ADJ: Analiza wywiadu jakościowego z wykorzystaniem Atlas.ti i MAXQDA 3502-ADJ-12
Kurs przeznaczony dla osób planujących analizę wywiadów jakościowych (np. na potrzeby pracy magisterskiej). Celem zajęć jest rozwinięcie u studentów i studentek umiejętności opanowania złożonego materiału badawczego, jakim jest wywiad jakościowy. W części teoretycznej omówimy założenia metodologiczne i teoretyczne wywiadu jakościowego, m.in. zagadnienia rzetelności i trafności z perspektywy różnych metodologii. Przedyskutujemy także kwestie etyczne: odpowiedzialności badacza i badaczki, zabezpieczenia danych, poufności.
W części warsztatowej zrealizujemy projekty grupowe z wykorzystaniem jakościowej analizy treści oraz analizy dyskursu. Zapoznamy się z funkcjami i sposobem działania programu Atlas.ti posiłkując się literaturą dającą praktyczne wskazówki do analizy wywiadów. Podczas zajęć zaprezentowane zostaną także możliwości programu MAXQDA.
1. Teoretyczne założenia analizy wywiadów
2. Problemy etyczne realizacji i analizy wywiadów
3. Wprowadzenie do jakościowej analizy treści
4. Wprowadzenie do analizy dyskursu
5. Przygotowanie badania: pytania badawcze, dobór metod analizy
6. Praca z programem wspomagającym analizę jakościową (Atlas.ti, MAXQDA): budowa klucza kodowego, kodowanie, analiza materiału.
7. Prezentacja wyników pracy w grupach.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
K_W07 posiada pogłębioną wiedzę na temat wybranych metod i technik badań społecznych, ich ograniczeń, specyfiki i obszarów zastosowania
K_W08 jest świadomy znaczenia refleksyjnego i krytycznego podejścia do wyników badań społecznych, analiz i procedur badawczych
K_W09 wie jak zaplanować i zrealizować złożone ilościowe i jakościowe badania empiryczne; ma świadomość konsekwencji metodologicznych wyborów
K_U04 potrafi posługiwać się kategoriami teoretycznymi oraz metodami badawczymi do opisu i analizy zmian społecznych i kulturowych we współczesnych społeczeństwach oraz ich konsekwencji
K_U05 potrafi zaplanować i zrealizować badanie społeczne przy użyciu zaawansowanych ilościowych i jakościowych metod i technik badań socjologicznych
K_U06 potrafi posługiwać się jednym dowolnym programem komputerowym służącym do analizy danych, korzystając z jego zaawansowanych funkcji
K_U10 potrafi przygotować prezentację wybranego zagadnienia lub badania w języku polskim i w języku obcym, również z wykorzystaniem nowych technologii
K_K03 potrafi gromadzić, wyszukiwać, syntetyzować, a także krytycznie oceniać informacje na temat zjawisk społecznych, łącznie z danymi pozyskanymi w Internecie
K_K04 potrafi argumentować stawiane tezy posługując się dowodami naukowymi
K_K10 bierze odpowiedzialność za projektowane i wykonywane zadania
Kryteria oceniania
Warunek zaliczenia przedmiotu: obecność na zajęciach (możliwe dwie nieobecności, każda nieobecności powyżej dwóch, usprawiedliwiona lub nieusprawiedliwiona, wymaga wykonania dodatkowych zadań).
Metoda oceny: ocena raportu sporządzonego na podstawie analizy danych.
Do godzin przeznaczonych na zajęcia w sali (30h) należy doliczyć czas konieczny do przygotowania się do zajęć (czytanie lektur, sporządzanie notatek, praca zespołowa) - 4h oraz czas konieczny do przygotowania się do finalnego zaliczenia (napisania raportu) - 10h.
Literatura
Michael Angrosino, Badania etnograficzne i obserwacyjne, Warszawa 2010.
Badania jakościowe, t. 1 i 2, red. Dariusz Jemielniak, Warszawa 2012.
Metody badań jakościowych, t. 1 i 2, red. Norman Denzin, Yvonna Lincoln, Warszawa 2014.
Uwe Flick, Projektowanie badania jakościowego, Warszawa 2011.
Susanne Friese, Qualitative Data Analysis with ATLAS.ti, Los Angeles, London, New Delhi, Singapore, Washington DC 2012.
Stanisław Juszczyk, Badania jakościowe w naukach społecznych, Katowice 2013.
Jean-Claude Kaufmann, Wywiad rozumiejący, Warszawa 2010.
Steinar Kvale, Prowadzenie wywiadów, Warszawa 2012.
John Lofland i in., Analiza układów społecznych, Warszawa 2009.
Matthew Miles, Michael Huberman, Analiza danych jakościowych, Białystok 2000.
David Silverman, Prowadzenie badań jakościowych, Warszawa 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: