- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Socjologia muzyki 3502-419-OG
Socjologia muzyki rozumiana jest zwykle jako jedna z wielu szczegółowych dziedzin w ramach naukspołecznych. Jednak w ostatnich kilku dekadach szereg myślicieli akcentuje specyficzny - ulotny i ściśletemporalny - status ontologiczny muzyki wskazując jego konsekwencje dla współczesnej humanistyki. JacquesAttali: "Przez dwadzieścia pięć stuleci zachodnia wiedza opierała się na próbie przyglądania się światu. Niepotrafiono jednak zrozumieć, że świat nie jest "do oglądania". Jest "do słuchania""Podstawowe cele zajęć to:1. Dyskusja nad klasycznymi paradygmatami socjologii muzyki (Weber, Adorno, Becker);2. Opracowanie oraz użycie kategorii umożliwiających socjologiczną analizę muzyki (na podstawiewspółczesnych teorii socjologicznych muzyki - Attli, McClary);3. Refleksja nad tym, w jaki sposób w muzyce teoretyzowane jest społeczeństwoPierwszy z działów odnosi się do rozumienia muzyki jako przedmiotu szczegółowej dyscypliny, jaką jestsocjologia muzyki. W tych ramach rozważane będą na zajęciach problemy miejsca muzyki w strukturze czasuwolnego, jej roli w socjalizacji oraz procesach budowania tożsamości zarówno indywidualnej jak i grupowej atakże relacji między strukturami muzycznymi a społecznymi.Drugi dział zmierzał będzie do usystematyzowania krytyk teorii klasycznych oraz podsumowania nowychwątków pojawiających się w socjologii muzyki. Przede wszystkim jednak związany będzie z metodologicznymiproblemami socjologicznych studiów nad muzyką. Co jest jej przedmiotem (notacja, nagranie, wykonanie,społeczne reprezentacje) a także w jaki sposób można interpretować niekoniecznie semantyczny przekazmuzyki. Ze względu na swój specyficzny status ontologiczny (odnoszący równocześnie do temporalności iniematerialności dźwięku) muzyka stawia także podstawowe problemy wszelkiej teorii. Nie daje się więczredukować do jasno wydzielonej dziedziny socjologii, ale może stanowić istotny wkład do wszelkiej teoriisocjologicznej.Dział trzeci jest związany ze współczesnymi propozycjami teoretyków takich jak Jacques Attali - jego zdaniemmuzyka może być traktowana nie tylko jako przedmiot zainteresowania socjologii, ale może być takżepostrzegana jako swego rodzaju teoria socjologiczna. W swym wykorzystaniu nagrań terenowych [Luc Ferrari,Pierre Schaeffer], różnego rodzaju eksperymentach z procesami interakcji [John Cage, Derek Bailey] a takżereflektowania kontekstu swojego użycia [ambient] może być pouczającą analizą współczesności. Analizą, któraodnosząc się do klasycznych problemów socjologicznych czyni to z zupełnie innej perspektyw i za pomocązupełnie innych narzędzi analitycznych.W bibligrafii znajdą się m.in. Max Weber, Theodor Adorno, Jacques Attali, Susan McClary, Marshall McLuhan,Peter Martin, Howard Becker, Walter Benjamin, Ultra-Red, Brian Eno, John Cage, Luigi Russolo, Pierre Schaefferi in. W dyskografii znajdą się m.in. John Cage, Pierre Schaeffer, Merzbow, Gordon Mumma, Luc Ferrari, Ultra-Red, Francsico López, Grace Jones, Madonna, Erik Satie, Brian Eno, Sex Pistols, Army of Lovers, Igor Strawiński,Arnold Schönberg, Negativland, John Oswald, Derek Bailey, John Stevens i in.CZĘŚĆ I: KLASYCZNE TEORIE SOCJOLOGII MUZYKI[1.] MUZYKA JAKO PRZEDMIOT ZAINTERESOWANIA SOCJOLOGII[2.] MUZYKA A STRUKTURA SPOŁECZNA[3.] MUZYKA JAKO DZIAŁANIE I JAKO INTERAKCJA[4.] MUZYKA A SOCJALIZACJA I TOŻSAMOŚĆ[5.] MUZYKA W DOBIE REPRODUKCJI TECHNICZNEJ[6.] WSPÓŁCZESNE ŚRODOWISKO DŹWIĘKOWECZĘŚĆ II: NIE-KLASYCZNE TEORIE SOCJOLOGII MUZYKI[7.] MUZYKA JAKO PRZESTRZEŃ WŁADZY[8.] MUZYKA JAKO TEORIACZĘŚĆ III: ANALIZY[9.] RUSSOLO I SCHAEFFER - ŚWIAT SPOŁECZNY JAKO MATERIAŁ MUZYCZNY[10.] CAGE, FERRARI, LÓPEZ I NAGRANIA TERENOWE - ŚWIAT SPOŁECZNY JAKO KOMPOZYCJA[11.] AMBIENT - PROBLEMATYKA ŚRODOWISKA[12.] BAILEY - PROBLMATYKA KOMUNIKACJI[13.] GRACE JONES, SEX PISTOLS, MADONNA - PROBLEMATYKA KONTROLI[14.] PLĄDROFONIA - PROBLEMATYKA SUBWERSYWNOŚCI
Rodzaj przedmiotu
Literatura
Max Weber, Rational and Social Foundations of Music, Peter L. Martin, Sounds and Society. Themes in Sociology of Music, Theodor Adorno, Filozofia Nowej Muzyki, Theodor Adorno, O Fetyszyzmie w Muzyce i o Regresji Słuchania, Howard S. Becker, Art Worlds, Alfred Schutz, Making Music Together, Tia DeNora, Music as a Technology of the Self, Simon Frith, Sound Effects. Youth, Leisure and the Politics of Rock'n'Roll, Antoine Hennion, Music and Mediation. Toward a New Sociology of Music, Walter Benjamin, Dzieło Sztuki w Dobie Reprodukcji Technicznej, Glenn Gould, Perspektywy Nagrywania, R. Murray Shafer, Muzyka środowiska, Wolfgang Welsch, On the Way to an Auditive Culture?, Marshall McLuhan, Visual and Acoustic Space, Susan McClary, Feminine Endings, Jacques Attali, Noise. Political Economy of Music, Luigi Russolo, The Art of Noises, Pierre Schaeffer, Acousmatics, Simon Reynolds, Noise, Ultra-Red, The Back Ground is the Front, Franisco López, Materia dźwiękowa środowiska, Ultra-Red, Sound-Body, David Toop, Aether Talk, Shuhei Hosokawa, Walkman Effect, Derek Bailey, Improvisation. Its Nature and Practice in Music, Claude Levi-Strauss, The Raw and the Cooked, Julia Kristeva, Musical Language, David Middleton, Studying Popular Music, Theodor Adorno, Form of Phonograph Record oraz Curves of the Needle, László Moholy-Nagy, Production-Reproduction. Potentialities of the Phonograph
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: