Antropologia turystyki 3502-FAKL635
Kurs stanowić będzie wprowadzenie do problematyki antropologii i socjologii turystyki.
Studenci będą mieli okazję zapoznać się z postawowymi zagadnieniami dotyczącymi turystyki. Turystyka stanowi istotny przedmiot zainteresowania socjologów i antropologów kultury z uwagi na wzrost tego zjawiska, mierzony miarą ilościową (wg danych ONZ, w roku 2012 liczba turystów po raz pierwszy w historii przekroczyła miliard). Masowa, zorganizowana turystyka stanowi istotny wkład w gospodarkę wielu państw, jednocześnie wywołując różnorodne konsekwencje dla społeczeństw stanowiących turystyczne destynacje. Doświadczenie turystyki masowej staje się coraz powszechniejszym udziałem człowieka Zachodu, prowokując pytania o istotę i funkcję tego fenomenu. Na uwagę badaczy zasługuje również fakt pojawiania się i rozwoju nowych form podróżowania, takich jak turystyka alternatywna, niszowa, backpacking oraz turystyka kulturowa. Wzrost dostępności do internetu oraz mediów społecznościowych rodzi dodatkowo pytania o istotę doświadczenia turystycznego w epoce globalizacji i natychmiastowej komunikacji. W toku zajęć podejmiemy rozważania nad tym, czy w epoce smartfonów i wszechdostępnego wi-fi fizyczne przemieszczanie się nadal stanowi dystynktywny typ ludzkiego doświadczenia, czy też podróż korporalna (Urry) może ulec zrównaniu z podróżą wirtualną.
W ramach kursu, studenci będą mieli możliwość zapoznania się z zagadnieniami takimi jak:
-historia turystyki; turystyka a podróż; turystyka a inne formy mobilności
-typologie turystyki i turystów (E. Cohen, K. Podemski)
-istota doświadczenia turystycznego: poszukiwanie autentyczności (D. McCAnnell), poszukiwanie nowego centrum (E. Cohen), koncepcja liminalności (V. Turner)
-turystyka alternatywna i niszowa
-turystyka etniczna – kontakt z odmiennością kulturową?
-skutki turystyki dla społeczeństw stanowiących turystyczne destynacje
-wizualność a turystyka: rola fotografii i filmu
- internet i media społecznościowe a turystyka
Tematy wybranych zajęć:
1. Turystyka a podróż - wyłonienie się turystyki spośród innych form mobilności
2. Historia turystyki: od wycieczki Thomasa Cooka do Google Street View
3. Typy doświadczenia turystycznego wg E. Cohena
4. Autentyczność jako centralny aspekt doświadczenia turystycznego (D. MacCannell)
5. Turystyka jako przeżycie egzystencjalne – koncepcja liminalności (V. Turner)
6. Turystyka masowa a turystyka alternatywna i niszowa
7. Skutki turystyki dla społeczeństw stanowiących turystyczne destynacje
8. Rola wizualności w doświadczeniu turystycznym: film i fotografia
9. Internet a turystyka: podróż fizyczna a wirtualna
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
- posiada wiedzę dotyczącą zagadnień związanych ze zjawiskiem turystyki w zakresie podstawowych pojęć oraz koncepcji teoretycznych
-
- potrafi uczestniczyć w dyskusjach grupowych, argumentować i wyciągać wnioski
Literatura
Kurs stanowić będzie wprowadzenie do problematyki antropologii i socjologii turystyki.
Studenci będą mieli okazję zapoznać się z postawowymi zagadnieniami dotyczącymi turystyki. Turystyka stanowi istotny przedmiot zainteresowania socjologów i antropologów kultury z uwagi na wzrost tego zjawiska, mierzony miarą ilościową (wg danych ONZ, w roku 2012 liczba turystów po raz pierwszy w historii przekroczyła miliard). Masowa, zorganizowana turystyka stanowi istotny wkład w gospodarkę wielu państw, jednocześnie wywołując różnorodne konsekwencje dla społeczeństw stanowiących turystyczne destynacje. Doświadczenie turystyki masowej staje się coraz powszechniejszym udziałem człowieka Zachodu, prowokując pytania o istotę i funkcję tego fenomenu. Na uwagę badaczy zasługuje również fakt pojawiania się i rozwoju nowych form podróżowania, takich jak turystyka alternatywna, niszowa, backpacking oraz turystyka kulturowa. Wzrost dostępności do internetu oraz mediów społecznościowych rodzi dodatkowo pytania o istotę doświadczenia turystycznego w epoce globalizacji i natychmiastowej komunikacji. W toku zajęć podejmiemy rozważania nad tym, czy w epoce smartfonów i wszechdostępnego wi-fi fizyczne przemieszczanie się nadal stanowi dystynktywny typ ludzkiego doświadczenia, czy też podróż korporalna (Urry) może ulec zrównaniu z podróżą wirtualną.
W ramach kursu, studenci będą mieli możliwość zapoznania się z zagadnieniami takimi jak:
-historia turystyki; turystyka a podróż; turystyka a inne formy mobilności
-typologie turystyki i turystów (E. Cohen, K. Podemski)
-istota doświadczenia turystycznego: poszukiwanie autentyczności (D. McCAnnell), poszukiwanie nowego centrum (E. Cohen), koncepcja liminalności (V. Turner)
-turystyka alternatywna i niszowa
-turystyka etniczna – kontakt z odmiennością kulturową?
-skutki turystyki dla społeczeństw stanowiących turystyczne destynacje
-wizualność a turystyka: rola fotografii i filmu
- internet i media społecznościowe a turystyka
Tematy wybranych zajęć:
1. Turystyka a podróż - wyłonienie się turystyki spośród innych form mobilności
2. Historia turystyki: od wycieczki Thomasa Cooka do Google Street View
3. Typy doświadczenia turystycznego wg E. Cohena
4. Autentyczność jako centralny aspekt doświadczenia turystycznego (D. MacCannell)
5. Turystyka jako przeżycie egzystencjalne – koncepcja liminalności (V. Turner)
6. Turystyka masowa a turystyka alternatywna i niszowa
7. Skutki turystyki dla społeczeństw stanowiących turystyczne destynacje
8. Rola wizualności w doświadczeniu turystycznym: film i fotografia
9. Internet a turystyka: podróż fizyczna a wirtualna
Literatura:
1. Cohen Erik, 1979, Rethinking the sociology of tourism, “Annals of Tourism Research” nr 6: 18–35
2. Dielmans J. (2011), Witajcie w raju. Wydawnictwo Czarne, Wołowiec
3. Horolets A. (2012), Codzienność jako atrakcja turystyczna w doświadczeniu turystów niszowych do byłego ZSRR, Kultura i społeczeństwo, 3/2012
4. MacCannell D. (2002), Turysta. Nowa teoria klasy próżniaczej. Wydawnictwo Literackie Muza, Warszawa.
5. Owsianowska S., Turystyka w służbie stereotypów, artykuł dostępny na: http://www.post-turysta.pl/artykul/turystyka-w-sluzbie-stereotyp%C3%B3w
6. Podemski K. (2005) Socjologia podróży, Poznań: UAM
7. Trupp A. (2011). Exhibiting the ‘Other’ Then and Now. ‘Human Zoos’ in Southern China and Thailand (w) ASEAS - Austrian Journal of South-East Asian Studies, nr 4.
8. Urry J. (2007), Spojrzenie turysty. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
9. Urry J. Socjologia mobilności. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
Umiejętność lektury tekstów naukowych w języku angielskim
- posiada wiedzę dotyczącą zagadnień związanych ze zjawiskiem turystyki w zakresie podstawowych pojęć oraz koncepcji teoretycznych
-
- potrafi uczestniczyć w dyskusjach grupowych, argumentować i wyciągać wnioski
OSOBA UPOWAŻNIONA WYZNACZONA PRZEZ DYREKCJĘ
Egzamin ustny
Zaliczenie na ocenę
Fakultatywny, I stopień
(a) tradycyjny, w sali dydaktycznej
Polski
Literatura:
1. Cohen Erik, 1979, Rethinking the sociology of tourism, “Annals of Tourism Research” nr 6: 18–35
2. Dielemans J. (2011), Witajcie w raju. Wydawnictwo Czarne, Wołowiec
3. Horolets A. (2012), Codzienność jako atrakcja turystyczna w doświadczeniu turystów niszowych do byłego ZSRR, Kultura i społeczeństwo, 3/2012
4. MacCannell D. (2002), Turysta. Nowa teoria klasy próżniaczej. Wydawnictwo Literackie Muza, Warszawa.
5. Owsianowska S., Turystyka w służbie stereotypów, artykuł dostępny na: http://www.post-turysta.pl/artykul/turystyka-w-sluzbie-stereotyp%C3%B3w
6. Podemski K. (2005) Socjologia podróży, Poznań: UAM
7. Trupp A. (2011). Exhibiting the ‘Other’ Then and Now. ‘Human Zoos’ in Southern China and Thailand (w) ASEAS - Austrian Journal of South-East Asian Studies, nr 4.
8. Urry J. (2007), Spojrzenie turysty. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
9. Urry J. Socjologia mobilności. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: