100 zabobonów - trzydzieści lat później 3501-SZ17-S
W roku 1987, a więc dokładnie 30 lat temu, Józef Maria Bochsńki opublikował swój znany słownik Sto zabobonów. We „Wstępie” napisał m.in.:
„Mój słownik pokazuje, że w naszym świecie panuje aż tyle zabobonów i jakich zabobonów! Nie potrzeba być wyznawcą zabobonu o stałym Postępie Ludzkości, aby przecież ufać, że ludzie XX wieku są choć trochę przytomniejsi, choć trochę rozumniejsi od troglodytów. A tymczasem lista zabobonów wyznawanych przez miliony w Londynie, Nowym Jorku i Paryżu zadaje kłam tej pobożnej nadziei. Trudno oprzeć się uczuciu wstydu, że się do takiego pokolenia należy. Jeśli o mnie chodzi, przykrość jest tym większa, że, jak wspomniałem, byłem sam ślepym zwolennikiem wielu spośród wymienionych tutaj zabobonów.”
Następnie dodaje: „filozof jest z powołania obrazoburcą, niszczycielem przesądów i zabobonów”, czyli przekonań, które są „(1) oczywiście w wysokim stopniu fałszywe, a mimo to (2) uważane za na pewno prawdziwe”. Słownik Bocheńskiego ma uświadomić czytelnikowi, które przekonania, często powszechnie uznawane i uważane za postępowe, są w istocie zabobonami.
Zadaniem uczestników seminarium będzie, w pierwszej kolejności, zapoznanie się z zabobonami przedstawionymi przez Bocheńskiego i rekonstrukcja przekonań uznanych przez niego za przesądne. Dalszym krokiem będzie analiza omówionych zabobonów pod kątem ich aktualności. Odpowiemy sobie na pytanie, czy przesądy żywione 30 lat temu nadal są w pewnych kręgach popularne oraz czy ich treść podlega ewolucji.
Zajęcia odbywać się będą przez internet, na platformie moodle. Każdy uczestnik będzie zobowiązany regularnie zapoznawać się z materiałami zamieszczanymi na stronie kursu. Referaty będą przedstawiane w formie pisemnej, a dyskusje będą miały postać forum internetowego.
Planowane jest jedno spotkanie organizacyjne (w sali), na początku roku akademickiego.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
Uczestnik kursu zna pojęcie zabobonu i potrafi wymienić przesądy wyznawane we współczesnym świecie.
Nabyte umiejętności:
Uczestnik kursu potrafi analizować sądy pod kątem ich treści i sposobu uzasadnienia.
Nabyte kompetencje społeczne:
Uczestnik kursu potrafi wychwytywać przesądy wśród własnych i cudzych przekonań, zajmuje względem nich postawę racjonalną, jest odporny na nieuczciwe chwyty erystyczne.
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się zaliczeniem z oceną. Każdy uczestnik kursu zobowiązany jest regularnie zapoznawać się z materiałami zamieszczanymi na stronie kursu oraz przygotować referat na zadany temat. Aktywność na zajęciach i referat będą podstawą oceny.
Literatura
J. M. Bocheński, 100 zabobonów, Wydawnictwo ANTYK.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: