Rumuni w Polsce 3502-FAKL244
W trakcie seminarium zostaną omówione historyczne i współczesne kontakty kulturowe między Polską a Rumunią oraz problematyka wpływu kontaktów kulturowych i społecznych na kształtowanie się stereotypu Rumuna w Polsce a także na postrzeganie własnej tożsamości przez Rumunów w Polsce. W trakcie zajęć warsztatowych przeprowadzone zostanie całościowo badanie nad sytuacją osób narodowości rumuńskiej mieszkających na stałe w Polsce oraz nad sytuacją tożsamościową osób będących dziećmi małżeństw mieszanych, polsko-rumuńskich. Będzie nas interesował wpływ międzykulturowych kontaktów oraz wzajemnych stereotypów na postrzeganie własnej tożsamości przez Rumunów zamieszkałych w Polsce.
Wzajemna stereotypizacja obydwu narodów: Polaków i Rumunów jest z jednej strony wyznaczona przez historię i fakt, że stosunkowo niedawno państwa te miały wspólna granicę (co jednak uległo zatarciu w pamięci zbiorowej obydwu społeczeństw), a z drugiej strony przez pamięć okresu komunizmu i gwałtowne przemiany społeczno-polityczne, jakie zaszły w obu krajach. Ponadto współczesny stereotyp Rumuna w Polsce ukształtował się przede wszystkim nie pod wpływem kontaktów z Rumunami, ale z Romami/Cyganami przyjeżdżającymi z tego kraju, co spowodowało zmianę sposobu myślenia o Rumunii w Polsce. Rumuni mieszkający w Polsce dostrzegają ten problem i podejmują działania mające na celu zmianę owego stereotypu Powstał między innymi w Warszawie Ośrodek Kultury Rumuńskiej, z którym zamierzamy współpracować w trakcie badania.
Studenci zostaną zapoznani z metodami badania stereotypów narodowych oraz autostereotypów i kwestii tożsamościowych w sytuacji kontaktu międzykulturowego.
Badanie będzie realizowane w Warszawie, a także ewentualnie w innych miastach.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student w efekcie uczestnictwa w warsztacie nauczy się: 1) procedury prowadzenia badania techniką wywiadu swobodnego, 2) realizacji badania międzykulturowego, 3) badania międzyetnicznego w warunkach silnych stereotypów. W wymiarze światopoglądym zajęcia powinny wpłynąć na uświadomienie sobie przez studenta stereotypów i stereotypowego myślenia funkcjonującego w społeczeństwie polskim.
Kryteria oceniania
Podstawą oceny końcowej będzie: 1) Aktywne uczestnictwo w zajęciach, 2) przeprowadzenie ustalonej liczby wywiadów, 3) przygotowanie cząstkowego raportu końcowego.
Literatura
G. Babiński, „Metodologiczne problemy badań etnicznych”, Kraków 1998,
E. Nowicka (red.) „Swoi i obcy”, Warszawa 1990,
T. Edensor, „Tożsamość narodowa, kultura popularna i życie codzienne”, Kraków 2005,
L. Boia „Rumuni. Świadomość, mity, historia”, Kraków 2003,
„Bliżej siebie: Polacy i Rumuni a historyczne i kulturowe dziedzictwo Europy”, Suczawa 2007,
„Polacy i Rumuni na drodze do wzajemnego poznania”, Suczawa 2002,
„Polska i Rumunia – od historycznego sąsiedztwa do europejskiego partnerstwa”, Suczawa 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: