Cnoty obywatelskie: lojalność jako cnota prywatna i publiczna 3502-541
Wykład jest poświęcony lojalności jako cnocie prywatnej i publicznej oaz jej znaczenia w konstytuowaniu tego, co społeczne. Lojalność wobec osoby, kręgu przyjaciół, sprawy, idei, konkretnej grupy społecznej i wreszcie społeczności politycznej (państwa) jest relacja, która towarzyszy nam niemal na każdym kroku. Doświadczenia z lojalnością, konfliktem lojalności ma każdy z nas. Czy udało nam się uniknąć zachowania nielojalnego, czy kiedyś udało nam się pomyślnie uniknąć konfliktu lojalności? W wykładzie, który jest pomyślany jako fenomenologia zjawiska lojalności podjęta zostanie próba analizy lojalności jako 1) cnoty prywatnej i 2) publicznej oraz ważnych więzi społecznych z perspektywy doświadczenia lojalności. Jakie są 3) antropologiczne i 4) społeczne podstawy lojalności. Jakie jest miejsce lojalności w stosunku do członków 5) rodziny, przyjaciół, miejsca pracy? Jakie relacje zachodzą między 6) lojalnością a zdradą. Jaką role odgrywa lojalność w 7) kontekście religijnym (zaparcia św. Piotra, zdrada Judasza)? Wreszcie, czym jest 8) lojalność w stosunku do samego siebie? Czy i jakie związki zachodzą miedzy lojalnością a 9) tożsamością osobową i społeczną jednostki? Ale lojalność jest ważna nie tylko w obszarze prywatności. To cnota publiczna stanowiąca podstawę więzi w społecznościach politycznych, narodowych i ponadnarodowych. Postacią paradygmatyczną (obok Antygony Sofoklesa) dla lojalności jako cnoty obywatelskiej jest Platoński Sokrates. Problem lojalność Sokratesa wobec Aten to jeden z centralnych problemów filozofii politycznej Platona. Allan Bloom komentuje: "Lojalność wobec konkretnej polis zawsze można zakwestionować: dlaczego mamy poczuwać się akurat do więzi z tymi ludźmi, a nie z innymi czy wręcz wszystkimi?" Dlaczego Sokrates wybrał śmierć niż możliwość (wówczas realną) opuszczenia Aten (ucieczki z więzienia)? Analiza argumentacji w Platońskim dialogu Kriton pozwala także postawić problem lojalności jako cnoty i doświadczenia bardziej podstawowego niż współczesny podział na sferę prywatna i publiczną. W wykładzie zostaną, obok literatury przedmiotu, uwzględnione materiały filmowe (Misja, Łowca jeleni), literackie (Upadek - Camus; W oczach Zachodu, Tajny agent - Conrad).
Rodzaj przedmiotu
Literatura
1. H. Arendt, O przemocy. Nieposłuszeństwo obywatelskie, Warszawa: Aletheia 1999. 2. A. Camus, Upadek, Warszawa: PIW 1971. 3. J. Conrad, W oczach Zachodu. 4. J. Conrad, Tajny agent. 5.R. Kraut, Socrates and the State, Princeton: Princeton University Press. 6. Platon, Kriton (różne wydania). 7. A. MacIntyre, Dziedzictwo cnoty, Warszawa, Wyd. Naukowe PWN 1996. 8. Sofokles, Antygona (rożne wydania). 9. B. Williams, Ethics and the Limit of Philosophy, London: Fontana Press/Collins 1985. 10. B. Williams, Realism and Moralism in Political Argument, Princeton: Princeton University Press 2005. 11. Filmografia: Misja, Łowca jeleni, Dobry agent (The Good Shepherd).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: