Antropologia wizualna 3502-FAKL350
Celem seminarium jest sproblematyzowanie oraz przekazanie wiedzy na temat szeroko rozumianych aspektów wizualnych w życiu społecznym jak i w badaniach kulturowych. Jak nowe media przekształcają rozumienie rzeczywistości i funkcje obrazu.
Podczas seminarium zostanie przekazana wiedza na temat kultury wizualnej oraz typologizacja źródeł/informacji wizualnych. Jaką rolę w rozumieniu świata i badania odmiennych kultur odgrywają rzeczy i obrazy „Innego” (muzea, galerie sztuki). Jakie funkcje pełnią obrazy w obrębie różnych rzeczywistości kulturowych (np. obraz w chrześcijaństwie dawniej i dziś).
Podczas seminarium zostanie przekazana wiedza na temat kultury wizualnej oraz typów źródeł/informacji wizualnych oraz zmian w kulturze które wprowadzają nowe technologie wizualizowania. Omawiane będą zastosowania wizualnych metod badawczych w historii antropologii i socjologii. Seminarium ma też na celu rozwijanie umiejętności interpretowania źródeł wizualnych oraz przygotowanie do zastosowania koncepcji teoretycznych antropologii wizualnej w praktyce badawczej.
1. Wprowadzenie – wizualność w praktyce społecznej współcześnie, dawniej, gdzie indziej
2. Kultura wizualna – ikonosfera a socjosfera
3. Wykorzystanie metod wizualnych w klasycznych badaniach antropologicznych oraz innych projektach mających na celu poranieni „Innego” w I połowie XX wieku
4. Czym jest obraz i fotografia. Podstawowe koncepcje.
5. Metody analizy obrazu. Podstawowe ujęcia. Przykłady.
6. Wpływ nowych mediów na przemiany funkcji fotografii i robienia zdjęć.
7. Omówienie zastosowania metod wizualnych w badaniach społecznych na konkretnych przykładach
8. Film etnograficzny – historia, twórcy, rodzaje
9. Widzenie „Innego” – muzea antropologiczne oraz „sztuka prymitywna”
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student:
Zna podstawowe terminy i koncepcje funkcjonujące w dyskursie antropologii wizualnej
Zna klasyczne badania antropologiczne z wykorzystaniem metod wizualnych
Zna i rozumie w podstawowym zakresie kulturowe uwarunkowania wytwarzania i percepcji obrazów
Poznał metody badania wizualnych aspektów życia społecznego i obrazów
Posiada w podstawowym zakresie umiejętność interpretowania komunikatów wizualnych
Posiada wiedzę dotyczącą zakresu metod badawczych antropologii wizualnej
Jest przygotowany do zaprojektowania prostego badania z wykorzystaniem metod wizualnych
Potrafi analizować wizualne aspekty rzeczywistości społecznej
Kryteria oceniania
udział w dyskusji, praca pisemna, prezentacja
Literatura
1. Kultura wizualna współcześnie
Bourdieu P. „Społeczna definicja fotografii” w: (red.) Boguni-Borowska M, Sztompka P. „Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z Socjologii wizualnej” ”, Znak, Kraków, 2012, s.239-264
Emmison M. Smith P. „Trendy w badaniach wizualnych. Przegląd koncepcji w: (red.) Boguni-Borowska M, Sztompka P. „Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z Socjologii wizualnej” ”, Znak, Kraków, 2012, s. 668-703.
2. Fotografia w klasycznej antropologii
Olechnicki K. „Długa historia antropologii obrazu” w: Olechnicki K. „Antropologia obrazu”, Oficyna Naukowa, 2003,Warszawa, s. 29-49.
Wright T. „Antropolog jako artysta: fotografie Malinowskiego z Triobriandów” w: Konteksty. Polska Sztuka Ludowa + Sławomir Sikora Naoczny świadek – Kiriwina Malinowskiego w: “Konteksty”, Kraków, 2000.
3. Dynamika życia społecznego a obrazy
Emmison M, Smith P. „Żywe formy danych wizualnych: ciała tożsamości interakcje” w: (red.) Boguni-Borowska M, Sztompka P. „Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z Socjologii wizualnej” , s.822-858.
Drozdowski R., Krajewski M. „Za fotografię!”, Bęc Zmiana, 2010, r. „Fotografowania jako gest symboliczny” s. 88-134.
4. Film etnograficzny
Sikora S. „Film i paradoksy wizualności. Praktykowanie antropologii”, r. „Próby definicji i przybliżenia teoretyczne” DiG, Warszawa, 2012 s.108-131.
Sikora S. „Film i paradoksy wizualności. Praktykowanie antropologii”, r. Film etnograficzny. Wczesne doświadczenia” DiG, Warszawa, 2012 s. 74-92.
5. Fotografia jako metoda badawcza
“Badania wizualne w działaniu. Antologia”, Bęc Zmiana, 2011 r. M. Clark-Ibanez r. Kadrowanie świata społecznego przy użyciu wywiadu fotograficznego”, s. 39-66.
Sztompka P. „Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza”, PWN, Warszawa, 2005, r. 4 „Fotografia jako uzupełnienie innych metod Socjologii” s. 47-745.
6. Płeć w reklamie
Crane D. r. „Obrazy mody a walka o tożsamość kobiet” s. 582-616.
Goffman Erving „Gender advertisements”, Cambridge, Harvard University Press, 1979.
7. Czym jest obraz
Sikora S. „Fotografia między dokumentem symbolem”, ISz PAN, 2004, Wprowadzenie, r. 1 „Kłopoty z fotografią”, s.7-40.
Rouille A. „Fotografia. Między dokumentem a sztuką współczesną”, r. IV „Kryzys fotografii – dokumentu”, Universitas, Kraków, 2007, s. 155-183.
8. Obrazy w sieci
Dijck J. „Zdemediatyzowane wspomnienia w epoce cyfrowej” w: w: (red.) Boguni-Borowska M, Sztompka P. „Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z Socjologii wizualnej” , s. 488-515.
Ferenc T., Olechnicki K. „Dlaczego warto badać obrazy sieci?”, Drozdowski R. „Zdjęcia w sieci” r. w: Ferenc T., Olechnicki K. „Obrazy w sieci. Socjologia i antropologia ikonosfery Internetu”, WNUMM, 2009, s. 7-32.
9. Ikonosfera
Jencks Ch. „Wstęp”, „Sposoby przekazu architektonicznego” w: „Architektura postmodernistyczna”, Arkady, 1987, s. 39-80.
Przybył E. Pałac Kultury i Nauki jako socjalistyczna sakralizacja przestrzeni w: (red.) Zuzanna Grębocka, Jakub Sadowski „Pałac Kultury i Nauki. Między ideologią a masową wyobraźnią”, Nomos, 2007, s. 89-124.
10. Miejskie obrazy-intruzi
Drozdowski R. „Obraza na obrazy”, Zysk i S-ska, 2009 r. „Obrazy-intruzi w przestrzeni publicznej” s. 87-138.
Drozdowski R. „Obraza na obrazy”, Zysk i S-ska, 2009r. „Fotografie w cieniu zakazów fotografowania”, s. 68-86.
11. Rzeczy i ludzie
Belting H. „Obraz i kult”, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk, 2010 Wprowadzenie, s. 7-24.
(red.) J. Kowalewski W. Piasek, M.Śliwa „Rzeczy i ludzie. Humanistyka wobec materialności”, UWM, 2008, r. A. Kowalski „Kulturoznawcza genealogia kategorii i materialności rzeczy” s. 15-25.
12. „Sztuka prymitywna”
Schreiber H. „Koncepcja „sztuki prymitywnej. Odkrywanie, oswajanie i udomowienie Innego w świecie Zachodu”, r. „Oswajanie Innego: narodziny sztuki prymitywnej”, UW, 2012 s.134-191.
Schreiber H. „Koncepcja „sztuki prymitywnej. Odkrywanie, oswajanie i udomowienie Innego w świecie Zachodu”, r. Charakter sztuki prymitywnej”, UW, 2012 s.53-90.
13. Obrazy zwierząt
Berger J. „O patrzeniu”, Aletheia, 1999, s. 7-39.
Konecki K. „Prywatna prezentacja kontekstów interakcji. Analiza fotografii zwierząt domowych” Referat na XII Zjazd Socjologiczny, Poznań, 15-18.09.2004, ‘Polska w Europie: uwarunkowania i perspektywy’.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: