Badania lojalności i satysfakcji 3502-447
Celem zajęć będzie praktyczne zapoznanie studentów z metodami w badaniach lojalności i satysfakcji. W ankiecie przeprowadzonej z prezesami i właścicielami największych firm na świecie w trakcie The Conference Board 2005 w USA, lojalność klienta była wskazywana jako jedno z najważniejszych wyzwań. Według raportu PTBRiO badania satysfakcji w Polsce robi 47% klientów agencji badawczych. W rankingu satysfakcja wyprzedza nawet badania efektywności kampanii reklamowych. Synovate Loyalty zajmuje się badaniami satysfakcji od 1970 roku i jest twórcą kilku modeli badawczych (Walker Model, CustomerSymmetry). Bazując na doświadczeniu z rynku polskiego i trendach globalnych w badaniach relacji z klientami studenci będą mieli okazje zapoznać się z praktyczną stroną tworzenia projektów w zakresie badań relacji z klientami. Zajęcia będą miały charakter wykładów monograficznych i zakończą się pracą zaliczeniową. W trakcie wykładów studenci poznają różne metody w badaniach satysfakcji i lojalności w celu przygotowania ich do samodzielnego projektowania rozwiązań badawczych w tym zakresie. Analiza metod badawczych będzie prowadzona na poziomie technik jakościowych i ilościowych w trzech grupach badań: lojalności, satysfakcji ogólnej i monitoringu satysfakcji w punktach styku. Wykłady prowadzone będą w oparciu o case study z wielu rynków na świecie. Studenci będą mieli okazję zapoznać się ze wszystkimi metodami badania satysfakcji i lojalności stosowanymi w Polsce. Dodatkowo wykłady obejmować będą zagadnienia związane z pisaniem zapytań ofertowych i propozycji badawczych. Zaliczenie będzie się odbywało w oparciu o samodzielnie zaprojektowane rozwiązania w zakresie badań lojalności i satysfakcji na podstawie przygotowanych zapytań ofertowych. Trzech najlepszych studentów będzie miało możliwość wzięcia udziału w płatnych praktykach w Synovate z możliwością zatrudnienia na etat.
Tematyczny zakres zajęć:
1. Wprowadzenie do Customer Relationship Architecture (podstawowe elementy marketingu relacyjnego, pojęcie satysfakcji i lojalności, rola wizerunku marki w budowaniu relacji, wpływ emocjonalnej oferty na kształtowanie lojalności, metody pomiaru satysfakcji i lojalności )
2. Lojalność klientów i metody jej pomiar (techniki jakościowe w definiowaniu lojalności, IDI z osobami odpowiedzialnymi za zarządzanie relacjami z klientami, FGD's z konsumentami/klientami, badania ilościowe, określenie targetu i próby w badaniach lojalności; kwestionariusz - pytania dotyczące lojalności, analizy statystyczne w badaniach lojalności i satysfakcji
3. Satysfakcja ogólna i metody pomiar (m.in. rola badań jakościowych w pomiarze satysfakcji, techniki definiowania punktów styku z marką, metoda i próby w badaniach jakościowych satysfakcji, FGD's z ankieterami po zakończeniu badania, ilościowy pomiar satysfakcji ogólnej, konstrukcja kwestionariusza, określenie próby, skale w badaniach satysfakcj, zakres proponowanych analiz (korelacja cząstkowa, analiza regresji)
4. Monitoring satysfakcji w punktach styku: Mystery ShopperOkreślanie profilu tajemniczego klientaTechniki prowadzenia obserwacji (osobista, telefoniczna) Ukryta kamera i dyktafonZakres pytań w kwestionariuszu obserwacji FGD's z Tajemniczymi KlientamiInne metody prowadzenia monitoringuWykorzystanie techniki IVR w badaniach Call centerWarsztaty z klientem - implementacja wyników badań lojalności i satysfakcji klienta Warunki prowadzenia warsztatów Profil uczestników Scenariusz przebiegu warsztatów
5. Przygotowanie zapytań i propozycji badawczych (m.in. zapytania badawcze, tło zapytania, opis problemu marketingowego, cele biznesowe, cele operacyjne, poszukiwane informacje, zakres odpowiedzialności, proponowany harmonogram, propozycje badawcze, tło i cele badania).
Rodzaj przedmiotu
Literatura
1. Stodulny P., Analiza satysfakcji i lojalności klientów bankowych, CeDeWu, Warszawa 2006. 2. Kaczmarczyk S., Badania marketingowe. Metody i techniki, PWE, Warszawa 2003. 3. Bronakowski H., Rynek i nowy marketing, Wydawnictwo Wyzszej Szkoły Finansów i Zarządzania w Białymstoku, Białystok 1999. 4. Kotler Ph., Marketing: analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, PWE, Warszawa 1992 5. Kramer J., Marketingowe badania rynku, AE im. K. Adamieckiego, Katowice 1995. 6. Hill N., Alexander J., Pomiar satysfakcji i lojalności klientów, Oficyna Ekonomiczna Oddział Polskich Wydawnictw Profesjonalnych, Warszawa 2003 7. Sikorski M., Analiza efektywności systemów e-biznesu w oparciu o badania satysfakcji użytkowników, W: Grabara J.K, Nowak J.S. (red): Efektywność zastosowań systemów informatycznych, T.II., Wyd. Naukowo-Techniczne, Warszawa-Szczyrk 2002. 8. Newell, F., Lojalność.com. Zarządzanie relacjami z klientami w nowej erze marketingu internetowego, IFC Press, Kraków 2002 9. Rudawska E., Lojalność klientów, PWE, Warszawa 2005 10. Allen D. R., Customer Satisfaction Research Management: A Comprehensive Guide to Integrating Customer Loyalty and Satisfaction Metrics in the Management of Complex Organizations, ASQ Quality Press, 2004 11. Johnson M. D., Gustafsson A., Improving Customer Satisfaction, Loyalty, and Profit : An Integrated Measurement and Management System, Jossey-Bass, San Fransisco 2001 12. Hayes B. E., Measuring Customer Satisfaction: Development and Use of Questionnaires, ASQ Quality Press, 1997 13. Hennig-Thurau T., Hansen U., Relationship marketing: gaining competitive advantage through customer satisfaction and customer retention, Springer, New York 2000
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: