Socjologia kultury popularnej i mediów (ADJ) 3502-FAKL413
Zajęcia poświecone są analizie podstawowych obszarów i tematów badań nad kulturą popularną, mediami i komunikacją masową. Główne tematy to:
- Kultura popularna jako obiekt badań socjologicznych: Czym jest kultura popularna? Dwa spojrzenia na popkulturę: szkoła frankfurcka i przemysł kulturalny wg T.Adorno: teoria fetyszyzmu kulturowego, J.Fiske i jego koncepcja aktywnego konsumenta
- zastosowanie strukturalizmu, podejść semiologicznych w badaniach nad przekazami medialnymi: James Bond w perspektywie strukturalistycznej, semiologia R.Barthesa; psychoanaliza a film i telewizja.
- brytyjskie badania kulturowe nad mediami i popkulturą – obszary i kierunki studiów kulturowych.
- film w badaniach kulturowych – analiza cech współczesnej wizualności: ukazywanie przemocy i okrucieństwa, po co nam hiper-rzeczywistość w telewizji?
- czy kultura popularna jest głównym obszarem redystrybucji tożsamości narodowej? Analiza wybranych przykładów.
- badania gender nad mediami i kulturą popularną: czym jest płeć kulturowa, jakie są reprezentacje gender w kulturze popularnej? Wizerunki kobiecości i męskości w mediach, archetyp Kopciuszka i Barbie w kulturze popularnej, role kobiet w reklamach.
- postmodernizm w kulturze popularnej – analiza kina Davida Lyncha, Wang Karwai i P.Almodovara i innych.
- czym jest i jak się przejawia mediatyzacja, tabloidyzacja i infotainment?
- seryjność w kulturze popularnej: dlaczego powtórzenie wędruje przez media? Na czym polega sztuka powtórzeń? Jak powtórzenie wędruje przez media? - Zorro wiecznie żywy, czyli o filmowych bohaterach powtarzalnych oraz o seryjności w kinie.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Poznanie najważniejszych teorii i podejść badawczych w analizie tekstów kultury popularnej oraz umiejętność praktycznego ich zastosowania.
Umiejętności:
- nabycie sprawności analitycznych, które pozwolą na stawianie prawidłowych pytań badawczych, wybór odpowiednich metod analitycznych oraz przeprowadzenie badań wybranych tekstów kultury popularnej.
Kompetencje:
- potrafi dokonać krytycznej analizy zjawisk i procesów społecznych, zwłaszcza dotyczących kultury popularnej i mediów. Potrafi pracować w zespole i wspólnie przeprowadzić projekt badawczy.
Kryteria oceniania
Ocena przygotowanych prezentacji, udział w debatach i warsztatach.
Literatura
T.Goban-Klass, Media i komunikowanie masowe, PWN, Warszawa 2009
- C.Barker, Studia kulturowe. Teoria i praktyka, Kraków 2005.
- J.Storey, Studia kulturowe i badania kultury popularnej, Kraków 2003
- D.Strinati, Wprowadzenie do kultury popularnej, Poznań 1998,
- R.Allen, Teledyskursy, Kielce 1998
- N.Carroll, Filozofia horroru, Gdańsk 2004;
- M.Radkowska-Wałkowicz, Od Golema do Terminatora; Warszawa 2008
- M.Krajewski, Kultury kultury popularnej, UAM 2003
- G.Ptaszek, Talk show, WAiP, 2007
- M.Halawa (red.), Bauman o popkulturze, WAiP 2008
- T.Edensor, Tożsamość narodowa, kultura popularna i życie codzienne, Kraków 2004
- E.Graczyk, Siostry i ich kopciuszek, Gdańsk 2002;
- M.Rogers, Barbie jako ikona kultury, Warszawa 2005
- Z.Melosik, Kryzys męskości w kulturze współczesnej, Poznań 2002;
- M.Fuszara, Nowi mężczyźni?, Trio, Warszawa 2008
- A.Lewicki, Sztuczne światy, WUW 2007
- M.Jakubowska, Żeglowanie po filmie, Kraków 2006;
- E.Mazierska, Uwięzieni w teraźniejszości, W-wa 2003
- W.Godzic, Znani z tego, że są znani, WAiP Warszawa 2007,
- A.Kisielewska (red.), Miedzy powtórzeniem a innowacją, Kraków 2004,
- M.Hopfinger, Powtórzenie wędrujące przez media , Kraków 2004
- A.Kisielewska, Między powtórzeniem a innowacyjnością, 2004
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: