Psychologia społeczna 3502-LIC2-PSY
Psychologia społeczna może posłużyc socjologom do obserwacji, badań oraz analiz, które koncentrują się na relacjach jednostka – społeczeństwo, odpowiadają na pytania dotyczące mechanizmów poznania, wpływu społecznego, czy też relacji między myśleniem a emocjami. Kurs służy wprowadzeniu w szereg podstawowych problematyk psychologii społecznej. Ćwiczenia dotyczyć będą głównych współczesnych pól zainteresowań psychologii społecznej. Na zajęciach poruszana będzie następująca tematyka:
• Jednostka w interakcji, działania komunikacyjne
• Poznanie społeczne
• Postawy i zmiana postaw: nabywanie przekonań, wpływ społeczny, perswazja
• Psychologia atrybucji
• Emocje i motywacje
• Stereotypy i uprzedzenia
• Tożsamość społeczna
Ćwiczenia pozwalają także zrozumieć podstawy psychologii oraz otwierają na perspektywy interdyscyplinarne, w których narzędzia z dziedziny psychologii społecznej często są wykorzystywane.
Program zajęć zorganizowany jest na ogół wokół pytań, które dotyczą wychodzą od pojęć lub zjawisk powszechnie dyskutowanych, jak np. stereotypy, piętnowanie, reklama, posłuszeństwo, pułapki myślenia i poznania, czy funkcja mediów.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W01 zna i rozumie podstawowe pojęcia socjologiczne
K_W04 posiada podstawową wiedzę strukturach, wybranych instytucjach społecznych i ich wzajemnych relacjach
K_W05 jest świadomy zróżnicowania społecznego oraz istnienia nierówności społecznych, a także ich wpływu na życie jednostek i funkcjonowanie grup społecznych
K_W07 posiada podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i rządzących nimi prawidłowościach
K_W08 rozumie społeczną naturę relacji łączących jednostki, grupy i instytucje społeczne
K_W09 posiada podstawową wiedzę na temat mechanizmów dynamiki grupy społecznej oraz obustronnych zależności między grupą a jednostką
K_U04 potrafi posługiwać się podstawowymi kategoriami teoretycznymi do opisu zmian społecznych we współczesnych społeczeństwach
K_U05 potrafi dokonać prostej analizy konsekwencji procesów zachodzących we współczesnych społeczeństwach
K_U12 umie opisać rolę kultury w funkcjonowaniu jednostki i społeczeństwa
K_U13 potrafi przeczytać ze zrozumieniem tekst naukowy i wskazać jego główne tezy, argumenty autora oraz poddać je dyskusji
K_K04 potrafi argumentować stawiane tezy
Kryteria oceniania
egzamin pisemny
Do godzin przeznaczonych na zajęcia w sali (30h) należy doliczyć czas konieczny do przygotowania się do zajęć (czytanie lektur, sporządzanie notatek) - 4h oraz czas konieczny do przygotowania się do finalnego zaliczenia (egzaminu) - 10h.
Dopuszczalne są dwie nieobecności.
W przypadku otrzymania oceny negatywnej student może przystąpić do egzaminu pisemnego w terminie poprawkowym.
Literatura
Lektura: Doliński D. „Poznawcze mechanizmy technik wpływu społecznego”, (w:) Zaleśkiewicz T., Falkowski A. (red.), Psychologia poznawcza w praktyce. Ekonomia, biznes, polityka, str. 25-53. http://han.buw.uw.edu.pl/han/libra/libra.ibuk.pl/book/39933
Tekst dla referenta: Bauman Z. „Etyka posłuszeństwa” (w:) Nowoczesność i zagłada, str. 314-348.
Lektura: Moscovici S., „Mentalność spiskowa” [w:] Struktura teorii spiskowych. Antologia, pod red. F. Czecha, wyd. NOMOS, s. 53-74
Referat: Bilewicz M., Soral W., Winiewski M., Skrodzka M. (2017). Psychologia mowy nienawiści. Kilka wniosków z badań sondażowych. [w:] J. Brzeziński (red.) Obcy i swoi. Psychologiczna natura stosunków międzyludzkich, str. 71-94.
Lektura: Giza A., Uczeń czarnoksiężnika, czyli społeczna historia marketingu, rozdz. 3. „Ewolucja paradygmatu marketingu”, wyd. WUW, Warszawa: 2017, s. 111-162.
Film:„Persuaders” http://www.pbs.org/wgbh/pages/frontline/shows/persuaders/view/
Tekst dla referenta: Klein N. „Marka rośnie w siłę”, (w:) No Logo, str. 45-80.
Lektura: Forsterling F. „Atrybucje. Podstawowe teorie”, Rozdz. 1, 2 i 8.
Tekst dla referenta: Doliński, D. „Psychologia atrybucji. Implikacje praktyczne",
w: K. Lachowicz-Tabaczek (red.). Psychologia społeczna w zastosowaniach. Od teorii do praktyki, 2001.
Lektura: Kahneman D., Tversky A., „Osądy w warunkach niepewności: heurystyki i błędy poznawcze”, (w:) Kahneman D. (red.), Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym, Poznań 2012, str. 559-580.
Tekst dla referenta: Damasio A. „Błąd Kartezjusza. Emocje, rozum i ludzki mózg”,
(fragmenty).
Lektura: Freud Z., „Poza zasadą przyjemności”, fragmenty: (w:) Mencwel A. (red.), Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów, Warszawa 2005, s. 261-273.
Tekst dla referenta: Bettelheim B., Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartości baśni, fragmenty: Wstęp oraz Czerwony Kapturek, str 21-46, 264-287.
Lektura: Halawa M., „Facebook — platforma algorytmicznej towarzyskości
i technologia siebie” (w:) Kultura i społeczeństwo, nr 4, 2013.
Tekst dla referenta: W. J. Ong, „Pismo a struktura świadomości”, (w:) G. Godlewski (red.) Antropologia słowa. Zagadnienia i wybór tekstów, wyd. WUW: Warszawa, 2004
Bernstein B., „Socjolingwistyka a społeczne problemy kształcenia” (w:) Język i społeczeństwo, red. M. Głowiński, wyd. Czytelnik: Warszawa 1980, s. 83-119
Tekst dla referenta: Berne E., W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich (fragmenty)
Lektura: Hochschild Arlie R., Zarządzanie emocjami. Komercjalizacja ludzkich uczuć, Warszawa 2009, str. 99-144 (r.6).
Tekst dla referenta: Konecki K. T., „Nowi pracownicy a kultura organizacyjna przedsiębiorstwa. Studium folkloru fabrycznego”, 2007, fragmenty: pkt. 2 Założenia teoretyczne i przedmiot badań oraz rozdz. 12 „Flirtowanie pracownicze”, s. 9-10, 75-90.
Lektura: Illouz E., „Wielka transformacja miłości albo wyłonienie się rynków małżeńskich” (w:) Kultura współczesna, nr 3(74)/2012, s. 18-41.
Tekst dla referenta: Wikan U., „Kierować sercem, aby rozjaśnić twarz i duszę. Emocje w balijskiej moralności i ochronie zdrowia” (w:) Rajtar Małgorzata, Straczuk Justyna (red.), Emocje w kulturze, Warszawa 2012, str. 363-393.
Lektura: Augustinos M., Walter I., „Tożsamość społeczna”, (w:) Social cognition. An integrated introduction, London 1995.
Tekst dla referenta: Jemielniak D., Życie wirtualnych dzikich. Netografia Wikipedii, wyd. Poltext, Warszawa 2013, rozdz. 3, Formalne role oraz hierarchia, str. 55-92.
Lektura: Marody M. Jednostka po nowoczesności (fragmenty).
Tekst dla referenta: Jacyno M. „Profesjonalizacja podmiotowości” (w:)
Kultura indywidualizmu str. 179-211.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: