Teoria twórczości według św. Tomasza z Akwinu 3501-S155-11
Tomasz z Akwinu (1224/5-1274) jest autorem pism filozoficzno-teologicznych, takich jak: Quaestiones disputatae de quodlibet, Summa contra gentiles, Summa Teologii; komentarzy do Biblii, komentarzy do tekstów Arystotelesa i komentarzy do tekstów neoplatońskich Pseudo-Dionizego Areopagity, Boecjusza i Proklosa. Tomasz nie zostawił osobnego dzieła o sztuce czy szerzej rozumianej twórczości. Jednak cała jego praca filozoficzna i teologiczna jest oparta na immanentnej teorii twórczości. Tomasz buduje teorię twórczości naturalnej (którą uprawiają zwierzęta) i naturalno-wolitywnej (którą uprawiają ludzie) po to, by móc więcej powiedzieć, jeśli w ogóle człowiek może coś orzec, o twórczości wyższej niż jego własna – twórczości aniołów i twórczości Boga. Twórczość aniołów jest zupełnie niedostępnym dla człowieka czystym poznaniem intelektualnym, a twórczość Boga niepoznawalnym dla nas boskim, nieskończenie wolnym i mądrym stworzeniem (creatio). Ale zdaniem Tomasza, nie ma rzeczy wartościowszej niż choćby usiłowanie pojęcia owych rzeczy niepoznawalnych, dotyczących twórczości, poznania, istnienia.
Badanie teorii twórczości według Tomasza z Akwinu prowadzi do odkrycia, że Tomasz jest spadkobiercą depozytu ontologii Platona (teorii idei i teorii sztuki jako muzyki) i Arystotelesa (teorii substancji i teorii Umysłu Boskiego jako spełnienia wszelkiej doskonałości). Jego teoria twórczości jest częścią jego teorii poznania i istnienia. Jest to metafizyczna i realistyczna teoria twórczości, oparta na założeniu istnienia transcendentnego piękna tożsamego z transcendentnym dobrem, prawdą i istnieniem. Bóg rozumiany jako najprostsze, najpełniejsze istnienie, jest tożsamy z transcendentnym pięknem. W tym sensie transcendentne piękno nie jest stworzone, gdyż Bóg musiałby stwarzać sam siebie, co jest sprzeczne. Ale Bóg z miłości stwarza świat i przekazuje mu stworzone piękno. Siła piękna stworzonego polega na jego realnym, jednostkowym uczestnictwie w pięknie niestworzonym, transcendentnym. Tomasz nie znajdując dla człowieka w filozofii naturalnej możliwości poznania istoty Boga, odkrył możliwość poznania przynajmniej Jego istnienia, czyli tego, że Bóg jest. Według Tomasza człowiek w swoim poznaniu naturalnym (czyli intelektem i wolą) dochodzi do poznania tego, że Bóg jest, idąc przynajmniej pięcioma drogami. Twórczość, a ściśle zmierzająca do transcendentnego piękna sztuka (ars) jest częścią wielkiego ruchu jednostkowego poznania w świecie wszystkich bytów stworzonych i niestworzonego Boga.
W dziedzinie teorii twórczości Tomasz odkrył intelektualną i wolitywną przyczynę sztuki, przy zachowaniu podziału na sztukę boską (w zasięgu nieskończonej wszechmocy Boga) i sztukę ludzką (w zasięgu, w granicach ludzkich możliwości). W człowieku za sztukę, twórczość jest odpowiedzialna cnota, to znaczy duchowa sprawność rozwagi (prudentia) w powiązaniu z innymi duchowymi sprawnościami naturalnymi oraz tymi, które są Boskimi darami. Sztuka uprawiana przez człowieka, rozumiana jako ruch w stronę formy (motus ad formam) i jako głębokie duchowe pragnienie poznania dobra, które jest przyczyną celową wszystkiego, może przy pewnych spełnionych warunkach formalnych (spójności, jedności – integritas, harmonii – consonantia i jasności – claritas) osiągnąć poziom, na którym jest włączona w ruch mądrości i miłości wykraczający ponad świat zmysłowy oraz zmysłowo-intelektualny i ponad ludzkie możliwości i ograniczenia.
Celem naszego seminarium jest przeczytanie i przemyślenie tych tekstów oraz fragmentów tekstów filozoficznych Tomasza z Akwinu, które układają się w logiczną opowieść o twórczości, poznaniu i istnieniu, w których każdy jednostkowy człowiek, na swoją miarę, bierze udział.
Doceniając wielką rolę Tomaszowej syntezy w dziejach europejskiej myśli filozoficznej, zamierzamy zarazem postawić pytanie o zakres, w jakim myśl ta daje się potraktować jako wciąż żywa współcześnie propozycja intelektualna, w szczególności dotycząca rozumienia takich fenomenów, jak sztuka, twórczość, wynalazczość, poznanie, działanie. Nasze seminarium chce być sposobnością dla wszystkich zainteresowanych do przemyślenia tych kwestii możliwie bez jakichkolwiek uprzedzeń, i próby znalezienia na nie samodzielnej odpowiedzi.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
1. Pogłębiona znajomość podstawowych pojęć filozofii św. Tomasza z Akwinu.
2. Systematyczne poznanie teorii sztuki i twórczości w myśli Akwinaty.
3. Krok naprzód w trudnej sztuce rozumiejącej lektury średniowiecznego tekstu filozoficznego.
4. Umiejętność stawiania istotnych pytań filozoficznych przy okazji egzegezy tekstów klasycznych.
Kryteria oceniania
1. Regularna, życzliwa obecność na zajęciach wystarczy do zaliczenia seminarium na ocenę dostateczną.
2. Możliwość uzyskania wyższej oceny zależy od konstruktywnego udziału w dyskusji, wkładu do prac seminarium w postaci własnego referatu wybranego lub wybranych zagadnień, ew. napisania eseju poświęconego problematyce związanej z tematyką seminarium.
Literatura
1. Tomasz z Akwinu, Summa Theologiae, I; De potentia Dei; De veritate; In de divinis nominibus; Expositio in Librum de causis; In Boethii de trinitate i in. (Opera Omnia, ed. Roberto Busa, Stuttgart 1980).
2. Tomasz z Akwinu, Traktat o Bogu, przekł. i kom. G. Kurylewicz, Z. Nerczuk, M. Olszewski, Znak, Kraków 1998.
3. Tomasz z Akwinu, O mocy Boga, Wydawnictwo Marek Derewiecki, Kęty 2005-11.
4. Umberto Eco, The Aesthetics of Thomas Aquinas, Harvard University Press 1988.
5. Zbigniew Nerczuk, Sztuka a prawda. Problem sztuki w dyskusji między Gorgiaszem a Platonem, Monografie FNP. Seria Humanistyczna, Wrocław 2002.
6. George Steiner, Gramatyki tworzenia. Na podstawie wygłoszonych w roku 1990 wykładów imienia Gifforda, tłum. J. Łoziński, Zysk i S-ka, Poznań 2004.
7. Jacques Maritain, Creative Intuition in Art and Poetry, Princeton 1953.
8. Jacques Maritain, Art and Sholasticism, London 1930.
9. Vivian Boland, Ideas in God according to Saint Thomas Aquinas, E.J. Brill, Leyden 1996.
10. Vivian Boland, Saint Thomas Aquinas (Continuum Library of Educational Thought), London 2007.
11. Gabriela Kurylewicz, Poznawanie i niepoznawanie istnienia - Giovanni Pico della Mirandola w poszukiwaniu metafizycznej zgodności wszystkiego, co istnieje, Warszawa 2004.
12. James Joyce, A Portrait of the Artist as a Young Man, Harmondsworth, 1960.
13. Etienne Gilson, Paiting and Reality, London 1957.
14.
etc
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: