ADJ: Turystyka jako doświadczenie kulturowe 3502-FAKL761
Przedmiotem zajęć będzie analiza turystyki jako fenomenu stanowiącego przedmiot „doświadczenia kulturowego” (Lewandowska-Tarasiuk). W ostatnich latach mamy do czynienia zarówno z rozkwitem turystyki mierzonym miarą ilościową (wg danych ONZ, w roku 2012 liczba turystów po raz pierwszy w historii przekroczyła miliard, w roku 2015 zaś sięgnęła 1,2 miliona), jak również z pojawieniem się i rozwojem nowych form tego zjawiska. Turystyka odgrywa również coraz bardziej istotną rolę jako przedmiot zainteresowania socjologów i antropologów kultury. Uwagę badaczy w szczególności przykuwa przeżywajaca rozkwit w ostatnich latach turystyka kulturowa.
Obiektem naszego szczególnego zainteresowania w toku zajęć będzie aspekt doświadczenia kulturowego towarzyszący relacji turysty z obiektem jego doświadczenia, który analizowany będzie w dwóch wymiarach. Zostanie poddana analizie natura doświadczenia samego turysty, w tym aspekt poszukiwania autentyczności przy uwzględnieniu rozmaitych form turystycznych praktyk (turystyka alternatywna i niszowa w opozycji do turystyki masowej). Dyskutowana będzie również kategoria post-turystyki i urefleksyjnionego doświadczenia postturysty.
Szeroko omówiony zostanie także rewers „doświadczenia turystycznego” - czyli skutki turystyki dla społeczeństw stanowiących „atrakcję turystyczną”. Efekty turystyki analizowane będą na wielu poziomach, obejmując zarówno ekonomiczne, społeczne jak i kulturowe aspekty tego zjawiska. Szczególna uwaga poświęcona zostanie funkcji społeczeństw autochtonicznych w turystyce kulturowej – omawiane będą zagadnienia takie jak „ludzkie zoo” oraz wewnętrzny kolonializm w krajach stanowiących turystyczne destynacje.
W trakcie zajęć przeprowadzana będzie analiza danych zastanych, stanowiących świadectwo turystycznego „doświadczenia kulturowego” – czyli blogów i reportaży podróżniczych, portali turystycznych folderów i stron internetowych miejsc stanowiących atrakcję turystyczną. Studenci będą mieli za zadanie przeprowadzić pogłębioną analizę wybranych zapisów turystycznych doswiadczeń, przy użyciu kategorii analitycznych i koncepcji teoretycznych wywiedzionych z klasycznych i współczesnych tekstów naukowych.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
K_W11 posiada pogłębioną wiedzę o metodach badania zróżnicowania kulturowego w zakresie związanym z turystyką
K_U06 potrafi posługiwać się kategoriami teoretycznymi oraz metodami badawczymi do opisu i analizy zmian społecznych i kulturowych we współczesnych społeczeństwach oraz ich konsekwencji
K_U19 potrafi przygotować prezentację wybranego zagadnienia lub badania w języku polskim i w języku obcym
K_K05 potrafi gromadzić, wyszukiwać, syntetyzować, a także krytycznie oceniać informacje na temat zjawisk społecznych
K_K06 potrafi argumentować stawiane tezy posługując się dowodami naukowymi
K_K14 bierze odpowiedzialność za projektowane i wykonywane zadania
Kryteria oceniania
udział w dyskusji, praca pisemna, prezentacja, przygotowanie projektu badawczego
Literatura
1. Cohen Erik, 1979, Rethinking the sociology of tourism, “Annals of Tourism Research” nr 6: 18–35
2. Dielmans J. (2011), Witajcie w raju. Wydawnictwo Czarne, Wołowiec
3. Edensor, T. (2001), Performing Tourism, Staging Tourism. (Re)producing Tourist Space and Action, Tourist Studies, 1, ss. 59-81.
4. Hall C.M, Tucker H.: „Tourism and Postcolonialism. Contested discourses, identities and representations”. Routledge, New York 2004
5. Trupp A. (2011). Exhibiting the ‘Other’ Then and Now. ‘Human Zoos’ in Southern China and Thailand (w) ASEAS - Austrian Journal of South-East Asian Studies, nr 4.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: