ADJ: Zogniskowany wywiad grupowy w praktyce. 3502-ADJ-5
Zajęcia przewidziane są dla studentów II stopnia jako warsztaty badawcze Omówione będą teoretyczne podstawy metod badawczych, do których zaliczyć można wywiady zogniskowane. Studenci zapoznają się z koncepcją interwencji socjologicznej Alaina Touraine'a, a także - z historią badań fokusowych, w tym - z historią ich pojawienia się w Polsce. Zapoznamy także studentów z badaniami terenowymi, przeprowadzonymi przez pracowników PTZS. Będą to grupy focusowe i Interwencja Socjologiczna. Nasze zajęcia będą prowadzone na podstawie empirycznych doświadczeń, wyniesionych z przeprowadzanych w naszej pracowni badań. Mowa tu przede wszystkim o badaniach: Solidarność: doświadczenie i pamięć; Solidarność w pomorskich miastach; Solidarność doświadczenie i pamięć II; Badanie postaw mniejszości LGBT; Ruchy społeczne w badaniach. Będzie to pierwsza część zajęć, teoretyczna. W części drugiej skupimy się na praktycznym omówieniu badań fokusowych, następnie konstruowaniem i projektowaniem badania, włącznie z samodzielnym przygotowaniem scenariusza wywiadu zogniskowanego, Każdy z uczestników będzie zobowiązany do realizacji własnego "fokusa" oraz następnie - przygotowania z niego raportu, Studenci będą mogli wzajemnie obserwować przeprowadzone fokusy i dyskutować nad ich realizacją, co będzie miało istotne znaczenie dla pogłębienia umiejętności badawczych.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W07 posiada pogłębioną wiedzę na temat wybranych metod i technik badań społecznych, ich ograniczeń, specyfiki i obszarów zastosowania
K_W08 jest świadomy znaczenia refleksyjnego i krytycznego podejścia do wyników badań społecznych, analiz i procedur badawczych
K_W09 wie jak zaplanować i zrealizować złożone ilościowe i jakościowe badania empiryczne; ma świadomość konsekwencji metodologicznych wyborów
K_U04 potrafi posługiwać się kategoriami teoretycznymi oraz metodami badawczymi do opisu i analizy zmian społecznych i kulturowych we współczesnych społeczeństwach oraz ich konsekwencji
K_U05 potrafi zaplanować i zrealizować badanie społeczne przy użyciu zaawansowanych ilościowych i jakościowych metod i technik badań socjologicznych
K_U06 potrafi posługiwać się jednym dowolnym programem komputerowym służącym do analizy danych, korzystając z jego zaawansowanych funkcji
K_U10 potrafi przygotować prezentację wybranego zagadnienia lub badania w języku polskim i w języku obcym, również z wykorzystaniem nowych technologii
K_K03 potrafi gromadzić, wyszukiwać, syntetyzować, a także krytycznie oceniać informacje na temat zjawisk społecznych, łącznie z danymi pozyskanymi w Internecie
K_K04 potrafi argumentować stawiane tezy posługując się dowodami naukowymi
K_K10 bierze odpowiedzialność za projektowane i wykonywane zadania
Kryteria oceniania
Wykonanie badania fokusowego oraz napisanie raportu,
Literatura
Literatura
• N.Denzin Yvona S. Lincoln. Metody Badań Jakościowych. Tom 1,2 PWN 2009
• Silverman D.,Prowadzenie badań jakościowych, PWN, Warszawa , 200
• Ireneusz Krzemiński z zespołem. Naznaczeni. Mniejszości seksualne w Polsce. Raport 2008. IS UW 2008
• Lisek Michalska Jolanta, Daniłowicz Paweł, Zogniskowany wywiad grupowy. Studia nad metodą
• Dariusz Jemielniak , Badania Jakościowe tom 2. Rozdział : Badania Fokusowe
• Rosaline Barbour, Badania fokusowe, Warszawa 2011
• Dominika. „Zogniskowane wywiady grupowe; badania Maison fokusowe ,. Jakościowe Metody badań Marketingowych. Warszawa 2011.
• Barbara Rosati. Badania Fokusowe . Warszawa 2011
Badania z przykładowymi fokusami
• „Reforma Systemu Emerytalnego”, badanie dla Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej wykonywane przez firmę Profile oraz Instytut Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego.
• „Emigranci w Polsce”, badanie emigrantów wykonywane w ramach projektu Unii Europejskiej: Leonardo Da Vinci – program SMILE realizowany dla Stowarzyszenia Wspólnota Polska. Badanie autorskie
• Analiza projektu reformy szkolnictwa wyższego, jakościowe badanie wykonywane w Instytucie Socjologii w Pracowni Teorii Zmiany Społecznej wraz z Lokalnymi Badaniami Społecznymi dla Ministerstwa Szkolnictwa Wyższego.
• „Solidarność – doświadczenie i pamięć” (badanie Uniwersytetu Warszawskiego, 2010
• Solidarność w pomorskich miastach Gdańsk 2011
• Solidarność doświadczenie i pamięć po raz drugi , Warszawa 2012
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: