- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Socjologiczne teorie pamięci 3502-420
Zdaniem jednego z najważniejszych teoretyków pamięci, Pierre'a Nory, współczesne społeczeństwa mają"obsesję na punkcie zapamiętywania". Nagrywanie, archiwizowanie, poszukiwanie i wreszcie znajdowanie wprzeszłości argumentów za określoną wizją teraźniejszości - jego zdaniem - są jednak tylko i wyłączniedowodem na to, że prawdziwa pamięć została już dawno wyparta przez jej sztuczne substytuty. Bez względu nato, czy Nora ma rację czy nie - nie sposób nie zgodzić się z przekonaniem, iż pamięć stała się jednym zpodstawowych pojęć organizujących nie tylko dyskurs publiczny, ale i dynamikę funkcjonowania współczesnychspołeczeństw. Podstawowym celem zajęć jest gruntowne przestudiowanie socjologicznych opracowań tegotematu.OPIS ZAJĘĆ:Sposoby społecznego zapamiętywania, przechowywania oraz przywoływania wspomnień, mechanizmufunkcjonowania pamięci, problematyka zapominania (selekcji) czy narzucania (władzy) określonej wizjiprzeszłości, ontologiczne problemy statusu zbiorowści czy metodologiczne związane z badaniem artefaktówkulturowych to tylko wybrane tematy socjologii pamięci. Wszystkie one będą omawiane w trakcie zajęć.Z drugiej jednak strony, pamięć nie jest tylko przedmiotem jednej z subdyscyplin nauk społecznych, jaką jestsocjologia pamięci. Konteksty, z jakimi pojęcie to jest nierozerwalnie związane - problematyka czasu,reprodukcji, tożsamości czy tradycji - zmuszają także do odpowiedzi na podstawowe pytania o możliwość izakres teoretyzowania w naukach społecznych w ogóle. Nie jest przypadkiem, że tematyka pamięci i czasu stałasię osią teorii tak istotnych myślicieli XX wieku jak m.in. Zygmunt Frued, Norbert Elias, Niklas Luhmann, PaulRicoeur, Jacques Derrida. Jednym z celów zajęć będzie więc także refleksja nad pytaniami, przed którymi stawiateorię socjologia pamięci.STRUKTURA ZAJĘĆ:Zajęcia podzielone zostały na trzy części. Pierwszy semestr (obejmujący pierwsze dwie części) pomyślany jestjako szczegółowe omówienie (tak socjologicznych jak i filozoficznych) konstruktów i ram teoretycznychzwiązanych z pamięcią. Szczegółowa rekonstrukcja podstawowych teorii pamięci oraz określenie analitycznychmożliwości narzędzi w nich zawartych, staną się punktem wyjścia dyskusji w drugim semestrze. Poświęconaona będzie przeglądowi empirycznych analiz odnoszących się do określonych aspektów teorii pamięci. Analizyte będą zaś traktowane jako zaproszenie do postawienia istotnych pytań teorii socjologicznej.CELE ZAJĘĆ:- Rekonstrukcja podstawowych sposobów teoretyzowania pamięci- Określenie różnych sposobów umiejscawiania problematyki pamięci we współczesnych społeczeństwach- Rekonstrukcja różnych narzędzi teoretycznych umożliwiających analizę pamięci (czy wręcz świadomegoużywania tego pojęcia w ogóle)- Refleksja nad problemami, które przed teorią socjologiczną stawia pojęcie pamięciTEMATY ZAJĘĆ: Antyczne teorie pamięci / Platon / Bergson / Freud / Halbwachs / Wprowadzenie do współczesnych teorii pamięci / Historia a pamięć / Pamięć zbiorowa / Pamięć jako przedmiot badania / Relacja między współczesnymi a klasycznymi kategoryzacjami pamięci / Filozoficzny kontekst genezy współczesnego pojęcia pamięci w socjologii / Problem ośrodka pamięci: indywidualny i zbiorowy charakter pamięci / Problem ośrodka pamięci: społeczne zapamiętywanie / Czym jest wspomnienie: wspomnienie jako obraz/ Czym jest wspomnienie: wspomnienie zakorzenione w geście cielesnym / Czym jest wspomnienie: wspomnienie jako rzecz / Czym jest wspomnienie: wspomnienie bez korelatu / Czym jest wspomnienie: wspomnienie jako jakość temporalna / Problem mechanizmu pamięci: logika funkcjonowania mechanizmu pamięci / Problem mechanizmu pamięci: przeszłość jako konstrukt / Problem mechanizmu pamięci: pamięć a władza / Problem mediów pamięci: pismo i inne media / Problem mediów pamięci: inne media / Problem temporalności mechanizmu pamięci / Problem temporalności mechanizmu pamięci / Problem refleksyjności pamięci: podsumowanie
Rodzaj przedmiotu
Literatura
Frances Yates, Sztuka pamięci, Platon, Fajdros, Platon, Państwo, Henri Bergson, Pamięć i życie, Zygmund Freud, Poza zasadą przyjemności, Maurice Halbwachs, Społeczne ramy pamięci, Emile Durkheim, Elementarne formy życia religijnego, Patrick Hutton, History as the Art of Memory, Jacques LeGoff, History and Memory, Maurcice Halbwachs, On Collective Memory, Pierre Nora, Realms of Memory, Jeffrey Olick, Collective Memory. Two Cultures, Paolo Jedlowsky, Memory and Sociology, Edmund Husserl, Wykłady z fenomenologii wewnętrznej świadomości czasu, Daniel Schacter, Searching for Memory, Noa Gedi, Elam Yigal, Collective Memory - What is it?, Paul Connerton, How Societies Remember, Alfred Schutz, Phenomenology of the Social World, Patricia Clough, Technical Substrates of Unconscious Memory, Walter Ong, Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, Jacques Derrida, Given Time, Jacques Derrida, Freud and the Scene of Writing, Terence Ranger, Eric Hobsbawm, The Invention of Tradition, Michel Foucault, Archeologia wiedzy, Michel Foucault, Powiedziane, napisane, Pierre Bourdieu, Language and Symbolic Power, Allen Feldmann, Political Terror and the Technologies of Memory, Pierre Bourdieu, Language and Symbolic Power, Claude Levi-Strauss, Myśl nieoswojona, Jack Goody, The Interface between the Oral and the Written, , Jacques Derrida, Pismo i telekomunikacja, Niklas Luhmann, Theories of Distinction, , Niklas Luhmann, Generalized Media of Communication and the Problem of Contingency, Myrias Santos, Memory and Narrative in Social Theory, Norbert Elias, Time. An Essey, Barbara Adam, Time and Society, Adrian MacKenzie, Technicity of Time, Jacques Derrida, Głos i fenomen, Michel Callon, Bruno Latour, Don't throw the baby out with the Bath school! - a reply to Collins and Yearley, Bruno Latour, Politics of Explanation: an Alternative
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: