Badania jakościowe organizacji. Przypadek Instytutu Socjologii UW 3502-FAKL61-LIC
Zajęcia mają na celu zapoznać studentów z wybranymi zagadnieniami socjologii organizacji oraz przygotować ich do wykonywania badań terenowych.
Po pierwsze, obierając za miejsce badania Instytut Socjologii UW
będziemy ćwiczyć wykonywanie czynności badawczych (np. obserwację uczestniczącą, pisanie notatki terenowej, przygotowywanie scenariusza wywiadu, zaplanowanie wywiadów, wyszukiwanie i analizę danych zastanych). Po drugie, będziemy zastanawiać się nad przydatnością wybranych koncepcji i pojęć do zrozumienia procesów organizacyjnych. Na przykładzie IS będziemy uczyć się badać strukturę organizacyjną, władzę w organizacji, reguły formalne i nieformalne, zmianę organizacyjną, komunikację, kulturę organizacji czy pamięć organizacji. W tym celu będziemy starali się szukać zdarzeń, miejsc czy tematów, które mogły by być punktem wyjścia do pogłębionych badań. Przykładowo, by badać ww. zagadnienia moglibyśmy zająć się: historią egzekwowania zakazu palenia na drugiej klatce schodowej, nieudaną próbą zainstalowania monitoringu, funkcjonowaniem kanciapy samorządowej, regułami formalnymi jak postępować wobec plagiatu i praktykami pracowników i studentów. Osoby uczestniczące w warsztacie wspólnie dokonają wyboru zagadnień.
Wstępna lista tematów (zakres tematów może ulec zmianie. Poszczególne tematy mogą być omawiane na więcej niż jednych zajęciach):
− struktura organizacji
− władza w organizacji
− zachowania organizacyjne a zmiana
− kultura organizacyjna
− komunikacja w organizacji
− wywiad (przygotowanie scenariusza, symulacja wywiadu)
− prowadzenie obserwacji, rozmów nieformalnych, przygotowanie notatki terenowej
− analiza danych zastanych
− etyka w badaniach jakościowych.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
K_W20 wie jak zaplanować i zrealizować proste jakościowe badanie empiryczne
K_W26 posiada elementarną wiedzę na temat funkcjonowania różnego typu organizacji i zarządzania nimi
K_U01 umie rejestrować i prowadzić obserwację zjawisk społecznych w sposób metodologicznie poprawny
K_U12 potrafi zaplanować i zrealizować badanie społeczne przy użyciu podstawowych jakościowych metod i technik badań socjologicznych
K_K07 umie dokonać krytycznej analizy źródeł
K_K13 szanuje godność osób uczestniczących w procesie badawczym (respondentów, informatorów, rozmówców i innych uczestników tego procesu)
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia warsztatów jest obecność na zajęciach (dopuszczalne max. 2 nieobecności).
W przypadku więcej niż 2 usprawiedliwionych nieobecności prowadząca pozostawia sobie prawo zaliczenia zajęć, jeśli zostaną spełnione następujące warunki: 1) student(ka) dotychczas aktywnie uczestniczył(a) w zajęciach i oddał(a) wszystkie prace domowe; 2) student(ka) nadrobił(a) zaległości spowodowane nieobecnościami w sposób ustalony z prowadzącą (np. rozmowę o lekturze, która była omawiana na zajęciach; wykonanie ćwiczeń).
Ocena na podstawie aktywności na zajęciach (40% oceny), wykonania zaplanowanych zadań badawczych (60% oceny).
Przez aktywność na zajęciach rozumiem:
- lekturę tekstów
- udział w dyskusji
- krótki referat na podstawie lektury uzupełniającej
- wykonanie prac domowych
Przykładowe zadania badawcze:
- przeprowadzenie wywiadu (wspólnie z drugą osobą)
- wykonanie obserwacji i sporządzenie notatki terenowej (wspólnie z drugą osobą)
- wyszukanie danych zastanych.
Zasady zaliczenia poprawkowego:
Do zaliczenia poprawkowego dopuszczane są osoby, które:
- były obecne na zajęciach (dopuszczalne są max. 2 nieobecności). W przypadku więcej niż 2 usprawiedliwionych nieobecności prowadząca pozostawia sobie prawo zaliczenia zajęć, jeśli zostaną spełnione następujące warunki: 1) student(ka) dotychczas aktywnie uczestniczył(a) w zajęciach i oddał(a) wszystkie prace domowe; 2) student(ka) nadrobił(a) zaległości spowodowane nieobecnościami w sposób ustalony z prowadzącą (np. rozmowę o lekturze, która była omawiana na zajęciach; wykonanie ćwiczeń).
- uzyskały co najmniej ocenę 3 z aktywności na zajęciach.
Zaliczenie poprawkowe polega na wykonaniu dotychczas nie wykonanych zadań badawczych. Zadania te należy wykonać najpóźniej do pierwszego dnia sesji poprawkowej.
Do godzin przeznaczonych na zajęcia w sali (30h) należy doliczyć czas konieczny do przygotowania się do zajęć (czytanie lektur, sporządzanie notatek, przygotowanie referatu ) – 4h oraz czas konieczny do przygotowania się do finalnego zaliczenia (realizacja zadań badawczych, praca w zespole) – 10h.
Literatura
Literatura (wybrane pozycje):
Angrosino, Michael V. 2010. Badania etnograficzne i obserwacyjne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Dunn, Elizabeth C. 2008. Prywatyzując Polskę: o bobofrutach, wielkim biznesie i restrukturyzacji pracy, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, rozdział Kontrola jakości, dyscyplina i przeobrażanie osób.
Hatch, Mary Jo (2002), Teoria organizacji, przekł. Paweł Łuków ; Fundacja Edukacyjna Przedsiębiorczości, Warszawa : Wydaw. Naukowe PWN.
Jemielniak Dariusz (red.) (2012) Badania jakościowe, t. 1 i t.2, Warszawa : Wydaw. Naukowe PWN.
Kostera Monika (2003), Antropologia organizacji, Warszawa : Wydaw. Naukowe PWN.
Lipsky, Michael. 2010. Street Level Bureaucracy: Dilemmas of the Individual in Public Services. New York: Russelll Sage Foundation.
March James (2005) Instytucje : organizacyjne podstawy polityki, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Morgan Gareth (1997), Obrazy organizacji, Warszawa: Wydaw. Naukowe PWN.
Robbins Stephen P., Judge Timothy A. (2011) Zachowania w organizacji, przeł. Ehrlich Andrzej, Warszawa: PWE Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Sadura, Przemysław. 2017. „Uniwersytet i klasowe style studiowania”. W Państwo, szkoła, klasy, 107–48.
Symon Gillian, Cassell Catherine (2012) Qualitative Organizational Research, Sage.
Sztandar-Sztanderska, Karolina. 2016. Obywatel spotyka państwo: o urzędach pracy jako biurokracja pierwszego kontaktu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Yanow Dvora (1995) Built Space as Story: The Policy stories That Buildings Tell, Policy Studies Journal, Vol. 23, No. 3, 407-422.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: