Etyczne aspekty zarządzania zasobami ludzkimi 3502-FAKL153
Konwersatorium polegające na uważnej lekturze tekstów z dziedziny analiz socjologicznych procesów związanych z podejściem zarządzania zasobami ludzkimi i dylematów etycznych z nim związanych. Studenci po zaliczeniu konwersatorium znają teorie i koncepcje odnoszących się do zjawisk związanych z etycznymi aspektami ZZL. Potrafią je porównać i ocenić ich wartość wyjaśniającą w określonym kontekście go¬spo¬dar¬czym i społecznym. Potrafią zanalizować zjawiska występujące współcześnie na rynku pracy i w sferze prywatnej dotyczące świata pracy, zarządzania zasobami ludzkimi, posługując się najnowszymi koncepcjami i kategoriami ich opisu.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza:
• Zna i rozumie podstawowe pojęcia subdziedziny socjologii dotyczącej zjawisk świata pracy związanych z ZZL i etycznych aspektów tych zjawisk
• Jest refleksyjny i krytyczny wobec problemu zróżnicowania społecznego i nierówności społecznych .
• Posiada pogłębioną wiedzę o wybranych instytucjach i organizacjach odpowiedzialnych za transmisję norm i reguł w społeczeństwie takich jak: systemy edukacyjne, prawo, moralność, religia, itp.
• Posiada pogłębioną wiedzę na temat funkcjonowania gospodarki oraz jej relacji z innymi instytucjami społecznymi.
• Jest refleksyjny i krytyczny w interpretacji procesów zachodzących w społeczeństwie polskim i globalnym oraz ich konsekwencji w zakresie postaw i instytucji społecznych. Jest świadomy złożoności zmian struktur i instytucji społecznych.
Umiejętności:
• Potrafi zidentyfikować przyczyny i przewidzieć potencjalne skutki przeszłych i bieżących wydarzeń społecznych. Potrafi formułować krytyczne sądy na temat bieżących i przeszłych wydarzeń społecznych.
• Potrafi posługiwać się kategoriami teoretycznymi oraz metodami badawczymi do opisu i analizy zmian społecznych we współczesnych społeczeństwach
• potrafi na podstawie posiadanej wiedzy oraz umiejętności analitycznych sformułować pogłębioną ocenę działań podjętych w celu rozwiązania konkretnych problemów społecznych
• Umie zinterpretować rolę kultury w funkcjonowaniu jednostki i społeczeństwa
Kompetencje:
• Potrafi gromadzić, wyszukiwać, syntetyzować, a także krytycznie oceniać informacje na temat zjawisk społecznych
• Potrafi argumentować stawiane tezy posługując się dowodami naukowymi
Kryteria oceniania
Podstawą oceny przedmiotu jest wynik zaliczenia na koniec zajęć
Literatura
Fragmenty z poniższych pozycji :
„Human Resources Management. Ethics and Employment” red. A. Pinnington, R. Maclin, T.Campbell; „Wprowadzenie do etyki biznesu” G.D.Chryssides, J.H. Kaler; „Etyka menadżera, społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa” M. Rybak
analiza studiów przypadku
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: