Racjonalność versus inkrementalizm decyzji publicznych 3502-KONW34
Celem kursu jest stworzenie słuchaczom możliwości zapoznania się z modelowym podejściem do rozwiązywania problemów decyzyjnych, tak jak jest ono nauczane na kierunkach „Public Policy”, a także praktykowane w rozmaitych instytucjach życia publicznego. Kurs podzielony jest na dwie części w tym sensie, że pierwsza obejmuje przedstawienie rozmaitych argumentów przemawiających za stosowaniem „racjonalnych” modeli rozwiązywania problemów przez administrację publiczną natomiast w drugiej części będziemy koncentrować się na krytyce „decyzjonizmu” i przedstawianiu argumentów skłaniających do przyjęcie perspektywy inkrementalnej w podejmowaniu decyzji przez administrację publiczną. Zaczniemy od przedstawienia i omówienia poszczególnych faz policy process (definicji problemu, przyjęcia kryteriów ewaluacji, uwzględnienia alternatyw, oceny alternatywnych działań, porównania alternatyw i monitorowania implementacji) oraz pokazania istotnych ograniczeń stosowania ‘racjonalnych’ interwencji w życie zbiorowe po to aby w kolejnym etapie odwołać się do rozmaitych zrutynizowanych sposobów rozwiązywania problemów decyzyjnych wbudowanych w struktury administracji. Celem kursu nie jest dostarczenie jego uczestnikom narzędzi umożliwiających w „jedynie słuszny” sposób rozwiązywanie określonych problemów. Raczej chcemy przedstawić wady i zalety rozmaitych koncepcji biurokracji po to, aby uwypuklić złożoność funkcjonowania sektora publicznego. W szczególności zależy nam na osadzeniu problematyki w kontekście teoretycznym w przekonaniu, że bez znajomości teoretycznych uzasadnień trudno o dobrą praktykę. W ramach kursu podjęte zostaną następujące aspekty problematyki:Policy Analysis Process i jego typy;Strukturalizacja procesu decyzyjnego i jego etapy (definiowanie i uszczegółowianie problemu, wybór kryteriów oceny, określenie alternatyw, ocena alternatywnych sposobów działania, wybór alternatywy, monitorowanie procesu implementacji ‘polityki’);Podstawy analizy kosztów i korzyści jako podstawowe narzędzia procesu ‘racjonalnego’ podejmowania decyzji;‘Decyzjonizm’ i jego ograniczenia (Ch. Lindbloom, G. Majone, R. Formaini);Instytucjonalny kontekst procesu decyzyjnego - znaczenie instytucji politycznych w systemie demokratycznym (March, Olson, Peters);
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Kryteria oceniania
Podstawowym sposobem weryfikacji osiągniętych przez studenta efektów jest zaliczenie na ocenę. Podstawą zaliczenia będzie praca pisemna, w której słuchacze będą musieli wykazać się znajomością podstawowych modeli podejmowania decyzji w administracji publicznej oraz krytycznych argumentów wobec nich.
Literatura
C. Patton, D. Sawicki: Basic Methods of Policy Analysis and Planning, Prentice Hall, New Jersey,1993;G. Majone: Powody, argumenty i perswazja w procesie decyzyjnym, Scholar, Warszawa 2004;H. Simon: Działanie administracji, PWN, Warszawa 1976;R. Formaini: The Myth of Scientific Public Policy, 1990;Charles Lindbloom: The Science of Muddling Through; Still Muddling, Not Yet Through;G. Peters: Administracja publiczna w systemie politycznym, Scholar, Warszawa 1999;L. Habuda: Administracja i polityka. Proces decyzyjny w administracji publicznej, Wyd. Uwr, Wrocław 2000;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: