Elementy procesów cywilizacyjnych 3502-EPC_07
Grupa II. Dr Małgorzata Jacyno, Ciało i tożsamość 1.Proces racjonalizacji i psychologizacji jednostek w kontekście represji i formowania emocji konstytuujących nowoczesną jaźń zachodnioeuropejską. Wypracowywanie w kulturze europejskiej standardów poznawczych, behawioralnych oraz moralnych w zakresie doświadczenia podmiotowości. Konwersacja i ciało jako obiekty kontroli. 2.Nowoczesny i późnonowoczesny porządek jako eliminacja i redystrybucja form przemocy. Pluralizacja form samokontroli i "luzowanie normy". Rekonstrukcja etapów racjonalizacji i psychologizacji jednostki w kulturze zachodnioeuropejskiej. "Wybieranie" ciała i patologizacja starości. Ciało jako substytut doświadczenia podmiotowości.3.Medykalizacja jako proces socjalizacji nowoczesnych społeczeństw. Przemiany w dyskursie eksperckim - prawodawstwo i interpretacja. Ekspertyza jako walka z wieloznacznością i instytucjonalizacja rozbudzania niepokoju w zakresie adekwatności i możliwości samokontroli. Podporządkowanie się ekspertyzie jako droga odzyskiwania podmiotowości. Diagnoza jako przemianowywanie problemów społecznych na problemy osobiste.4.Patologie samokontroli jako utrata doświadczenia podmiotowości (uzależnienia). Choroba jako węzłowisko społecznych problemów, jako indywidualizacja i prywatyzacja kulturowych sprzeczności. Społeczne konstruowanie choroby. Izomorficzność społecznych klasyfikacji i medycznych diagnoz. Symptom chorobowy jako autoekspresja. Różnice między "tradycyjnymi" i nowymi postaciami uzależnień. Prewencja, profilaktyka i terapia.5.Stygmatyzacja jednostki. Przedstawieniowość i gra jako cecha społeczeństwa "klasy średniej". Rutynowe i refleksyjne angażowanie ciała. Strategie zakrywania i odkrywania piętna. Eksperckie porady i "filozofia życiowa" stygmatyka.6.Urynkowienie ciała w kontekście vouyeuryzmu kulturowego rozumianego jako fascynacja nowymi możliwościami samokontroli oraz wykolejeniami w zakresie samokontroli. Fetyszyzacja, fragmentaryzacja i industrializacja ciała w przekazie kulturowym. Panoptyczny i synoptyczny porządek. Zakrywanie/odkrywanie śmierci. Racjonalizacja śmierci. Urynkowienie śmierci.7. Dyferencjacja i dedyferencjacja płci. Medykalizacja ciała kobiety. Problematyzacja męskości. Ciało budowane przez dyskursy - medyczny, terapeutyczny, religijny, przekaz reklamowy. Nowe wzorce kobiecości i męskości. Problematyzacja seksualności. Przejście od polityki tożsamości do polityki różnicy. Identyfikacja kulturowych tendencji i sprzeczności między nimi w zakresie samokontroli i konstruowania kobiecości i męskości.8.Orient jako kontekst projektowania i modelowania zachodnioeuropejskiej tożsamości. Rekonstrukcja relacyjnego modelu tożsamości. Przedstawienia (treść i strategie Innego w kulturze zachodniej: stereotypizcja, muzeifikacja, kryminalizacja, dychotomizacja, esencjonalizacja, naturalizacja, estetyzacja i homogenizacja wizerunków Innego. Inny jako cień tożsamości europejskiej i jako wzór inspirujący w strategiach "powrotu do natury", "wybierania siebie" i "odzyskiwania siebie". Przemiany w zakresie polityki przedstawień. Próby i możliwości zastąpienia hierarchii przez inność. 9.Turystyka jako re-kreacja jednostki i postturystyczne doświadczenie jako przejaw "luzowania normy" i poszukiwania autentyczności. Włączanie Innego w proces konstruowania tożsamości. Doświadczenie turystyczne jako gra. Estetyczny i moralny aspekt spotkania z Innym. Postturystyka jako przejaw procesu odróżnicowywania, tj. reintegracji różnych "prowincji znaczeń".
Rodzaj przedmiotu
Literatura
Grupa I: prof. Izabela Bukraba-Rylska P. Bagby, "Kultura i historia. Prolegomena do porównawczego badania cywilizacji", r.: "Cywilizacja", "Porównawcze badanie cywilizacyj", O. Spengler, "Zmierzch Zachodu", Warszawa 2001, "Problemy kultury arabskiej: historyczne pseudomorfozy", "Problemy kultury arabskiej: dusza magiczna", A. Toynbee "Studium historii", Warszawa 2000, cz. II "Geneza cywilizacji", str. 136-155, cz. IX "Kontakty między cywilizacjami w przestrzeni", str. 604-633, 659-677, N. Elias, "Przemiany obyczajów w cywilizacji Zachodu", Warszawa 1980, str. 63-110, B. R. Barber "Dżihad kontra McŚwiat, Warszawa 1997, cz. II "Stary świat Dżihadu", r. 12, 13, 14.S. Huntington, "Zderzenie cywilizacji i nowy kształt ładu światowego", r. 9 "Globalna polityka cywilizacji", D. Bell, "Kulturowe sprzeczności kapitalizmu", r. 1 "Od etyki protestanckiej do psychodelicznego bazaru", J. Rifkin, "Koniec pracy", Wrocław 2001, str. 11-30, 298-310.N. Postman "Technopol. Triumf techniki nad kulturą", Warszawa 1995, r. 3 "Od technokracji do technopolu", r. 4 "Świat nieprawdopodobny", "Ekran, mit, rzeczywistość", W. J. Burszta (red.), Warszawa 2003, "Media w objęciach Tanatosa", "Odczytać reklamę - zrozumieć kulturę", G. Ritzer, "Mcdonaldyzacja społeczeństwa", Warszawa 1997, r. 1, 8,M. McLuhan "Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka", Warszawa 2004, str. 39-77, B. McNair "Seks, demokratyzacja pożądania i media, czyli kultura obnażania", Warszawa 2002, r. 5, str. 179-218, J. Ortega y Gasset, "Bunt mas", r. 6, 7, 8, 14, Ch. Taylor, "Etyka autentyczności", Kraków 2002, str. 9-35, 57-70, D. Riesman, "Samotny tłum", cz. III "Autonomia", J. Kieniewicz "Wprowadzenie do historii cywilizacji Wschodu i Zachodu", Warszawa 2003.Grupa II. Dr Małgorzata Jacyno, Z. Bauman, Wieloznaczność nowoczesna nowoczesność wieloznacznaZ. Bauman, Śmierć i nieśmiertelnośćJ. Clifford, Kłopoty z kulturąE. Czykwin, Stygmat społecznyA. Giddens, Nowoczesność i tożsamośćA. Giddens, Przemiany intymnościA.Howson, The Body in SocietyN. Elias, Przemiany obyczajów w cywilizacji ZachoduS. Hall, RepresentationJ. Hepworth, The Social Construction of Anorexia NervosaE.Goffman, PiętnoD.MacCannell, TurystaC. Owens, Dyskurs InnychB.S.Turner, Regulating BodiesJ.Urry, The Tourist Gaze
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: