- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Trwałość i zmiana stereotypów polsko-niemieckich 3502-390-OG
Tematyka wykładu koncentruje się wokół następujących zagadnień:Stereotypy narodowe i mechanizmy ich powstawania i
utrwalania się; Stereotypy narodowe jako element pamięci zbiorowej; Polsko-niemieckie stereotypy językowe, ich geneza i
funkcjonowanie; "Pole", "Polen" i "polnisch" w słownikach niemieckich dialektów i zbiorach przysłów w XIX i XX wieku;
Geneza i funkcjonowanie stereotypów "Polnische Wirtschaft" i "Drang nach Osten"; Stosunki polsko-niemieckie i wzajemne
stereotypy w przeszłości (X - XIX wiek);"Pruski syndrom" w pamięci zbiorowej Polaków. Obraz Polski i Polaków w Niemczec
Weimarskich (1919-1933); Kwestia polska w podręcznikach niemieckich w latach 1918-1939; Obraz Polski i Polaków w
propagandzie narodowego socjalizmu w latach 1934-1945. Polacy w społecznej świadomości Niemców - Niemcy w
społecznej świadomości Polaków podczas II wojny światowej. Dzieje koncepcji Centrum przeciwko Wypędzeniom (1999 -
2006) i jej realizacja.Ziemie Zachodnie i Północne w świetle badań społecznych. Współcześni Niemcy, Polacy i stosunki
polsko-niemieckie w świadomości obu narodów w okresie powojennym - przykłady badań empirycznych, wnioski z analizy
polskich i niemieckich podręczników szkolnych; Społeczna pamięć przeszłości - druga wojna światowa w świadomości
współczesnego społeczeństwa polskiego i niemieckiego; Niemcy o Polsce i Polakach w latach 2000 -2006; Polacy o
Niemczech i Niemcach w latach 2000-2006; Tożsamość europejska oraz postawy narodowe młodych Niemców i Polaków -
analiza porównawcza. Polacy i Niemcy jako partnerzy w Unii Europejskiej; Zmiana polityki historycznej i przemiany
wzajemnych wizerunków.
Rodzaj przedmiotu
Literatura
K. Bachmann "Długi cień Trzeciej Rzeszy. Jak Niemcy zmieniali swój charakter narodowy", 2005;N. Elias "Rozważania o
Niemcach. Zmaganie o władzę a habitus narodowy i jego przemiany w XIX i XX wieku", 1996;M. Fałkowski , Popko A. "Pola
i Niemcy. Wzajemny wizerunek po rozszerzeniu Unii Europejskiej", 2006;R. Gelles "Sprawy polskie w szkole niemieckiej
1918-1939", 1991;J. Holzer "Europejska tragedia XX wieku. II wojna światowa", 2005;L. Kolarska-Bobińska (red.) "Obraz
Polski i Polaków w Europie", 2003;K. Koseła , Jonda B. (red.) "Młodzi Polacy i młodzi Niemcy w nowej Europie", 2005;E. C.
Król "Polska i Polacy w propagandzie narodowego socjalizmu w Niemczech 1919 - 1945", 2005;W. Łukowski "Społeczne
tworzenie ojczyzn", 2002;E. Nasalska " Polsko-niemieckie dyskursy edukacyjne: lata 1949-1999", 2004;H. Orłowski "Z
modernizacją w tle. Wokół rodowodu nowoczesnych niemieckich wyobrażeń o Polsce i Polakach", Mała Biblioteka 7, 2002;T
Szarota "Niemcy i Polacy. Wzajemne postrzeganie i stereotypy", 1996;M. Tomala "Zachodnia granica Polski po II wojnie
światowej", 2002;W. Wrzesiński "Sąsiad. Czy wróg? Ze studiów nad kształtowaniem obrazu Niemca w Polsce w latach 1795
1939", 2007;"Pamięć i polityka zagraniczna", Fundacja im. Stefana Batorego, 2006;
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: