- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Wprowadzenie do socjologii muzyki 3502-MUZ-OG
W naukach społecznych muzyka może być rozumiana jako dziedzina szeroko pojętej kultury, praktyka, środek komunikacji, jako ważny element interakcji społecznych, tworzących jednostkową i grupową tożsamość, może być także jednym z czynników różnicujących społeczeństwo, „wyrażającym” podziały klasowe. Jednocześnie muzyka zmienia się wraz ze społeczeństwem, które ją tworzy zarówno pod względem formalnym, brzmieniowym, jak i instytucjonalnym. Dominacja tzw. muzyki popularnej w audiosferze współczesnych społeczeństw, może być, np., rozumiana jako efekt ich demokratyzacji lub/i rozwoju nowoczesnych technologii, albo przemian strukturalnych prowadzących do zaniku dawnych instytucji muzycznych i powstawania nowych. Może być także postrzegana jako fakt sprzyjający podejmowaniu działań mających wywołać zmianę społeczną. W czasie semestru studenci i studentki zapoznają się nie tylko z różnymi interpretacjami miejsca i roli jaką muzyka/dźwięk i działalność muzyczna odgrywają w społeczeństwie, ale także zdobędą umiejętności interpretowania zjawisk muzycznych w kontekście społecznym.
Zajęcia mają na celu zapoznać studentów i studentki muzykologii z socjologią muzyki. W czasie poszczególnych spotkań będą omawiane zagadnienia dotyczące przedmiotu i metod badawczych socjologii muzyki i praktyk muzycznych traktowanych jako fenomen społeczny zarówno w klasycznej myśli socjologicznej jak i w najnowszych badaniach.
Blok I. Muzyka w socjologii: Tematyka bloku I wprowadza jednocześnie podstawowe problemy nauk społecznych (instytucja, struktura społeczna, władza, kultura, zmiana społeczna) jak i bardziej szczegółowe zagadnienia dotyczące współczesnego społeczeństwa. Przedstawia jakie miejsce zajmuje w nich muzyka oraz jak może być rozumiana. Prezentuje jakie tematy są i mogą być przedmiotem socjologii muzyki w oparciu o prace „klasyczne” i współczesne. Zajęcia z tej grupy służą także zapoznaniu uczestników i uczestniczek z socjologicznymi badaniami praktyk muzycznych, instytucji oraz środowisk twórczych.
Blok II Socjologia w muzyce prezentuje charakterystyczne dla drugiej połowy XX w. i XXI w. próby teoretyzowania o społeczeństwie poprzez muzykę oraz muzycznych/dźwiękowych działań społecznych podejmowanych przez artystów i artystki zarówno zajmujących się muzyką artystyczną jak i popularną.
Rodzaj przedmiotu
Literatura
Adorno T.W. Sztuka i sztuki. Wybór esejów, PIW
Attali J., Noise. Political Economy of Music, UMP
Bourdieu P., Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia, WN Scholar
Bourdieu P., Reguły sztuki. Geneza i struktura pola literackiego, Universitas
Bourdieu P., Wacquant L., Zaproszenie do socjologii refleksyjnej, Oficyna Naukowa
Cox C., Warner D. (red.) Kultura dźwięku, Słowo/obraz/terytoria
DeNora T. After Adorno: Rethinking music sociology, Cambridge UP
DeNora T. Music in Everyday Life, Cambridge UP
Elias N., Mozart. Portret geniusza, W.A.B.
Firth S. Sceniczne rytuały. O wartości muzyki popularnej, WUJ
Foucault M., Boulez P. „La musique contemporaine et le public”, w: C.N.A.C. Magazine nr 15 (1983).
Jabłońska B. Socjologia muzyki, WN Scholar
Kowalczyk B. „(Nie)przekładalność (?) perspektyw w świecie muzyki klasycznej. Autoetnografia socjologa-obserwatora i japonisty-tłumacza”, w: Przegląd Socjologii Jakościowej tom 10 nr 3
Kroier J. „Music, Global History and Postcoloniality”, w: International Review of the Esthetics and Sociology of Music tom 3 nr 1
Lefebvre H. Elements de rhythmanalyse, CIPGM
Libera M. (red.) Krew na liściach. Muzyka jako teoria społeczna, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki
Moraczewski K., Sztuka muzyczna jako dziedzina kultury. Próba analizy funkcjonowania zachodnioeuropejskiej muzyki artystycznej, WN UAM
Ossowski S., U podstaw estetyki, PWN
Schütz A., „Wspólne tworzenie muzyki. Studium relacji społecznych”, w: O wielości światów. Szkice z socjologii fenomenologicznej, Nomos
Simmel G. Most i drzwi. Wybór esejów
Simmel G., Filozofia kultury. Wybór esejów, Wydawnictwo UJ
Weber M. Rational and Social Foundations of Music, Martino Pub.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: