"Etyka gospodarcza religii światowych" Maxa Webera 3502-355
1.Wyjątkowość racjonalności Zachodu (racjonalność i odczarowanie a modernizacja)2. Racjonalizacja obrazu świata (wymiary racjonalizacji); racjonalizacja w religii, problem teodycei3. Problem: porównawcze ujęcie etyk gospodarczych religii światowych; definicja religii światowych; miejsce socjologii religii w projekcie socjologicznym Webera4. Taoizm i konfucjanizm (stan literatów, strategia dostosowania się do świata)5. Hinduizm i buddyzm (rola systemu kastowego dla rozwoju gospodarczego Indii, dżiniści, asceza hinduistyczna i buddyjska)6. Judaizm (związek judaizmu z powstaniem kapitalizmu, spór z Sombartem)7. Islam (gospodarcza strategia islamu a strategia nieascetycznego pokonywania świata)8. Wyjątkowość protestantyzmu (kapitalizm jako skutek strategii pokonywania i opanowywania świata przez ascezę)9. Drogi zbawienia i ich wpływ na sposób życia (strategie zbawienia w poszczególnych religiach światowych)10. Wielość nowoczesności i wielość ścieżek modernizacji - czy teza o wielości nowoczesności znajduje potwierdzenie u Webera?11. Kapitalistyczna racjonalizacja a wartości religijne
Rodzaj przedmiotu
Literatura
J. Habermas, Teoria działania komunikacyjnego, t. I, Warszawa 1999, s. 259-325.C. Olbromski, Verstehende Soziologie Maxa Webera, Toruń 2003.M. Weber, Etyka gospodarcza religii światowych, t. I, II, III, Kraków 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: