Japoński i koreański styl zarządzania. Studia porównawcze. 3502-FAKL304
Zakres przedmiotowy;
Polityka społeczno-ekonomiczna Korei Południowej i Japonii.
Determinanty wzrostu gospodarczego.
Kulturowe czynniki sprzyjające wydajności pracy.
Organizacje gospodarcze Korei Południowej i Japonii – gospodarowanie kapitałem ludzkim i społecznym.
Zarządzanie międzykulturowe – firmy azjatyckie na rynkach zagranicznych.
Zakres organizacyjny;
Realizacja przedmiotu odbywa się w wymiarze 2 godzin tygodniowo w przypadku każdej z dwóch grup.
Bilans nakładu pracy przeciętnego studenta jest następujący.
Udział w zajęciach 30 godz. w semestrze (1p.ECTS).
Przygotowanie do zajęć 2 godz. x 30 godz. = 60 godz. (2p.ECTS).
Przygotowanie do dwóch egzaminów 15 godz. i czas poświęcony na konsultacje 15 godz. = 30 godz. (1p.ECTS). ŁĄCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS = 4
Zajęcia zostały zdefiniowane jako ogólnouniwersyteckie.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
S2A_W01 Student ma wiedzę na temat rozwoju Japonii i Korei Południowej.
S2A_W02 Student zna terminologię z zakresu zarządzania strategicznego.
S2A_W03 Student ma wiedzę na temat rozwoju organizacji gospodarczych Japonii i Korei Południowej.
S2A_W04 Student identyfikuje kultury narodowe Japonii i Korei Południowej.
S2A_W05 Student ma wiedzę na temat relacji miedzy wzorami kultury a zachowaniami w pracy.
S2A_W06 Student zna metody zarządzania japońskiego.
S2A_W07 Student wie na czym polegają style zarządzania koreańskiego
S2A_W08 Student ma wiedzę o metodach zarządzania poprzez jakość.
S2A_W09 Student ma wiedzę o metodach zarządzania kompetencjami.
S2A_W10 Student ma wiedzę na temat systemowych uwarunkowań działania przedsiębiorstw.
S2A_W11 Student zna i rozumie związki między polityką gospodarczą Japonii i Korei Południowej a rozwojem przedsiębiorstw w tych krajach.
UMIEJĘTNOSCI
S2A_U01 Student potrafi prawidłowo interpretować kierunki rozwoju Japonii i Korei Południowej.
S2A_U02 Student potrafi posługiwać się terminologią z zakresu zarządzania strategicznego.
S2A_U03 Student potrafi identyfikować specyfikę organizacji japońskich i koreańskich.
S2A_U04 Student potrafi identyfikować kultury narodowe Japonii i Korei Południowej.
S2A_U05 Student potrafi wskazać na relacje między wzorami kultury a zachowaniami w pracy.
S2A_U06 Student potrafi identyfikować metody zarządzania japońskiego.
S2A_U07 Student potrafi identyfikować metody zarządzania koreańskiego.
S2A_U08 Student potrafi identyfikować metody zarządzania poprzez jakość.
S2A_U09 Student potrafi identyfikować metody zarządzania kompetencjami.
S2A_U10 Student potrafi opisać systemowe uwarunkowania działania przedsiębiorstw.
S2A_U11 Student potrafi wskazać związki między polityką gospodarczą Japonii i Korei Południowej a rozwojem przedsiębiorstw w tych krajach.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
S2A_K01 Student określa kontekst społeczny kierunków rozwoju Japonii i Korei Południowej.
S2A_K02 Student określa kontekst społeczny stosowania terminologii z zakresu zarządzania strategicznego.
S2A_K03 Student określa kontekst społeczny specyfiki organizacji japońskich i koreańskich.
S2A_K04 Student potrafi uczestniczyć w życiu kulturalnym Japonii i Korei Południowej.
S2A_K05 Student potrafi adaptować wzory kultury do środowiska pracy.
S2A_K06 Student potrafi przystosować się do pracy w firmach z udziałem kapitału japońskiego.
S2A_K07 Student potrafi przystosować się do pracy w firmach z udziałem kapitału koreańskiego.
S2A_K08 Student potrafi współdziałać w zakresie zarządzania poprzez jakość.
S2A_K09 Student potrafi współdziałać w zakresie zarządzania kompetencjami.
S2A_K10 Student potrafi przekazywać informacje o systemowych uwarunkowaniach działania przedsiębiorstw.
S2A_K11 Student potrafi brać udział w dyskusji na temat relacji między polityką gospodarczą Japonii i Korei Południowej a rozwojem przedsiębiorstw w tych krajach.
Kryteria oceniania
Wiedza z zakresu od S2A_W01 od S2A_W11 jest oceniana podczas dwóch testów. Test 1 jest zdawany po połowie zajęć, test nr 2 pod koniec zajęć.
Umiejętności od S2A_U01 do S2A_U11 są sprawdzane przez przygotowanie prezentacji multimedialnej.
Kompetencje społeczne od S2A_K01 do S2A_K11 są sprawdzane podczas zajęć – wycena punktowa aktywności i kontrola frekwencji.
Warunkiem ukończenia kursu jest zaliczenie referatu oraz uzyskanie oceny egzaminacyjnej będącej średnią ocen uzyskanych z dwóch testów wymienionych powyżej.
Literatura
Gordon A., Nowożytna historia Japonii, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2010.
Lipowski A., Kulig J., Państwo czy rynek ? Wokół źródeł cudu gospodarczego w Korei Południowej, Poltex 1992.
(red.) Potocka E., Pietrasiak M., Współczesna Japonia. Mocarstwo na rozdrożu, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2004.
Gliński B., Kuc B.R., Szczepankowski P., Zarządzanie strategiczne, geneza, rozwój, priorytety, Wyd. Key Text, Warszawa 1996.
Griffin R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996.
Goban-Klas T., Historia i współczesność Korei. Od pustelniczego Królestwa do Azjatyckiego Tygrysa, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2006.
(red.) Kubiak Ho-Chi B., Japonia okresu Meij. Od tradycji ku nowoczesności, NOZOMI, Warszawa 2006.
Morita A., Reingold E.M, Shimomura M., Made in Japan. Akio Morita i Sony,Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa 1996.
Likert J.K., Droga TOYOTY.14 zasad zarządzania wiodącej firmy produkcyjnej świata, Wydawnictwo MT Biznes, Warszawa 2004.
Imai M., Kaizen. Klucz do konkurencyjnego sukcesu Japonii, Kaizen Institute, Kraków 2007.
Nonaka I., Takeuchi H., Kreowanie wiedzy w organizacji, Wydawnictwo Poltext, Warszawa 2000.
Fruin W.M., Knowledge Works. Managing Intellectual Capital at Toshiba, Oxford University Press, 1997.
Kotaro T., The Japanese Market Economy System; Its Strenghts and Weaknesses, International Library Foundation, 1995.
Nester R.W., Japan’s Growing Power over East Asia and the World Economy: Ends and Means, Macmillan, 1990, s. 125-237.
Hampden-Turner Ch., Trompenaars A., Siedem kultur kapitalizmu, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa 1998.
Zbiegień-Maciąg L., Kultura w organizacji, PWN, Warszawa 1999.
Konecki K., W japońskiej fabryce, Instytut Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 1992.
Trice H. M., Beyer J.M., The Culture of Work Organizations, Prentice Hall 1993.
(edit.) Kim B. W., Bell D. S., Lee Ch. B., Administrative dynamics and development. The Korean Experience, Kyobo Publishing, Seoul Korea, 1985.
Song B. N., The rise of the Korean Economy, Hong Kong, Oxford University Press, 1990.
Steers R. M., Made in Korea. Chung Ju Yung and The Rise of Hyundai, Routledge, 1999.
(edit.) Ahn Chung-Si., Kwon Tai-Hwan, Koreans and Korean Business Interests in Central Europe & CIS Countries, Seul National University Press, 1998.
(edit) Kim Dong-Ki, Kim Linsu, Management Behind Industralization: Readings in Korean Business, Korean University Press,1989.
Soon Ch., The Dynamics of Korean Economic Development, Institute for International Economics, 1994.
Fukuyama F., Zaufanie. Kapitał społeczny a droga do dobrobytu, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa – Wrocław 1997.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: