Modernizm katolicki w filozofii M. Zdziechowskiego i S. Brzozowskiego 3501-P27-10
Tematem zajęć jest recepcja idei modernizmu katolickiego w myśli dwóch różnych filozofów przełomu XIX i XX wieku: Mariana Zdziechowskiego i Stanisława Brzozowskiego. Marian Zdziechowski próbował uzasadnić możliwość i konieczność wiary w Boga w obliczu zła świata; kładł nacisk na konieczność podkreślenia w chrześcijaństwie wątków pesymistycznych i znaczenia wiary wewnętrznej. Budując swój filozoficzny światopogląd w książce Pesymizm, romantyzm i podstawy chrześcijaństwa, Zdziechowski włączał idee modernizmu katolickiego do intelektualnych poszukiwań, obejmujących również m. in. polemikę ze św. Augustynem, inspirację tradycją romantyczną i własne interpretacje stanowisk Schopenhauera i Sołowjowa. Tymczasem Brzozowski włączał inspirację modernizmem katolickim do swojego ateistycznego programu "filozofii pracy". Pojmując kondycję i zadanie ludzkości jako walkę z tym, co pozaludzkie, Brzozowski szukał idei, które pomogą nam we wzmocnieniu dyscypliny działania i utrwaleniu wewnętrznej pewności jego znaczenia. Podczas zajęć przybliżone zostaną sylwetki intelektualne Zdziechowskiego i Brzozowskiego, przedyskutowane zostaną inspiracje modernistyczne w ich poglądach, a także wybrane fragmenty dzieł A. Loisy, M. Blondela i J. H. Newmana.
Rodzaj przedmiotu
Literatura
M. Zdziechowski, Pesymizm, romantyzm i podstawy chrześcijaństwa, t. 1 i 2, Kraków 1914;
S. Brzozowski, Alfred Loisy i zagadnienia modernizmu katolickiego w: S. Brzozowski, Idee, Kraków 1990, 432-456;
S. Brzozowski, John Henry Newman, "Kronos" nr 3/2009, s. 232-264;
S. Brzozowski, Światopogląd pracy i swobody w: S. Brzozowski, Kultura i życie, Warszawa 1973, s. 486-96; S. Brzozowski, Prolegomena filozofii "pracy" w: S. Brzozowski, Idee, Kraków 1990, s. 213-252, 407-431;
Listy M. Blondela do M. Zdziechowskiego, "Logos i Ethos" nr 2/1993, s. 157-167;
M. Blondel, Działanie: próba krytyki życia i budowy nauki o praktyce, "Logos i Ethos" nr 2/1993, s. 123-135;
A. Loisy, The Gospel and the Church, London 1909 lub A. Loisy, L'Évangelie et l'Église, Paris 1902;
J. H. Newman, Logika wiary, przeł. ks. P. Boharczyk, Warszawa 1956.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: