- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Wprowadzenie do zarządzania zasobami ludzkimi 3502-FAKL139-OG
1. Rozwój wiedzy o organizacji i zarządzaniu; przedstawienie historii ZZL, opis szkół i trendów zarządzania, metod analizy i badań organizacji.
Stoner F.A.J., Wankel Ch., Kierowanie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1996 r., s. 45-69.
McKenna E., Beech N., Zarządzanie zasobami ludzkimi, Prentice Hall & Gebethner i Ska, Warszawa 1997 r., s. 1-25.
2. Powstanie strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi; opis misji, strategii i taktyk biznesowych, przedstawienie metod portfelowych w tworzeniu polityki organizacji, charakterystyka roli zasobów ludzkich w realizacji działań strategicznych. Literatura podstawowa;
Lundy O., Cowling A., Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi, Oficyna Ekonomiczna & Dom Wydawniczy ABC, Kraków 2000 r., s. 25-95.
McKenna E., Beech N., Zarządzanie zasobami ludzkimi, Prentice Hall & Gebethner i Ska, Warszawa 1997 r., s. 26-96.
3. Struktury strategiczne; opis podziału funkcjonalnego, macierzowego, czynników sprzyjających integracji i dezintegracji organizacji, przedstawienie struktur zcentralizowanych i zdecentralizowanych.
Lundy O., Cowling A., Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi, Oficyna Ekonomiczna & Dom Wydawniczy ABC, Kraków 2000 r., s. 143-161.
Stoner F.A.J., Wankel Ch., Kierowanie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1996 r., s. 197-254.
4. Zarządzanie strategiczne; zagadnienia dotyczące globalizacji, specjalizacja i dywersyfikacja działalności gospodarczej, określanie grup strategicznych przedsiębiorstwa w jego bliższym i dalszym otoczeniu.
Lundy O., Cowling A., Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi, Oficyna Ekonomiczna & Dom Wydawniczy ABC, Kraków 2000 r., s. 101-140.
Stoner F.A.J., Wankel Ch., Kierowanie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1996 r., s. 83-93, 256-274, 305-327.
5. Planowanie strategiczne zasobów ludzkich; relacja między planowaniem a rozwojem strategicznym, wpływ zmienności środowiska biznesowego na planowanie, modele strategii gospodarowania zasobami ludzkimi.
Lundy O., Cowling A., Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi, Oficyna Ekonomiczna & Dom Wydawniczy ABC, Kraków 2000 r., s. 189-204.
Stoner F.A.J., Wankel Ch., Kierowanie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1996 r., s. 95-143.
6. Przywództwo i motywacja; systemy motywacji, zarządzanie przez cele, zespołowe systemy pracy, proces komunikacji i przywództwo w grupie, rola kierowników – liderów.
Stoner F.A.J., Wankel Ch., Kierowanie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1996 r., s. 358-405.
Lundy O., Cowling A., Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi, Oficyna Ekonomiczna & Dom Wydawniczy ABC, Kraków 2000 r., s. 298-316.
7. Rekrutacja i selekcja; metody doboru pracowników, strategie rekrutacji i selekcji, kultura organizacji a sposoby pozyskiwania pracowników do pracy.
Lundy O., Cowling A., Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi, Oficyna Ekonomiczna & Dom Wydawniczy ABC, Kraków 2000 r., s. 209-245.
McKenna E., Beech N., Zarządzanie zasobami ludzkimi, Prentice Hall & Gebethner i Ska, Warszawa 1997 r., s. 99-146.
8. Zatrudnianie i ocenianie pracowników; wprowadzanie na stanowisko pracy, opis zakresów zadań, profili stanowisk pracy, metody oceny pracowników, ośrodki oceny.
Sekuła Z., Planowanie zatrudnienia, Oficyna Ekonomiczna & Dom Wydawniczy ABC, Kraków 2001 r., s. 46-110.
McKenna E., Beech N., Zarządzanie zasobami ludzkimi, Prentice Hall & Gebethner i Ska, Warszawa 1997 r., s. 148-195.
9. Szkolenia; zarządzanie kompetencjami pracowników, efektywność szkoleń, budowanie profili kompetencji, opis szkoleń wewnętrznych i zewnętrznych.
Lundy O., Cowling A., Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi, Oficyna Ekonomiczna & Dom Wydawniczy ABC, Kraków 2000 r., s. 247-294.
Sloman M., Strategia szkolenia pracowników, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1997 r., s. 40-69.
10. Kultura organizacyjna; rodzaje kultur organizacyjnych, wpływ wartości na zachowania w miejscu pracy, postawy kierowników i pracowników w kontekście wyznawanych przez nich wartości.
Lundy O., Cowling A., Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi, Oficyna Ekonomiczna & Dom Wydawniczy ABC, Kraków 2000 r., s. 164-186.
Zbiegień-Maciąg L., Kultura w organizacji. Identyfikacja kultury znanych firm, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999 r., s. 13-76.
11. Reengineering; opis procesu zmian organizacyjnych, restrukturyzacja a rozwój przedsiębiorstw, rekonwersja zawodowa personelu, wzbogacanie i rozszerzanie zadań.
Peppard J., Rowland P., Re-engineering, Prentice Hall & Gebethner i Ska, Warszawa 1997 r., s. 57-189.
Hammer M., Champy J., Reengineering w przedsiębiorstwie, Neumann Management Institute, Warszawa 1996 r., s. 161-228.
12. Relacje z pracownikami-zarządzanie konfliktami; charakterystyka relacji z organizacjami pracowników, metody kontroli konfliktów w przedsiębiorstwie, negocjacje.
Lundy O., Cowling A., Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi, Oficyna Ekonomiczna & Dom Wydawniczy ABC, Kraków 2000 r., s. 319-336.
Stoner F.A.J., Wankel Ch., Kierowanie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1996 r., s. 328-355.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student ma wiedzę na temat szkół zarządzania zasobami ludzkimi i kultur organizacyjnych.
Student wie na czym polega organizowanie zasobów ludzkich.
Student zna style motywowania i przywództwa.
Student wie na czym polega rekrutacja.
Student wie na czym polega ocena i selekcja.
Student wie na czym polega wprowadzanie na stanowisko pracy.
Student wie na czym polega szkolenie.
UMIEJĘTNOŚCI
Student potrafi prawidłowo interpretować wiedzę teoretyczną z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi i kultur organizacyjnych.
Student potrafi organizować zasoby ludzkie.
Student potrafi posługiwać się stylami motywacji i przywództwa.
Student potrafi przeprowadzić rekrutację.
Student potrafi przeprowadzić ocenę i selekcję.
Student potrafi wprowadzić na stanowisko pracy.
Student potrafi przeprowadzić szkolenie.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student określa kontekst społeczny teorii zarządzania zasobami ludzkimi i kultur organizacyjnych.
Student określa kontekst społeczny stylów motywowania i przywództwa.
Student określa kontekst społeczny rekrutacji.
Student określa kontekst społeczny oceny i selekcji.
Student współdziała podczas wprowadzania na stanowisko pracy.
Student określa kontekst społeczny szkoleń.
Student określa kontekst społeczny stosunków pracy.
Kryteria oceniania
Wiedza jest oceniana podczas dwóch testów. Test 1 jest zdawany po połowie zajęć, test nr 2 pod koniec zajęć.
Umiejętności są sprawdzane przez przygotowanie pracy pisemnej.
Kompetencje społeczne są sprawdzane podczas zajęć – wycena punktowa aktywności i kontrola frekwencji.
Warunkiem ukończenia kursu jest otrzymanie oceny egzaminacyjnej będącej średnią ocen uzyskanych z dwóch testów i pracy pisemnej.
Literatura
Armstrong M., Zarządzanie zasobami ludzkimi, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2000.
Lundy O., Cowling A., Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2000.
Ludwiczyński A., Stobińska K. (red.), Zarządzanie strategiczne kapitałem ludzkim, POLTEXT, Warszawa 2001.
Sekuła Z., Planowanie zatrudnienia, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2001.
Flis A., Mos M., Zacharzewski A., Outplacement. Program ułatwiania zmiany pracy dla zwalnianych pracowników, Wydawnictwo AKADE, Kraków 2002.
McKenna E., Beech N., Zarządzanie zasobami ludzkimi, Gebethner & Ska, Warszawa 1997.
Koźmiński K. A., Piotrowski W. red., Zarządzanie, PWN, Warszawa 1996.
Schlesinger F.P., Sathe V., L.A. Schlesinger A.L., Kotter P.J. red., Projektowanie organizacyjne, PWN, Warszawa 1999.
Gliński B., Kuc R. B., Szczepankowski P., Zarządzanie strategiczne, Key Text, Warszawa 1996.
Obłój K., Strategia organizacji, PWE, Warszawa 1999.
Sedlak K. (red.), Jak poszukiwać i zjednywać najlepszych pracowników, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1995.
Penc J., Motywowanie w zarządzaniu, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1996.
Daft L. R., Organization Theory & Design, West Publishing Company 1995.
Pucik V., Tichy M. N., Barnett K. C. (edit.), Globalizing Management. Creating and Leading the Competitive Organization, John Wiley & Sons 1993.
Milkovich T. G., Boudreau J. W., Human Resource Management, IRWIN, 1994.
Noe R.A., Hollenbeck J.R., Gerhart B., Wright P.M., Human Resource Management: Gaining A Competitive Advantage, IRWIN, 1994.
Stoner F.A.J., Wankel Ch., Kierowanie, PWE, Warszawa 1996.
Drucker F.P., Praktyka zarządzania, Nowoczesność, 1998.
Thierry D., Sauret Ch., Zatrudnienie i kompetencje, POLTEXT, Warszawa 1994.
Sloman M., Strategia szkolenia pracowników, PWN, Warszawa 1997.
Krupińska G., Stobińska K., Inwestowanie w pracownika, POLTEXT, Warszawa 1996.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: