Kontekstualizm w filozofii 3501-S31-08
Seminarium będzie poświęcone krytycznej analizie kontekstualizmu. Kontekstualizm stał się ostatnio bardzo modnym kierunkiem w filozofii - uważa się, iż dostarcza rozwiązania wielu problemów i paradoksów gnębiących filozofię analityczną. Jest poglądem należącym do filozofii języka, ale ma - przynajmniej zdaniem jego zwolenników - konsekwencje dla bardzo wielu dziedzin filozofii. W epistemologii kontekstualizm ma na przykład rozwiązać zagadkę sceptycką, problem Gettiera i paradoks loterii, w metafizyce ma "unieszkodliwić" paradoks przygodnej identyczności, w filozofii języka - wyjaśnić problem nieostrości i dostarczyć rozwiązanie paradoksu łysego, a w etyce - umożliwić odpowiedź na problem Fregego-Geacha. Zasadniczym założeniem kontekstualizmu jest twierdzenie, iż takie pojęcia, jak "wie, że", "znaczy, że", "jest identyczny z", "powinien", "ma prawo do" itd. są wyrażeniami okazjonalnymi i ich odniesienie zależy od kontekstu. Kontekstualizm epistemologiczny głosi np., że warunki prawdziwości i wartość logiczna zdań przypisujących wiedzę lub jej brak (tj. zdania typu "S wie, że p" i "S nie wie, że p") są wyznaczane przez oczekiwania osoby przypisującej wiedzę. "Wie, że" jest zatem wyrażeniem okazjonalnym i w różnych kontekstach oznacza różne relacje wiedzenia.
W trakcie seminarium zapoznamy się z kluczowymi dla kontekstualizmu tekstami i postaramy się ocenić, czy rzeczywiście jest to pogląd tak ważki filozoficznie, jak chcieliby jego zwolennicy.
Zaliczenie: obecność i aktywność na zajęciach, przygotowanie 1-2 referatów w ciągu roku
Wymagana jest bardzo dobra (przynajmniej bierna) znajomość angielskiego
Rodzaj przedmiotu
Literatura
Zaczniemy od tekstów ze zbioru Contextualism in Philosophy. Knowledge, Meaning and Truth, wyd. G. Preser i G. Peter, Oxford University Press 2005, cz??? II "Compositionality, Meaning, Context". B?dziemy te? czyta? Insensitive Semantics, A Defense of Semantic Minimalism and Speech Act Pluralism, H. Cappelena i E. Lepore'a, Blackwell Publishing 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: