Socjologiczne aspekty mediacji 3502-FAKL305
Zakres przedmiotowy;
1. Zarządzanie sytuacją konfliktową; rozpoznawanie źródeł konfliktów, metody rozwiązywania konfliktów.
2. Modele rozstrzygania i rozwiązywania sporów; rodzaje mediacji; mediacja a inne sposoby osiągania porozumienia.
3. Mediacje a negocjacje – różnice i podobieństwa.
4. Tworzenie efektywnej mediacji; czynności mediacyjne, pożądane schematy działania, dynamika mediacji i zachowania uczestników mediacji.
5. Komunikacja podczas mediacji i negocjacji.
6. Prowadzenie efektywnych mediacji; komunikacja w sytuacji konfliktu, rozwijanie zaufania, percepcja, poznanie, emocje.
7. Osiąganie porozumienia w mediacjach; metody oddziaływania społecznego, zasady przekonywania i modelowania zachowań partnerów negocjacji.
8. Różnorodność form mediacji; uwarunkowania prawne, specyfika mediacji w sprawach cywilnych, rodzinnych i karnych.
9. Mediacja metodą rozwiązywania indywidualnych i zbiorowych sporów pracy; mediacja w sporach z zakresu prawa pracy, rokowania i układy zbiorowe pracy.
10. Kulturowe i międzynarodowe uwarunkowania mediacji.
11. Sposoby radzenia sobie z sytuacjami trudnymi w mediacjach i negocjacjach.
12. Sporządzanie dokumentów podczas prowadzenia negocjacji i mediacji.
Zakres organizacyjny;
Realizacja przedmiotu odbywa się w wymiarze 2 godzin tygodniowo w przypadku każdej z dwóch grup.
Bilans nakładu pracy przeciętnego studenta jest następujący.
Udział w zajęciach 30 godz. w semestrze (1p.ECTS).
Przygotowanie do zajęć 2 godz. x 30 godz. = 60 godz. (2p.ECTS).
Przygotowanie do dwóch egzaminów 15 godz. i czas poświęcony na konsultacje 15 godz. = 30 godz. (1p.ECTS). ŁĄCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS = 4
Zajęcia zostały zdefiniowane jako ogólnouniwersyteckie.
Efekty kształcenia
WIEDZA
S2A_W01 Student ma wiedzę na temat teorii konfliktu.
S2A_W02 Student zna terminologię z zakresu mediacji.
S2A_W03 Student ma wiedzę na temat czynności związanych z prowadzeniem mediacji.
S2A_W04 Student wie na czym polega rola mediatora.
S2A_W05 Student wie jakie są umiejętności mediatora.
S2A_W06 Student zna metody perswazji.
S2A_W07 Student wie na czym polega zarządzanie mediacjami.
S2A_W08 Student ma wiedzę o metodach rozwiązywania indywidualnych sporów pracy.
S2A_W09 Student ma wiedzę o metodach rozwiązywania zbiorowych sporów pracy.
S2A_W10 Student ma wiedzę na temat mediacji wielostronnych.
S2A_W11 Student wie czym różnią się mediacje od negocjacji.
S2A_W12 Student ma wiedzę o poglądach na temat etyki mediacji.
UMIEJĘTNOSCI
S2A_U01 Student potrafi prawidłowo interpretować teorie konfliktu.
S2A_U02 Student potrafi posługiwać się terminologię z zakresu mediacji.
S2A_U03 Student potrafi wykonać czynności związane z prowadzeniem mediacji.
S2A_U04 Student potrafi pełnić rolę mediatora.
S2A_U05 Student potrafi wykorzystywać umiejętności mediatora.
S2A_U06 Student potrafi posługiwać się metodami perswazji.
S2A_U07 Student potrafi zarządzać mediacjami.
S2A_U08 Student potrafi posługiwać się metodami rozwiązywania indywidualnych sporów pracy.
S2A_U09 Student potrafi posługiwać się metodami rozwiązywania zbiorowych sporów pracy.
S2A_U10 Student potrafi prowadzić mediacje wielostronne.
S2A_U11 Student potrafi wskazać różnice między mediacją i negocjacją.
S2A_U12 Student potrafi zdefiniować zagadnienia etyczne dotyczące mediacji.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
S2A_K01 Student określa kontekst społeczny zastosowania teorii konfliktu.
S2A_K02 Student określa kontekst społeczny stosowania terminologii z zakresu mediacji.
S2A_K03 Student określa kontekst społeczny czynności związanych z prowadzeniem mediacji.
S2A_K04 Student określa kontekst społeczny roli mediatora.
S2A_K05 Student określa kontekst społeczny umiejętności mediatora.
S2A_K06 Student określa kontekst społeczny metod perswazji.
S2A_K07 Student określa kontekst społeczny zarządzania mediacjami.
S2A_K08 Student określa kontekst społeczny metod rozwiązywania indywidualnych sporów pracy.
S2A_K09 Student określa kontekst społeczny rozwiązywania zbiorowych sporów pracy.
S2A_K10 Student określa kontekst społeczny mediacji wielostronnych.
S2A_K11 Student odróżnia kontekst społeczny mediacji od negocjacji.
S2A_K12 Student określa kontekst społeczno-etyczny mediacji.
Kryteria oceniania
Wiedza z zakresu od S2A_W01 od S2A_W12 jest oceniana podczas dwóch testów. Test 1 jest zdawany po połowie zajęć, test nr 2 pod koniec zajęć.
Umiejętności od S2A_U01 do S2A_U12 są sprawdzane przez przygotowanie prezentacji multimedialnej, dyskusję podczas zajęć.
Kompetencje społeczne od S2A_K01 do S2A_K12 są sprawdzane podczas zajęć – wycena punktowa aktywności i kontrola frekwencji.
Warunkiem ukończenia kursu jest zaliczenie referatu oraz uzyskanie oceny egzaminacyjnej będącej średnią ocen uzyskanych z dwóch testów wymienionych powyżej.
Literatura
Moore Ch. W., Mediacje praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2009.
Franz H.W., Zarządzanie kryzysowe. Aspekty społeczne, Wydawnictwo Poltext, Warszawa 1996.
Tabernacka M., Negocjacje i mediacje w sferze publicznej, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2009.
(red.) Gmurzyńska E., Morka R., Mediacje. Teoria i praktyka, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2009.
(red.) Mazowiecka L., Mediacja, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2009.
(red.) Deutsch M., Coleman P.T., Rozwiązywanie konfliktów. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2005.
Lax D.A., Sebenius J.K., The Manager as Negotiator. Bargaining for Cooperation and Competitive Gain, The Free Press, 1986.
Lewicki R. J., Barry B., Saunders D.M., Zasady Negocjacji, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2011.
(red.) Kowalak T., Negocjacje droga do paktu społecznego. Doświadczenia, treść, partnerzy, formy, Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa 1995.
Jakubiak M. A., Negocjacje dla prawników. Prawo cywilne, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2010.
Penc J., Decyzje w zarządzaniu, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1996.
Organ W. D., Bateman S. T., Organizational Behavior, IRWIN 1991.
Robbins S. P., Zachowania w organizacji, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1998.
Gesteland R.R., Różnice kulturowe a zachowania w biznesie. Marketing negocjacje i zarządzanie w różnych kulturach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
Kalin Karl, Muri P., Kierować sobą i innymi. Psychologia dla kadry kierowniczej, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1998.
Knight S., NLP w biznesie. Techniki skutecznego przekonywania, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2006.
Doliński D., Techniki wpływu społecznego, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2006.
Cialdini R. B., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2008.
Adler R.B., Rosenfeld L.B., Proctor R. F., Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2006.
Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M., Psychologia społeczna. Serce i umysł, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 1997.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: