Wprowadzenie do logik nieklasycznych 3501-WLN-M
Uwaga, wykład odbywa się w całości w formie e-learningu.
Celem zajęć jest elementarne wprowadzenie do logik nieklasycznych, ze szczególnym uwzględnieniem tych logik nieklasycznych, które znajdują zastosowania w reprezentacji i zarządzaniu wiedzą. Plan zajęć obejmuje logiki modalne, wielowartościowe, intuicjonistyczne, z kwantyfikatorami rozgałęzionymi i logiki niefregowskie. Omówione będą formalne własności logik (język, semantyka, aksjomatyka, pełność, definiowalność, wyrażalność, rozstrzygalność), jak i ich możliwe zastosowania w technologiach informacyjnych i modelowaniu problemów sztucznej inteligencji.
Zakres tematów:
1. Preliminaria: logika klasyczna versus nieklasyczna; co to znaczy, że logika jest „nieklasyczna”?
2. Standardowe logiki modalne - wprowadzenie
- rodzaje modalności, rodzaje logik modalnych
- język i aksjomatyzacja w stylu Hilberta
- semantyka światów możliwych (semantyka Kripkego ) i semantyki alternatywne
- relacja spełniania, prawdziwość, tautologiczność względem danej klasy modeli (struktur uogólnionych)
- własności relacji dostępności
- tautologie i formuły dowodliwe
- twierdzenie o pełności.
3. Rozszerzenia standardowych logik modalnych
- logiki temporalne: co jest podstawową jednostką czasową, punkt czy odcinek?, czas jest liniowy czy rozgałęzia się?, jakie własności ma czas?
- logiki wiedzy i przekonań; standardowe i dynamiczne (wiedza zmieniająca się w czasie)
- logiki programów; zdaniowa logika dynamiczna PDL, demoniczna logika programów
4. Logiki wielowartościowe: trójwartościowa logika Łukasiewicza, logiki Posta, logika Kleenego, standardowe własności systemów wielowartościowych.
5. Logiki intuicjonistyczne
- filozoficzne podstawy logik intuicjonistycznych
- wprowadzenie do intuicjonistycznego rachunku zdań : język aksjomatyka, semantyka algebraiczna i Kripkego
- własności metalogiczne.
6. Logiki z kwantyfikatorami rozgałęzionymi
7. Logiki niefregowskie: logika Suszki (SCI) oraz logika Grzegorczyka (LD).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
1. Zna podstawową terminologię logiczną w zakresie logik nieklasycznych w języku polskim i angielskim (K_W01).
2. Zna definicje wybranych logik nieklasycznych, ich język i semantykę (K_W05, K_W09, K_W10, K_W14).
3. Zna pojęcia definiowalne w danych logikach, moc wyrażalności i formalne własności tych logik oraz związki tych logik z innymi logikami, np. logiką pierwszego rzędu (K_W11, K_W14).
Nabyte umiejętności:
1. Konstruuje dowody formuł w różnych systemach dedukcyjnych (K_U05).
2. Dowodzi podstawowych twierdzeń i wskazuje ich zastosowanie (K_U08, K_U12).
3. Interpretuje i stosuje język logik nieklasycznych do reprezentacji wybranych problemów nauk kognitywnych (K_U01, K_U03, K_U08, K_U21).
Nabyte kompetencje społeczne:
1. Potrafi precyzyjnie formułować pytania, służące pogłębieniu własnego zrozumienia danego tematu lub odnalezieniu brakujących elementów rozumowania (K_K02).
2. Formułuje propozycje rozwiązań problemów z zakresu reprezentacji wiedzy (K_K03).
3. Samodzielnie podejmuje i inicjuje proste działania badawcze (K_K04).
Kryteria oceniania
100% - kolokwium
Zasady szczegółowe:
1. Ocena z zajęć wystawiana jest na podstawie wyniku uzyskanego z kolokwium.
2. Kolokwium składa się z zadań i/lub pytań testowych, obejmujących materiał omówiony na zajęciach.
Literatura
(1) S. Abramsky, D.M. Gabbay, T. Maibaum, Handbook of Logic in Computer Science, Oxford University Press, 1992
(2) P. Blackburn, J. van Benthem, F. Wolter, Handbook of Modal Logic, Elsevier, 2007
(3) R. Fagin, J.Y. Halpern, Y. Moses, M.Y. Vardi, Reasoning about Knowledge, The MIT Press, 1995
(4) D.M. Gabbay, F. Guenthner, Handbook of Philosophical Logic, Springer, tomy 1-5
(5) D.M. Gabbay, C. Hogger, J.A. Robinson, Handbook of Logic in Artificial Intelligence and Logic Programming, Oxford University Press, 1994
(6) D. Harel, D. Kozen, J. Tiuryn, Dynamic Logic, The MIT Press, 2000
(7) G. Hughes, M.J. Cresswell, A New Introduction to Modal Logic, Routledge, 1996
(8) J.-J.Ch. Meyer, W. van der Hoek, Epistemic Logic for AI and Computer Science, Cambridge University Press 1995
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: