SEMBAD: „Obce dziedzictwo” w przestrzeni miejskiej. Rosyjskie i radzieckie dziedzictwo w Warszawie 3502-SEMBAD53
Warszawa, jako stolica Polski, ma długą historię zależności od państwa rosyjskiego. Od końca XVIII w. do początków XX wieku miasto było częścią imperium rosyjskiego. Warszawa była najdalej na zachód wysuniętym dużym miastem imperium i stanowiła pomost między Rosją a Europą Zachodnią zarówno w sensie gospodarczym, jak i kulturowym. Po krótkim 20-letnim okresie niepodległości Polska znalazła się w sferze wpływów Związku Radzieckiego aż do lat 90. XX wieku.
W obydwu okresach – zarówno zależności od imperium rosyjskiego, jak i od Związku Radzieckiego – miasto przeszło gruntowne przeobrażenia swej warstwy materialnej. W czasach rosyjskich władze miejskie dokonały znaczącej modernizacji infrastruktury, która pozostała w tym mieście do dziś. Podobnie stało się z cerkwiami prawosławnymi. Choć większość z nich została zburzona po odzyskaniu przez Polskę niepodległości, dwie wciąż funkcjonują w przestrzeni miejskiej Warszawy. Z kolei w czasach komunistycznych Warszawa była odbudowywana po ogromnych zniszczeniach z czasów II wojny światowej. Część historycznych budowli została zrekonstruowana, ale w dużej części miasta powstały budowle w stylu modernizmu socrealistycznego. Co więcej, wydarzenia z czasów wojny spowodowały, że miasto przeszło także gruntowne przeobrażenie społeczne. Bardzo dużo mieszkańców miasta zginęło lub zostało wysiedlonych, a w czasach powojennych do miasta napłynęło mnóstwo nowych mieszkańców. Miasto stało się zatem miejscem nieustannej negocjacji przynależności i tożsamości mieszkańców.
Materialne dziedzictwo, które pozostało po okresie zależności od państwa rosyjskiego i sowieckiego jest przedmiotem różnorodnych praktyk społecznych. Niektóre elementy zostały „znaturalizowane” i są postrzegane jako całkowicie polskie. Inne są aktywnie zwalczane – prowadzone są różnego rodzaju działania zmierzające do usunięcia pomników i budynków z przestrzeni miejskiej, szczególnie tych z czasów sowieckich. Z kolei inne, jak cmentarz żołnierzy radzieckich, znalazły się w sferze „społecznej ciszy”. Nie są przedmiotem publicznych dyskusji i nie są prezentowane jako ważny element przestrzeni miejskiej, ale nikt też nie dąży do ich usunięcia. Są też takie budynki i miejsca (np. cerkwie prawosławne), które postrzegane są jako obce dziedzictwo, lecz jednocześnie jako stały element przestrzeni miejskiej wyznaczający jej tożsamość, która współcześnie coraz częściej jest określana jako „wielokulturowa”.
W trakcie seminarium zostaną zanalizowane sposoby prezentowania dziedzictwa rosyjskiego i sowieckiego w Warszawie w przewodnikach miejskich, stronach internetowych, materiałach promocyjnych, muzeach miejskich oraz w ramach inicjatyw turystycznych opartych na „postkomunistycznej nostalgii” (takie jak muzea, kluby, restauracje). Przeprowadzone zostaną także wywiady z osobami zajmującymi się ochroną materialnego dziedzictwa w Warszawie, przewodnikami warszawskimi oraz osobami organizującymi działania w sferze publicznej na rzecz zlikwidowania lub ochrony dziedzictwa radzieckiego (i szerzej – komunistycznego) w Warszawie. Analiza ta będzie koncentrowała się na takich kwestiach jak: definiowanie obcości dziedzictwa materialnego, stosunek do perspektywy kolonialnej/postkolonialnej w wyjaśnianiu przeszłości i teraźniejszości dziedzictwa kulturowego (materialnego i społecznego) w Warszawie oraz kreowanie narracji o Warszawie jako mieście wielokulturowym, w którym dochodzi do nieustannego negocjowania przynależności zarówno w odniesieniu do przeszłości, jak i teraźniejszości.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
K_W15 posiada podstawową wiedzę o metodach badania zróżnicowania kulturowego
K_W19 rozumie na czym polega specyfika analizy socjologicznej
K_W20 wie jak zaplanować i zrealizować proste ilościowe i jakościowe badanie empiryczne
K_U04 potrafi samodzielnie znaleźć informacje i materiały niezbędne do przeprowadzenia prostych analiz socjologicznych, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) oraz posługując się nowoczesnymi technologiami
K_U19 umie opisać rolę kultury w funkcjonowaniu jednostki i społeczeństwa
K_K01 potrafi skutecznie współpracować z członkami zespołu zadaniowego
K_K03 potrafi dzielić się posiadaną wiedzą socjologiczną
K_K04 potrafi gromadzić, wyszukiwać i syntetyzować informacje na temat zjawisk społecznych
K_K05 potrafi uczestniczyć w dyskusji
K_K09 umie prezentować wyniki swojej pracy badawczej
K_K13 szanuje godność osób uczestniczących w procesie badawczym (respondentów, informatorów, rozmówców i innych uczestników tego procesu)
K_K14 szanuje opinie innych osób (np. te wyrażane w trakcie dyskusji grupowej)
Kryteria oceniania
Pisemny raport
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2
Zasady zaliczania poprawkowego: Pisemny raport
Literatura
Kølvraa, Christoffer. 2018. Four Modes of Managing and Practising Colonial Heritage. ECHOES: European Colonial Heritage Modalities in Entangled Cities [Online]. Available at: http://projectechoes.eu/four-modes/.
Mayblin, Lucy, Aneta Piekut, and Gill Valentine. “‘Other’ Posts in ‘Other’ Places: Poland through a Postcolonial Lens?” Sociology 50, no. 1 (2016): 60–76.
Rolf, Malte. 2016. Rządy imperialne w kraju nadwiślańskim: Królestwo Polskie i cesarstwo rosyjskie (1864–1915), Warsaw: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Wagner, Katarzyna; Zwierz, Krzysztof & Piechocki, Przemysław (eds). 2016. Skąd się biorą warszawiacy? Migracje do Warszawy w XIV-XXI wieku, Warsaw: Museum of Warsaw.
Zarycki, Tomasz. „Uses of Russia: The Role of Russia in the Modern Polish National Identity“. East European Politics and Societies, vol. 18, no. 4 (2004): 595-627.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: