Lobbing i grupy interesów: modele, strategie, metody. 3502-2950607M2S1
Seminarium poświecone jest analizie zróżnicowanych form rzecznictwa interesów, a także porównaniu najważniejszych tradycji i modeli lobbingu występujących w różnych krajach. Najważniejsze tematy:
1. Czym jest lobbing? natura lobbingu; definicje, lobbing a inne formy komunikowania, pozytywne i negatywne aspekty rzecznictwa interesów.
2. Strategie i metody lobbingu (ofensywny i defensywny, pośredni i bezpośredni), techniki, narzędzia i instrumenty lobbysty, lobbysta jako nowy zawód.
3. Lobbing w praktyce - jak skutecznie przeprowadzić kampanię lobbingową?
4. Różne modele rzecznictwa interesów: pluralistyczny i neokorporacyjny; zróżnicowane zasady reprezentacji interesów w Europie i USA.
5. W poszukiwaniu polskiego modelu lobbingu. Czy lobbing w Polsce jest potrzebny?
6. Regulacje prawne i etyczne rzecznictwa interesów w wybranych krajach i w UE.
7. Lobbing w Unii Europejskiej: rozwój europejskiego lobbingu; charakterystyka najważniejszych aktorów na scenie europejskiej: kim oni są. jak są zorganizowani, jak funkcjonują w UE: ekonomiczne grupy interesu - europejskie konfederacje zawodowe i sektorowe, narodowe związki , firmy prywatne i publiczne; grupy reprezentujące interesy publiczne: organizacje ekologiczne, ochrony praw konsumenckich; rzecznicy interesów społecznych; grupy terytorialne; możliwość lobbingu w poszczególnych organach i instytucjach UE.
8. Modele rzecznictwa interesów w wybranych państwach: Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech, państwach skandynawskich, Włoszech, Hiszpanii - analiza tradycji lobbingu i funkcjonowania grup interesów, regulacje prawne i etyczne, miejsce lobbingu w danym systemie politycznym.
9. Lobbing i grupy interesów w Stanach Zjednoczonych - amerykańskie korzenie lobbingu, lobbing jako element amerykańskiej demokracji, najważniejsze grupy interesów, profesjonalizacja lobbingu.
10. Lobbing w organizacjach międzynarodowych: WTO, ONZ, Radzie Europy, etc.
Rodzaj przedmiotu
Literatura
Jasiecki K., Molęda-Zdziech M., Kurczewska U., Lobbing. Sztuka skutecznego wywierania wpływu, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2006; Molęda-Zdziech M., Kurczewska U., Lobbing w Unii Europejskiej, ISP, 2002; R.van Schendelen, Machiavelli w Brukseli. Sztuka lobbingu w UE, GWP, 2006; - Lobbying, Pluralism and European Integration, European Press, Brussels 1998; Matyja M., Wpływ UNICE na proces decyzyjny w UE, Scholar, Warszawa 2000; Greenwood J., Representing Interests in the EU, The European Union Series 1997 ; "Sztuka lobbyingu w Polsce. Przewodnik", USAID/GEMINI, 1995; Bindi F.M. "The Eurogrups, the EU and EU Legislative Process", London 1994; Greenwood J., Grote J., Ronit K. "Organized Interests and the EC", SAGE 1992
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: