ADJ: Jakościowa i ilościowa analiza treści: wprowadzenie do programu Atlas.ti 3502-ADJ-9
Zajęcia są przeznaczone dla osób chcących nabyć umiejętności systematycznej analizy jakościowej i ilościowej dużych partii materiału pisanego. Będą składać się z części teoretycznej – wprowadzającej w założenia i metodologię analizy treści oraz warsztatowej – w ramach której każdy uczestnik nabędzie umiejętności samodzielnej pracy z Atlas.ti i zapozna się z naturą analizy treści za jego pomocą.
W części teoretycznej przedyskutujemy podstawowe założenia analizy treści i przyjrzymy się jej dwóm podstawowym typom: analizie jakościowej i ilościowej. Dowiemy się również, jak można połączyć w procesie badawczym podejście jakościowe i ilościowe. Główna część zajęć będzie poświęcona na omówienie metodologii wspomaganej komputerowo analizy treści tj.: wybór tematyki analizy, dobór próby i problem reprezentatywności, tworzenie klucza kodowego oraz praca z kodami.
W części warsztatowej przejdziemy przez następujące kolejne kroki procesu analizy na podstawie wybranego projektu badawczego wykorzystując program Atlas.ti: 1) przygotowanie planu badania; 2) sprecyzowanie pytań badawczych; 3) przygotowanie klucza kodowego; 4) proces kodowania w Atlasie.ti; 5) analiza zakodowanego materiału; 6) prezentacja wyników.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
K_W07 posiada pogłębioną wiedzę na temat wybranych metod i technik badań społecznych, ich ograniczeń, specyfiki i obszarów zastosowania
K_W08 jest świadomy znaczenia refleksyjnego i krytycznego podejścia do wyników badań społecznych, analiz i procedur badawczych
K_W09 wie jak zaplanować i zrealizować złożone ilościowe i jakościowe badania empiryczne; ma świadomość konsekwencji metodologicznych wyborów
K_U04 potrafi posługiwać się kategoriami teoretycznymi oraz metodami badawczymi do opisu i analizy zmian społecznych i kulturowych we współczesnych społeczeństwach oraz ich konsekwencji
K_U05 potrafi zaplanować i zrealizować badanie społeczne przy użyciu zaawansowanych ilościowych i jakościowych metod i technik badań socjologicznych
K_U06 potrafi posługiwać się jednym dowolnym programem komputerowym służącym do analizy danych, korzystając z jego zaawansowanych funkcji
K_U10 potrafi przygotować prezentację wybranego zagadnienia lub badania w języku polskim i w języku obcym, również z wykorzystaniem nowych technologii
K_K03 potrafi gromadzić, wyszukiwać, syntetyzować, a także krytycznie oceniać informacje na temat zjawisk społecznych, łącznie z danymi pozyskanymi w Internecie
K_K04 potrafi argumentować stawiane tezy posługując się dowodami naukowymi
K_K10 bierze odpowiedzialność za projektowane i wykonywane zadania
Kryteria oceniania
raport, prezentacja
Literatura
Friese S. 2012. Qualitative Data Analysis with Atlas.ti; Sage
Friese S. 2011. Using ATLAS.ti for Analyzing the Financial Crisis Data w: FQS Volume 12, No. 1
Hoover, S.M., 2006. Religion in the Media Age, 1st ed. Routledge.
Konopásek Z. 2008. Making Thinking Visible with Atlas.ti: Computer Assisted Qualitative Analysisas Textual Practices; FQS Volume 9, No. 2
Palska H. 1999, Badacz społeczny wobec tekstu. Niektóre problemy analizy jakościowej w socjologii i teorii literatury, w: Domański H., Lutyńska K., Rostocki W., Spojrzenie na metodę. Studia z metodologii badań socjologicznych, Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN
Rapley T. 2010, Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Silverman D. 2008, Interpretacja danych jakościowych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: