- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Międzykrajowe badania wartości: tradycja i nowe wyzwania (w świetle kolejnej, VI fali badań EVS) 3502-FAKL607-OG
Międzynarodowy projekt badawczy dotyczący zmian systemów wartości Europejczyków (European Values Survey) został zaprojektowany w określonych ramach teoretycznych. To przede wszystkim popularne w latach siedemdziesiątych teorie modernizacji, uniwersalizacji oraz racjonalizmu zachodnioeuropejskiego. W latach dziewięćdziesiątych była to teoria Ronalda Ingleharta zakładająca dwa kierunki przemian wartości, zależnych od globalnych procesów rozwoju gospodarczego i modernizacji. Pierwszy z tych kierunków to zmiany na skali wartości, od uznawania tradycyjnych wzorów instytucji i autorytetów, do wartości świecko-racjonalnych, podkreślających indywidualne osiągnięcia. Drugi kierunek zmian – to przejście od orientacji na wartości materialistyczne do wartości postmaterialistycznych. Dane zebrane w czterech falach badania EVS dają możliwość weryfikacji tych hipotez w zbiorze krajów różniących się poziomem rozwoju ekonomicznego, systemem politycznym, historią i stopniem religijności.
Zajęcia będą poświęcone m.in. następującym zagadnieniom:
1. Omówienie zmian zachodzących w obrębie teorii, które stanowiły oparcie dla badań empirycznych i pokazanie, jak te zmiany wpływały zarówno na sposób zbierania danych, jak na ich interpretacje
2. Prześledzenie zmiany systemów wartości w różnych krajach i grupach krajów (np. Polska i kraje Europy Środkowej) w kontekście procesów integracji europejskiej i ingerujących w nie zjawisk kryzysowych.
3. Analiza „słabych punktów” porównywalności istniejących danych takich, jak np. odmienne rozumienie podstawowych pojęć (np. demokracja, wolność) w różnych krajach i różnych obszarach Europy.
4. Omówienie strony teoretycznej „modnych” podejść analitycznych wykorzystywanych w analizie danych EVS, jak np. multilevel analysis, czyli wielopoziomowa analiza regresji.
Podczas seminarium będą omawiane zarówno kwestie teoretyczne, jak i zagadnienia z zakresu socjologii empirycznej i analizy danych oraz sposób przekładania założeń teoretycznych na projekty badawcze i na analizy socjologiczne.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
K_W16 posiada pogłębioną wiedzę na temat najważniejszych międzynarodowych i krajowych badań socjologicznych odnoszących się do wybranych obszarów rzeczywistości społecznej lub wybranych subdyscyplin socjologii. W szczególności w zakresie dotyczącym przemian systemów wartości.
K_W26 posiada pogłębioną wiedzę na temat założeń i twierdzeń wybranych historycznych i współczesnych teorii socjologicznych
K_W28 podchodzi w sposób refleksyjny i krytyczny do wyboru określonej perspektywy teoretycznej i stosuje je do interpretacji wyników analiz empirycznych
K_U19 potrafi przygotować prezentację wybranego zagadnienia lub badania w języku polskim i w języku obcym
K_U06 potrafi posługiwać się kategoriami teoretycznymi oraz metodami badawczymi do opisu i analizy zmian społecznych i kulturowych we współczesnych społeczeństwach oraz ich konsekwencji. W szczególności podać sposoby operacjonalizowania pomiaru różnych wartości
Kryteria oceniania
Ocena ciągła – aktywność na zajęciach
Przygotowanie i przedstawienie na zajęciach własnej prezentacji dotyczącej wybranego aspektu teoretycznego lub empirycznego Europejskiego Sondażu Wartości.
Napisanie recenzji wybranego artykułu naukowego dotyczącego badania wartości
Literatura
Arts W., Hagenaars J., Halman L.(eds). 2003. The Cultural Diversity of European Unity; .
CBOS, 2005.
Eurobarometr Surveys: Standard Eurobarometr Special Surveys; http:europe,Eu.int/com/public_opinion
Halman L., Luijkx R., van Zundert M. 2005. Atlas of European Values. Brill, Tilburg University, Tilburg.
Inglehart, R. 1990. Culture Shift in Advanced Industrial Society. Princeton University Press, Princeton.
Inglehart, R., Norris P. (2009). Wzbierająca fala. PIW, Warszawa
Inglehart R., Welzel C. 2004. Modernization, Cultural Change and Democracy: The Human Development Sequence. Cambridge University Press, New York.
Jasińska-Kania A., Marody M. (red.). 2002. Polacy wśród Europejczyków. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Jasińska-Kania A. (2009). „Co cenią Polacy”.Academia vol.19, Nr.3, s.8-11.
Kohn, M. 1989. Cross National Research in Sociology
Sasaki M (ed.). 2009. . New Frontiers in Comparative Sociology
Jasińska-Kania A. (red.), Wartości i zmiany Przemiany wartości Polaków w jednoczącej się Europie. Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa 2012.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: