Zróżnicowanie współczesnego społeczeństwa: Socjologia w dobie indywidualizmu 3502-DD-II-ZWS-SDI
Seminarium ma być poświęcone specyficznej konsekwencji współczesnych przemian społecznych, jaką jest narastające niedopasowanie wytworzonej przez socjologię aparatury pojęciowej do analizy społecznej rzeczywistości i procesów, które ją przekształcają. Punktem wyjścia
do dyskusji będzie sformułowane przez Ulricha Becka pytanie, czy możliwe jest uprawianie socjologii (i jakiej) w zindywidualizowanym społeczeństwie. W pierwszej części chciałabym się przyjrzeć, diagnozowanym przez wielu autorów, objawom „kryzysu” socjologii, wywołanego „rozpadem społeczeństwa” oraz fragmentaryzacją i „płynnością” rzeczywistości. W części drugiej przedmiotem dyskusji będzie poszukiwanie odpowiedzi na pytanie, jakie rodzaje uspołecznienia są wytwarzane przez jednostki w procesie rozwiązywani a problemów, które narzuca im współczesne środowisko życia, typizowane pod nazwą „społeczeństwo ponowoczesne”. Zajęcia będą miały formę konwersatorium. Lista lektur zostanie ustalona na pierwszych zajęciach. W trakcie kursu wymagane jest sukcesywne zapoznawanie się z zadaną lekturą i aktywny udział w dyskusji. Zaliczenie zajęć na podstawie końcowego eseju. Dopuszczone są 2 nieobecności na zajęciach.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W01 Posiada poszerzoną wiedzę z zakresu socjologii, nauk społecznych i nauk humanistycznych
K_W02 Posiada pogłębioną wiedzę o aktualnych osiągnięciach i kierunkach rozwoju socjologii
K_W07 Zna i rozumie związki między różnymi podejściami teoretycznymi a podejmowanymi badaniami
K_U01 Potrafi zastosować posiadaną wiedzę do identyfikowania i analizowania zjawisk i procesów społecznych i kulturowych
K_U02 Posiada umiejętność formułowania pytań badawczych
K_U13 Potrafi samodzielnie rozwijać posiadaną wiedzę w zakresie wybranego przedmiotu zainteresowań
K_K03 Jest przygotowany do dyskusji w zakresie uzasadniania i budowania własnej linii argumentacyjnej
K_K04 Wykształca postawę analitycznego i krytycznego myślenia o zjawiskach i procesach społecznych
K_K06 Wykazuje samodzielność w zakresie zdobywania wiedzy
Literatura
Plan zajęć i literatura:
1. Strukturalna indywidualizacja i jej konsekwencje
U. Beck, Społeczeństwo ryzyka, s.111-150
U. Beck, E. Beck-Gernsheim, Individualization and “precarious Freedoms”, s. 1-21
2. Socjologia w dobie indywidualizmu
K. Kojder, Postdyscyplinarność socjologii
3. O autonomizacji społeczeństwa
Z. Bauman, Płynna rzeczywistość, s.26-64
M. Maffesoli, Czas plemion, s. 20-30
4. Powrót do korzeni
B. Latour, Splatając na nowo to, co społeczne, s. 5-25, 31-60
5. Sposoby opisu zróżnicowania społecznego
J. Pakulski, Foundations of a Post-Class Analysis
6. Przemiany elit
J. Wedel, Shadow Elite
7. Koniec władzy
M. Naim, The End of Power,
8. Praktyki społeczne
T. Schatzki, Introduction, s. 1-14
A. Swidler, What anchors cultural practices, s. 74-92
9. Wytwarzanie jednostki
K. Gergen, Nasycone Ja, roz. 3.
10. Tożsamość społeczna
A. Giddens, Nowoczesność i tożsamość, s. 15-49
M. Castells, Potęga tożsamości, s. 22-27, 72-74
11. Przemiany więzi
D. Morris, Wspólnota poza tradycją
12. Spersonalizowane wspólnoty
B. Wellman, Little Boxes, Glocalization, and Networked Individualism
13. Społeczeństwo sieci
F. Stalder, Manuel Castells. Teoria społeczeństwa sieciowego, roz. 6
14. Od kontroli społecznej do kontroli technicznej
M. Lianos, M. Douglas, Dangerization and the end of deviance, 261-278
15. Koniec świata społecznego
A.Touraine, Koniec świata społecznego
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: