Jednostka w społeczeństwie ponowoczesnym - perspektywa socjologiczna 3502-422
Wykład obejmować będzie nastepujące zagadnienia szczegółowe:1. Jednostka w społeczeństwie - problem relacji między jednostką a społeczeństwem jako podstawowy problem socjologii; "ontologiczny dualizm" wspólczesnej socjologii; indywidualizacja jako proces i jej konsekwencje dla rozważań socjologicznych2. Społeczeństwo jako dynamiczny układ - podstawowe wymiary jego wytwarzania i reprodukcji: socjalizacja i procesy uspołeczniania zachowań jednostkowych; podstawowe efekty procesów uspołecznienia: techniki życia, tożsamość społeczna i definiowanie sensu życia..3. Relacjonalność życia społecznego - wytwarzanie więzi społecznych i ich rola w procesach uspołeczniana; ogólny model uspołecznienia; założenia do dalszych analiz4. Przemiany instytucjonalnych warunków działań społecznych w okresie nowoczesności - procesy transformacji: od społeczeństwa burżuazyjnego przez społeczeństwo masowe do społeczeństwa klasy średniej; umasowienie buntu jako podstawowa charakterystyka społeczeństwa ponowoczesnego5. Przekształcenia nowoczesności jako specyficznej formy uspołecznienia ludzkich działań - społeczeństwo burżuazyjne: odkrywanie uroków prywatności; społeczeństwo masowe: demokratyzacja pragnień; społeczeństwo klasy średniej: waga stylu zycia; społeczeństwo współczesne - ciągłość czy zmiana; niebezpieczeństwa związane z typizowaniem przemian spolecznych6. Generyczne doświadczenia współczesności - życie w masie ludzi: źródła poczucia stłoczenia; życie w masie towarów: funkcje konsumpcji; życie w masie informacji - kłopoty z wytwarzaniem sensu7. W poszukiwaniu nowych form uspołecznienia - przemiany technik życia, przemiany tożsamości społecznej, przemiany kontroli społecznej8. Społeczne środowisko po-nowoczesności - bunt elit; wielorakość tożsamości; style życia; polityczna poprawność; płynność ponowoczesności i sposoby jej kanalizowania9. Wytwarzanie jednostki: procesy socjalizacji - socjalizacja do przedmiotów; ograniczenia warunków rozwoju umiejętności społecznych; nasycenie emocjonalnością; egotyzm jako podstawowa cecha jednostki10. Wytwarzanie jednostki: formowanie tożsamości - multiplikacja kręgu osób znaczących; zmiany w relacjach z innymi; rozmycie tożsamości indywidualnej; typy tożsamości społecznych; dominacja słabych więzi11. Wytwarzanie jednostki: ontologiczna niepewność - rozmycie rzeczywistości; realizm emocjonalny; zamienniki wiedzy wspólnej12. Procesy uspołeczniania jednostkowych działań we współczesnym spoleczeństwie -koordynacja ludzkich działań jako problem socjologiczny; koncepcje oferujące pewne rozwiązania problemu "podwójnej kontyngencji"13. Podstawowe przesłanki "ideologiczne" ukierunkowujące procesy uspołeczniania - imperatyw samorealizacji; miłość jako podstawowy obszar samorealizacji; komercjalizacja samorealizacji; kształtowanie ciała jako narzędzie samorealizacji; 14. Podstawowe przesłanki "ideologiczne" c.d. - imperatyw autentyczności - szczerość kontrolowana, neoplemiona jako grupy emocjonalnego wsparcia15. Podstawowe przesłanki "ideologiczne" c.d. - redukowanie ontologicznej niepewności - refleksyjność i życie w kulturze ekspertów; redukowanie niepewności przez dzielenie się doświadczeniami; demokratyzacja wiedzy16. Wytwarzanie społeczeństwa ponowoczesnego - od społeczeństwa ryzyka do społeczeństwa prewencji; zjawisko "wspólnot problemowych"; znaczenie komunikacji; "prywatyzacja uspołecznienia"
Rodzaj przedmiotu
Literatura
Z. Bauman, Ponowoczesność jako źródło cierpień, Płynna nowoczesność oraz The Individualized society, U. Beck, Społeczeństwo ryzyka, C. Campbell, The Romantic Ethic and the Spirit of Modern Consumerism, M. Castells, The Power of Identity,M. Dougla, B. Isherwood, The World of Goods, N. Elias, The society of individuals, A. Eliot, Ch. Lemert, The New Individualizm. The Emotional Costs of Globalization; J. Gergen, The saturated self; D. Harvey, The Condition of Postmodernity; J. Heath, A. Potter, The Rebel Sell;. M. Lamont, Money, Morals & Manners; i in.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: