Socjologia relacyjna - nowy paradygmat 3502-DD-FAKL-SR-NP
We współczesnej teorii społecznej widoczne jest formowanie paradygmatu relacyjnego. Relacje społeczne należą do kluczowych koncepcji socjologii i były badane jako konstytutywne dla więzi społecznych. Radykalne zmiany, jakim podlegają wymagają nowego podejścia relacyjnego w naukach społecznych. Celem seminarium jest analiza założeń socjologii relacyjnej i ich implikacji dla badań współczesnych przemian społeczno-kulturowych, ze szczególnym uwzględnieniem imperatywu refleksyjności. Dyskutowana będzie relacyjna teoria społeczeństwa. Analizowana będzie koncepcja relacyjnego podmiotu, socjologiczna koncepcja osoby i sprawczości oraz różne typy refleksyjności. Uczestnicy oceniać będą przydatność podejścia relacyjnego do konceptualizacji problemów badawczych podejmowanych w ich rozprawach doktorskich.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia
Wiedza:
K_W01
Posiada poszerzoną wiedzą z zakresu socjologii, nauk społecznych i nauk humanistycznych.
K_W02
Posiada pogłębioną wiedzę o aktualnych osiągnięciach i kierunkach rozwoju socjologii
K_W03
Posiada pogłębioną wiedzę z zakresu historii socjologii i myśli społecznej
Umiejętności:
K_U01
Potrafi zastosować posiadaną wiedzę do identyfikowania i analizowania zjawisk i procesów
społecznych i kulturowych
K_U05
Potrafi dokonać porównania i krytycznej interpretacji różnych stanowisk teoretycznych i
metodologicznych
K_U13
Potrafi samodzielnie rozwijać posiadaną wiedzę w zakresie wybranego przedmiotu
zainteresowań
Kompetencje społeczne:
K_K03
Jest przygotowany do dyskusji w zakresie uzasadniania i budowania własnej linii
argumentacyjnej
K_K04
Wykształca postawę analitycznego i krytycznego myślenia o zjawiskach i procesach
społecznych
K_K05
Bierze udział w dyskusjach szanując odmienne stanowiska
Kryteria oceniania
Znajomość problematyki, udział w dyskusji, wystąpienie na seminarium (indywidualne lub w panelu), krótki esej (5-7 stron) na temat koncepcji relacyjnej w odniesieniu do problematyki rozprawy doktorskiej
Literatura
1. Archer Margaret S., Człowieczeństwo. Problem sprawstwa, Kraków 2013: NOMOS.
2. Archer Margaret S., The Reflexive Imperative in Late Modernity, Cambridge 2012: Cambridge University Press.
3. Donati Pierpaolo, Relational Sociology. A New Paradigm for the Social Science, London 2012: Routledge.
4. Dontati Pierpaolo, Margaret S. Archer, The Relational Subject, Cambridge 2015: Cambridge University Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: