Programy komputerowe w warsztacie badacza jakościowego (Atlas.ti oraz inne) 3502-546
Tok zajęć będzie podporządkowany kolejności etapów procesu badawczego. Program kursu:? Digitalizacja danych jakościowych (w tym: wspomaganie transkrypcji)? Wprowadzenie do analizy jakościowej i różne strategie analizy danych jakościowych? Przedstawienie możliwości różnych programów wspomagających analizę jakościową (Atlas.ti, N6, MAXqda, ew. programy free-ware'owe), poznanie poszczególnych "operacji", m.in.: załadowanie dokumentów do analizy, edytowanie tekstu dokumentu, zaznaczanie fragmentów, kodowanie ("odręczne" i "automatyczne"), wyszukiwanie zakodowanych fragmentów, wyszukiwanie kombinacji kodów (2 i więcej), proste analizy frekwencyjne, tworzenie map pojęciowych, posługiwanie się wewnętrznymi odnośnikami (hyperlinkami), uzyskiwanie tabel z rozkładami kodów (analizy "matrycowe"), komentowanie i tworzenie notatek teoretycznych (MEMO)? Kodowanie i wyszukiwanie (in-vivo v. gotowy klucz kodowy, kodowanie "automatyczne")? Wizualizacja analizy, umożliwienie współpracy między badaczami? Praca warsztatowa uczestników kursu nad wybranymi przez siebie materiałamiNa początku omówione zostaną techniki wprowadzania danych jakościowych do komputera, łącznie z zapoznaniem się z programem wspomagającym transkrypcję (Transana). Następnie przedstawione zostaną ogólne pojęcia z zakresu analizy jakościowej (kategorie teoretyczne, kody, kody "emiczne" i "eticzne", drzewo kodowe, analiza "wzdłuż" i "w poprzek" przypadku) oraz różne możliwe podejścia do analizy danych jakościowych (podejście teorii ugruntowanej, podejście "ustrukturowane", analiza lingwistyczna, analiza dyskursu, analiza pól semantycznych, analiza wizualna: analiza zawartości, analiza symboliczna, analiza displays), z przykładami badań polskich i światowych. Następnym etapem będzie przedstawienie i wypróbowanie przez uczestników zajęć możliwości programów komputerowych ze szczególnym naciskiem na kodowanie i wyszukiwanie oraz na wizualizację analizy (w postaci map koncepcyjnych). O ile zaistnieją techniczne możliwości, prowadząca gwarantuje szkolenie w zakresie kilku programów, porównanie ich i wybór najbardziej odpowiadającego pod względem strategii badawczej i logiki funkcjonowania (Atlas.ti, N6, MAXqda). Alternatywą jest zapoznanie się z programami działającymi na zasadzie free-ware'ów (np. Weft QDA, AnSWR). Uczestnicy kursu będą mieli możliwość pracowania na samodzielnie wybranych materiałach (również np. do prac zaliczeniowych czy magisterskich), takich jak: transkrypcje wywiadów oraz materiały zastane w postaci tekstowej lub wizualnej. W razie potrzeby uczestnicy otrzymają krótką instrukcję odnośnie analizy danych zastanych (wyszukiwanie i korzystanie). Udokumentowany w programie do analizy produkt procesu analitycznego (drzewo kodowe i powiązania między kodami) będzie stanowić podstawę zaliczenia zajęć.
Rodzaj przedmiotu
Literatura
Lektury podstawowe:1. Bieliński Jacek, Iwińska Katarzyna, Kordasiewicz Anna. 2007. "Analiza danych jakościowych przy użyciu programów komputerowych", ASK, vol. 16, 2. Gibbs, Graham, Friese, Susanne, Mangabeira, Wilma. 2002. "The Use of New Technology in Qualitative Research", Forum Qualitative Sozialforschung /Forum: Qualitative Social Research [On-line Journal], 3(2).3. Seale Clive. 2004. Using Computers to Analyse Qualitative Data. W: David Silverman (red.), Doing Qualitative Research. A Practical Handbook. London: Sage Publications.Lektury uzupełniające: Barry Christine A. 1998. Choosing Qualitative Data Analysis Software: ATLAS.ti and NudistCompared. Sociological Research Online 3 (3).Fielding Nigel. 2001. Computer Application in Qualitative Research. W: Paul Atkinson,Kelle Udo. 1997. Theory Building in Qualitative Research and Computer Programs for theManagement of Textual Data. "Sociological Research Online" 2.Konecki Krzysztof. 2000. Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana.Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.Miles Matthew B. i Huberman A. Michael. 2000. Analiza danych jakościowych. Białystok:Transhumana.Silverman David. 2004. Doing Qualitative Research. A Practical Handbook. London: SagePublications.Strauss Anselm L. 1987. Qualitative Analysis for Social Scientists. Cambridge: CambridgeUniversity Press.Trutkowski Cezary. 1999. Analiza treści wspomagana komputerowo. "ASK" 8: 113-133.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: