Zróżnicowanie społeczne w Polsce 3502-FAKL444
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z praktyką badawczą socjologii polskiej w odniesieniu do struktury społecznej i nierówności społecznych. Mapa nierówności zostanie wzbogacona o informacje pozyskane z innych źródeł (dane spisowe, zbierane przez różne organizacje zawodowe i komercyjne). Zastanowimy się nad tym, jakie modele struktury społecznej i podejścia do nierówności społecznych dominują obecnie w polskiej praktyce badawczej, w szczególności czy wiemy jaka jest siła barier społecznych w różnych wymiarach. W szczególności zajmiemy się następującymi wymiarami zróżnicowania: społecznego: płeć, wiek, sytuacja pracy, zawód, wykształcenie, pochodzenie społeczne, dochód, stan zdrowia.
Szczególny nacisk zostanie położony na przemiany struktury społecznej, zróżnicowań i ruchliwości społecznej w Polsce wyniku transformacji.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
K_U06 potrafi posługiwać się kategoriami teoretycznymi oraz metodami badawczymi do opisu i analizy zmian społecznych i kulturowych we współczesnych społeczeństwach oraz ich konsekwencji. W szczególności podać sposoby operacjonalizowania zróznicowania społecznego i nierówności
K_W16 posiada pogłębioną wiedzę na temat najważniejszych międzynarodowych i krajowych badań socjologicznych odnoszących się do wybranych obszarów rzeczywistości społecznej lub wybranych subdyscyplin socjologii. W szczególności w zakresie dotyczącym struktury społecznej i nierówności społecznych w Polsce
K_W26 posiada pogłębioną wiedzę na temat założeń i twierdzeń wybranych historycznych i współczesnych teorii socjologicznych
K_W28 podchodzi w sposób refleksyjny i krytyczny do wyboru określonej perspektywy teoretycznej i stosuje je do interpretacji wyników analiz empirycznych
K_U05 potrafi samodzielnie formułować i weryfikować sądy na temat przyczyn wybranych procesów i zjawisk społecznych, szczególnie nierówności społcznych
K_U19 potrafi przygotować prezentację wybranego zagadnienia lub badania w języku polskim i w języku obcym
Kryteria oceniania
- ocena ciągła: bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność
Literatura
Henryk Domański, Bogdan W. Mach, Dariusz Przybysz, 2008. Pochodzenie społeczne-wykształcenie-zawód: ruchliwość społeczna w Polsce latach 1982-2006. Henryk Domański (red.),. Zmiany stratyfikacji społecznej w Polsce. IFiS PAN. str. 97-132. . Duch- Krzysztoszek D., Titkow A., 2006. Polka i jej rodzina na tle Europy. Redystrybucja prac domowych: jej uczestnicy i konteksty, W: Domański Henryk, A. Ostrowska i P. Sztabiński (red.). W środku Europy? Wyniki Europejskiego sondażu społecznego. Warszawa: IFiS PAN. S.142-184. .. Leszek K. Gilejko. 2005. "Przegrana większość. Robotnicy i Chłopi" [w:] Maria Jarosz (red.) Polska, ale jaka? op. cit. Ewa Narkiewicz-Niedbalec,2007. Kariery w rolnictwie uwieńczone sukcesem [w] Kazimierz M. Słomczyński (red.) Kariera i Sukces, Zielona Góra, str.77-105. Antonina Ostrowska, 2008 ”Nierówności społeczne a zdrowie” w: Domański H.(red.), Zmiany stratyfikacji społecznej w Polsce. IFiSPAN; str.181-210. Ewa Rokicka 2008. Ryzyko dziedziczenia nierówności społecznych w Europie .w: Mucha J. i in (red.)„Co nas łączy, co nas dzieli” wyd. Uniwersytet Zielonogórski. Kazimierz M. Słomczyński i Krystyna Janicka, 2005. "Pęknięta struktura społeczeństwa polskiego" [w:] Maria Jarosz (red.) Polska, ale jaka? Warszawa, Oficyna Naukowa. Grażyna Kacprowicz, 2011. Małżeństwo jako obszar przemian wartości Europejczyków.w: A. Jasińska-Kania (red.) Wartości i zmiany.:Przemiany wartości Polaków w jednoczącej się Europie Scholar. Str. 31-51.Paweł Kubicki. 2011.”Nowi mieszczanie w nowej Polsce”.Instytut Obywatelski. Henryk Domański, Zbigniew Sawiński, 2012. Sprawiedliwe nirównosci dochodów. SS. Nr3 s.7-27.
.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: