„Odpad” szkolny w Polsce, czyli kto i dlaczego nie kończy nauki w gimnazjum 3502-FAKL543
Centra Kształcenia Ustawicznego umożliwiają kontynuację nauki tym osobom, które z różnych względów ją przerwały. Są to przede wszystkim zespoły rozmaitych szkół średnich. Ale w ramach CENTRÓW funkcjonują także gimnazja, do których uczęszcza spora grupa osób młodych, które nie ukończyły gimnazjów w odpowiednim terminie. Interesujące są losy tych młodych ludzi, którzy nie potrafili sprostać wymaganiom szkoły i tak często powtarzali klasę, aż doszli do wieku, w którym musieli już ją opuścić.
Dzięki relacjom tych młodych ludzi możemy zobaczyć obraz szkoły eliminującej pewną kategorię uczniów i poznać przyczyny wzajemnego niedopasowania. Wywiady z uczniami i nauczycielami z CKU mogą pokazać nam szkołę nie dająca sobie rady z trudnymi uczniami.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Dzięki uczestnictwu w seminarium student pozna:
Problematykę nierówności edukacyjnych w Polsce
Pozna zasady realizacji badań jakościowych na terenie szkoły
Dzięki uczestnictwu w seminarium student nabierze umiejętności:
Konstruowania narzędzi badawczych
Prowadzenie obserwacji
Prowadzenia wywiadów pogłębionych
Umiejętności opracowywania wywiadów
Konstruowania raportu z badań.
Kryteria oceniania
1. Obecność na zajęciach
2. Uczestnictwo w badaniach
3. Raport zaliczeniowy
Literatura
Kwieciński z., Wykluczanie, Toruń, 2002, UMK.
School Dropout and Completion. International Comparative Studies in Theory and Policy, 2011, red: St. Lamb i inni, London.
Willis P., (1977) Learning to labor. How working class kids get working class jobs, New York: Columbia University Press
Tarkowska, E. (2007) Ubóstwo i wykluczenie społeczne młodzieży. Warszawa: Instytut Pracy i Spraw Socjalnych.
Żłobicki W. (2002) Ukryty program w edukacji. Między niewiedzą a manipulacją, Impuls
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: