Teorie i badania opinii publicznej 3502-469
1. Socjologia wobec opinii publicznej: definicje opinii publicznej formułowane w tradycji socjologicznej, w nauce o komunikowaniu oraz operacyjne definicje używane w empirycznych badaniach opinii publicznej.2. Nowe teorie opinii publicznej. a. Przed-sondażowe i sondażowe badania opinii publicznej, "oswojenie opinii publicznej" (Tllly, Ginsberg). b. Opinia publiczna jako presja społeczeństwa. Noelle-Neumann i jej "spirala milczenia". c. Opinia publiczna jako "racjonalna" opinia społeczeństwa masowego (Page i Shapiro) d. Opinia publiczna jako proces przekształcania informacji na oceny i preferencje (Zaller).3. Podstawowe procesy formowania się opinii publicznej a. percepcja innych i jej wpływ; pluralistic ignorance. b. przywódcy opinii i wpływ osobisty c. wpływ mediów; problem agenda-setting 4.Opina publiczna w krajach niedemokratycznych i demokratycznych; sondaże opinii jako narzędzie wpływu opinii publicznej i wpływu na opinię publiczną. 5. Wpływ badań opinii publicznej na samowiedzę społeczną, opinie ludzi i zachowania wyborcze; kreacyjna rola sondaży. 6. Socjologiczne krytyki koncepcji i badań opinii publicznej (Blumer, Bourdieu)
Rodzaj przedmiotu
Literatura
Blumer H., Public opinion and public opinion polling, ASR 1948 t. 13 nr 5;Bourdieu P., L'opinion publique n'existe pas, Temps modernes 1973 nr 308;Crespi I., Public Opinion, Polls, and Democracy, Boulder 1988;Crespi I., The Public Opinion Process, Mahwah, NJ 1997;Ginsberg B., The Captive Public, NY 1986; Glynn C.J. i in., Public Opinion, Boulder 1999;Igo S, The Averaged American, Cambridge 2007;Henn M., Opinion Polls and Violatile Electorates: Problems and Issues in Polling European Societies, Ashgate 1998;Lang K. Engel Lang G., Off the bandwagon: some reflections on the influence of perceived public opinion, 2001, mpis.Noelle-Neumann E., Spirala milczenia, Poznań 2004;Nowak A. i in. From private attitude to public opinion, Psychol. R. 1990 t. 97 nr 3;Page B.I., Shapiro R.Y., The Rational Public, Chicago 1992;Sułek A., Sondaż polski, W-wa 2001; Tourangeau R. i in., The Psychology of Survey Response, Cambridge 2000; Verba S., The citizen as respondent: sample surveys and American democracy, APSR 1996 t. 90 nr 1;Zaller J.R., The Nature and Origins of Mass Opinion, Cambridge 1992;Zaller J.R., Definicje opinii publicznej, w: Władza i społeczeństwo 2, W-wa 1998."Public Opinion Quarterly", "International Journal of Public Opinion Research".
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: