Emile Durkheim – klasyczny socjolog nowoczesności 3502-FAKL162
Zajęcia będą składały się z czterech części: każda – złożona z 3-4 zajęć – poświęcona będzie jednej z książek Emile’a Durkheima.
Prześledzimy biografię intelektualną oraz rozwój myśli francuskiego socjologa, zrekonstruujemy kontekst historyczny, polityczny i poznawczy, w którym formułował swoje tezy, ocenimy przydatność analityczną jego kategorii, rozważmy główne – klasyczne i współczesne – kontrowersje wyrosłe wokół jego prac, omówimy schematy wyjaśniające oraz metodologię, którymi się posługiwał, przeanalizujemy problematykę konstrukcji danych empirycznych, syntetycznie odpowiemy na pytanie, czym była i jest socjologia Durkheimowska.
Choć dyskusje koncentrować będą się na pracach Durkheima, to głównym celem pracy na seminarium jest ukazania wciąż aktualnych zagadnień, przed którymi staje każdy adept socjologii, np.: przejście od społeczeństw tradycyjnych do nowoczesnych, rola instytucji w życiu społecznym i sposoby ich problematyzowania, dezorganizacja ładu społecznego, publiczna istota moralności oraz religii, miejsce przekonań kolektywnych, podstawy socjologii wiedzy, analiza racjonalności aktorów itd.
Na każde zajęcia uczestnik będzie zobowiązany starannie przeczytać około 30 stronicowy fragment z Durkheima. Ponadto, warunkiem otrzymania oceny pozytywnej będzie zaliczenie wszystkich czterech prac domowych, które będą pojawiały się na platformie internetowej. Jedna z nich przyjmie charakter grupowy, pozostałe – będą indywidualne.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student po uczciwym udziale w seminarium powinien:
- posiadać pogłębioną wiedzę na temat socjologii Durkheima: jego teorii, tez, kategorii, metodologii, schematów wyjaśniania;
- rozpoznawać wątki Durkheimowskie we współczesnej socjologii oraz wiedzieć, na czym współcześnie polega praca badawcza w paradygmacie Durkheimowskim;
- potrafić przeprowadzić analizę teoretyczną prac empirycznych;
- być zdolnym rekonstruować istotne elementy kontekstu poznawczego prac socjologicznych.
Kryteria oceniania
Każdy będzie zobowiązany do uważnego zapoznania się z lekturą, która będzie przedmiotem dyskusji na seminarium. Materiały do zajęć będą pojawiały się na platformie internetowej. Warunkiem koniecznym zaliczenia zajęć jest wykonanie na minimalną liczbę punktów czterech zadań domowych, które będą systematycznie pojawiały się – podobnie jak lektury – na platformie. Mogą one przyjąć charakter testów wyboru sprawdzających wiedzę z omówionych już lektur, ćwiczeń polegających na napisaniu komentarza do fragmentów tekstów z wykorzystaniem poznanych pojęć, jak również pracy grupowej. Podstawą do oceny końcowej będą wyniki zadań domowych. Obok kolejnych ćwiczeń będzie pojawiała się informacja o minimalnej ilości punktów koniecznej do zaliczenia danego zadania. Progi ocen końcowych zostaną opracowane po stworzeniu rankingu punktów zdobytych w trakcie całego semestru przez wszystkich studentów. Tak uzyskaną ocenę podwyższyć może aktywność na zajęciach w trakcie całego semestru.
Literatura
Podstawą dyskusji na zajęciach będą fragmenty czterech książek Durkheima: (1) O podziale pracy społecznej, (2) Zasady metody socjologicznej, (3) Samobójstwo, (4) Elementarne formy życia religijnego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: