Korzystanie z mediów we współczesnym świecie 3502-FAKL825
Seminarium jest wprowadzeniem w tematykę mediów i komunikowania we współczesnym społeczeństwie. Analizie poddane zostaną: instytucje przekazu informacji oraz zmiany w komunikowaniu uwarunkowane postępem technologicznym i procesem globalizacji. Prezentowane zagadnienia pozwalają na ocenę znaczenia środków przekazu dla społeczeństwa i polityki.
Tematyka spotkań:
1. Korzystanie z mediów – główne zagadnienia i teorie
2. Instytucje obiegu informacji: agencje prasowe
3. Instytucje obiegu informacji: koncerny medialne
4. Międzynarodowy obieg informacji
5. Lokalność odzyskana: od lokalnej gazety po sąsiedzki blog
6. Dziennikarze i ich rola w kształtowaniu przekazu
7. Główne formy przekazu dziennikarskiego
8. Media, sfera publiczna i świat wielkiej polityki
9. Media i kontrola społeczna
10. Marketing i reklama
11. Nowe technologie i zmiany w przekazywaniu informacji
12. Wskaźniki wolności mediów
13. Odbiorca: masowy, racjonalny, refleksyjny
14. Wskaźniki i sposób badania konsumpcji mediów
15. Główne podejścia do badań mediów
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
W trakcie seminarium studenci zdobędą wiedzę na temat uczestników, instytucji i mechanizmów komunikowania zapośredniczonego przez media. Poddadzą też refleksji znaczenie nowych technologii informacyjnych dla wzorców komunikowania. Dzięki przyswojonym wiadomościom na temat narzędzi analizy, posiądą oni umiejętność krytycznej oceny użyteczności mediów w życiu codziennym – indywidualnym i społecznym.
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się:
Aktywność na zajęciach (udział w dyskusji w oparciu o przeczytane teksty) – 40% ,
Prezentacja na podstawie literatury przedmiotu. Samodzielne opracowanie problemów (studia przypadku) – 60%
Warunkiem zaliczenia jest obecność na zajęciach. Dopuszczalne są dwie nieobecności.
Literatura
B. Dobek-Ostrowska i inni, Zmiana w dziennikarstwie. Kultura zawodowa polskich dziennikarzy „Studia Medioznawcze”, 2013, Nr 1.
A. Giza-Poleszczuk, M. Marody, Gabinet luster, Scholar, Warszawa, 2013.
K. Jakubowicz, Nowa ekologia mediów. Konwergencja a metamorfoza, Wydawnictwo Poltex, Warszawa 2011.
P. Lunt, S. Livingstone, Media studies’ fascination with the concept of the public sphere: critical reflections and emerging debates, “Media, Culture & Society”, 2013, nr 35, s. 87-96.
M. Mrozowski, Spectator in Spectaculum. Ukryte osobowości programów telewizyjnych TVP1, TVP2, TVN, Polsat, „Studia Medioznawcze”, 2010, nr 1, s. 19-40.
B. Nowak, R. Riedel, Agenda setting, priming, framing – TV news in Poland during election campaigns 2005 and 2007. Comparative analysis, „The Central European Journal of Communication”, 2010, nr 2, s. 237-252.
A. Przybylska, Korzystanie z mediów, w: A. Giza-Poleszczuk, M. Sikorska (red.), Współczesne Społeczeństwo Polskie, PWN, Warszawa 2012.
C. Sparks, Global media studies: its development and dilemmas, “Media, Culture & Society”, 2013, nr 35, s. 121-131.
J. Trappel i inni (red.), Media in Europe Today, Intellect, Bristol 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: