza o społeczeństwie w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych - ćwiczenia 3502-SN-WOScw
W ramach ćwiczeń studentki i studenci pracować będą nad rozwijaniem swojej wiedzy i umiejętności związanych z uczeniem „Wiedzy o społeczeństwie” w szkole podstawowej i ponadpodstawowej. Ćwiczenie podzielone będą na !!!!!! Bloków tematycznych
Blok 1. Praca w szkole podstawowej oraz ponadpodstawowej
prawo dotyczące oceniania i klasyfikacji
prawa ucznia i inne dokumenty prawne regulujące stosunki nauczycielki/nauczyciela - ucznia/ uczennicy
podział ról w szkole: zadania Dyrekcji, wychowawców_czyń, Rady Pedagogicznej
Podstawy prawa oświatowego (Karta Nauczyciela, awans zawodowy, najważniejsze rozporządzenia regulujące pracę w szkole)
ukryty program szkoły
szkoła a normy społeczne
szkoła a państwo
szkoła a rynek pracy
szkoła a nierówności społeczne
szkoła a Inny/Inna
szkoła jako mikro-społeczeństwo
modele i dylematy szkolnictwa „progresywnego”
odzyskać szkołę – nowe pomysły na szkołę
Blok 2. Dydaktyka w szkole podstawowej oraz ponadpodstawowej
style nauczania, style uczenia się
procesy grupowe w klasie i w szkole
uczenie się indywidualne uczenie się w grupie
wiedza a umiejętności
aktywne metody kształcenia
diagnoza, kontrola, ocenianie
przezwyciężanie trudności w uczeniu się
praca z ucznie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Blok 3. Kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela „Wiedzy o społeczeństwie”.
motywowanie uczniów i uczennic
sytuacje konfliktowe
wychowywanie (formalnie i merytorycznie)
kompetencje i zaangażowanie obywatelskie nauczyciela
kompetencje interpersonalne
opiekun samorządu szkolnego
relacje z rodzicami
kształtowanie postaw obywatelskich
Blok 4. Przedmiot „Wiedza o społeczeństwie” - program, zasoby, metody, trudności
cele, treści, metody, formy i środki kształcenia WOS-u
wykorzystanie różnorodnych środków dydaktycznych, w tym nowych technologii w nauczaniu WOS-u
metoda projektu w nauczaniu WOS-u
analiza podstawy programowej oraz wybranych podręczników
przegląd pomocy dydaktycznych i źródeł i sposoby pracy z nimi
struktura egzaminu maturalnego (analiza arkuszy)
egzaminy zewnętrzne a podstawa programowa
prace domowe
tworzeni narzędzi sprawdzających zdobytą wiedzę i umiejetności
Blok 5. „Wiedza o społeczeństwie” w kontekście interdyscyplinarnym
WOS a inne przedmioty szkolne
nauczanie WOS-u a edukacja obywatelska i patriotyczna
relacji ze społecznym otoczeniem szkoły
działania w społeczności lokalnej
lokalne, krajowe i międzynarodowe dobre praktyki
Blok 6. Praca nad
opracowanie własnych celów uczenia
opracowanie własnego planu nauczania
opracowanie Przedmiotowych Zasad Oceniania
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
W zakresie umiejętności student/studentka potrafi:
D.1/E.1.U2. przeanalizować rozkład materiału;
D.1/E.1.U3. identyfikować powiązania treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć z innymi treściami nauczania;
D.1/E.1.U4. dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów;
D.1/E.1.U6. podejmować skuteczną współpracę w procesie dydaktycznym z rodzicami lub
opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym;
D.1/E.1.U7. dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii
informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące uczniów i uwzględniające ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne;
D.1/E.1.U8. merytorycznie, profesjonalnie i rzetelnie oceniać pracę uczniów wykonywaną w klasie i w domu;
W zakresie kompetencji społecznych studentka/ student potrafi:
D.1/E.1.K1. adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów;
D.1/E.1.K2. popularyzowania wiedzy wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym;
D.1/E.1.K4. promowania odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej;
Kryteria oceniania
obecność na ćwiczeniach (dopuszczalne 2 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze)
czytanie lektur/literatury, przygotowywanie się do zajęć i aktywne uczestnictwo w nich
Zrealizowanie 6 praktycznych zadań pisemnych:
krytyczna analiza dokumentów programowych i krytyczna analiza podręczników,
przygotowanie planu nauczania
przygotowanie 6 scenariuszy lekcji
przygotowanie projektu edukacyjnego
Średnia z ocen cząstkowych z praktycznych zadań pisemnych
przygotowanie koncepcji oceniania
przygotowanie koncepcji współpracy ze społecznością lokalną
Przygotowanie i przeprowadzenie 2 przykładowych lekcji WOS-u
Sposób zaliczenia
Średnia z ocen cząstkowych z praktycznych zadań pisemnych
Literatura
B. Niemierko Między ocenianiem a dydaktyką, Warszawa, WSiP, 1997
K. Kruszewski (red) Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. PWN, Warszawa 2004.
G. Fenstermacher, J. Solis, Style nauczania, WSiP, Warszawa
W. Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, PWN Warszawa, 2002
K. J. Tillmann, Teorie socjalizacji, PWN, Warszawa 1996
K. Illeris, Trzy wymiary uczenia się : poznawcze, emocjonalne i społeczne ramy współczesnej teorii uczenia się. tłum. Jurgiel Alicja i.in.,Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP, Wrocław 2006.
S. Brookfield, The Power of Critical Theory for Adult Learning and Teaching, Two Penn Plaza, New York 20005.
A. Kozak, M Łaguna, Metody prowadzenia szkoleń czyli niezbędnik trenera, GWP, Gdańsk 2009
M. Łaguna, Szkolenia. ja je prowadzić by..., GWP, Gdańsk 2008
E Wójcik, Metody aktywizujące w pedagogice grup, Rubikon, Kraków 2008
E. Brudniak, A. Moszyńska, B. Owczarska, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach, Oficyna Wydawnicza Nauczycieli, Warszawa 2002
Wybrane dokumenty programowe MEN
Prawo oświatowe
Wybrane dokumenty MEN i CKE
E. Gellner Narody i nacjonalizm, Warszawa, 1991
P. Bourdieu, J. C. Passeron Reprodukcja elementy teorii systemu nauczania, Warszawa, 2012
M. Billig, Banalny nacjonalizm, Wyd. Znak, Warszawa 2008
I. Illich Odszkolnić społeczeństwo, Warszawa, 2010
Wybrane fragmenty pism C.Freineta, J. Korczaka, J. Kuronia, A. Neilla, J. Dewey’a;
D. Gierszewski, Edukacja obywatelska w przestrzeni lokalnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego, Kraków 2019
J. Westheimer, J. Kahne What kind of citizen? The politics of educating for democracy. „American educational research journal“ 41.2 (2004), s. 237-269
Literatura może zostać aktualizowana w trakcie roku akademickiego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: