- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
The metaphysics of the human: identity, consciousness, and experience 3501-MHICE18-S-OG
Zajęcia poświęcone będą metafizyce człowieka i podjęte zostanie na nich pytanie o to, co może stanowić o konstytucji podmiotu, w szczególności, kiedy rozważamy przypadek refleksji pierwszoosobowej. Omawiane będą zarówno klasyczne, jak i współczesne analityczne i ‘kontynentalne’ perspektywy na zagadnienia związane i subiektywnością, tożsamością, oraz doświadczeniem. Pierwsza część zajęć posłuży, jako przegląd klasycznych w historii filozofii zachodniej stanowisk względem kwestii tożsamości osobowej, ze szczególnym uwzględnieniem Kartezjusza, Locka i Humea. Druga część zajęć poświęcona będzie współczesnym dyskusjom, zarówno w obrębie tradycji analitycznej, jak i ‘kontynentalnej’, które podejmują problemy, jakie współczesna filozofia odziedziczyła wraz z klasycznymi teoriami.
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
KNOWLEDGE
Structured knowledge of issues and problems connected with the question of personal identity, consciousness, and experience within the philosophical tradition. (PL: ustrukturyzowana wiedza dotycząca problemów związanych z tożsamością osobową, świadomością oraz doświadczeniem)
Thorough understanding of the contemporary discussion stemming from difficulties with traditional ways of approaching the problems of personal identity, including the question of the relevance of the concept of a person for determining an identity relation for individuals. (PL: pogłębione rozumienie problemów dotyczących tożsamości osobowej wywodzacych się z tradycyjnych ujęć oraz unikania tych trudności we współczesnych sposobach argumentacji)
Acquaintance with the research methods and argumentative strategies in the areas of contemporary and modern philosophy pertaining to subjectivity, as well as a deepened ability to interpret and asses in context the philosophical literature on the subject. (PL: zaznajomienie i metodami badawczymi, oraz strategiami argumentacji w odniesieniu do zagadnień związanych z podmiotowością w filozofii nowożytnej I współczesnej)
Knowledge of expanded philosophical vocabulary relevant to the contemporary as well as classical discussion of issues connected with personal identity, consciousness, and experience within different currents of contemporary and modern philosophy. (PL: znajomość rozszeżonej terminologii filozoficznej istotnej dla rozumienia nowożytnej i współczesnej dyskusji dotyczącej tożsamości, świaddomości I doświadczenia)
In depth knowledge of a chosen philosopher or theory within contemporary or classical conceptions developed with view of presenting a paper before the group. (PL: pogłębiona wiedza dotycząca wybranej teorii filozoficznej będącej przedmiotem referatu)
SKILLS
Ability to independently research, analyse and assess primary and secondary sources, as well as the ability to present research conclusions in a structured and logical manner, and being able to rely on the relevant philosophical vocabulary. (PL: umiejętność samodzielnej analizy i oceny tekstów oraz zaprezentowania efektów badań w ustrukturyzowany i logiczny sposób, wykorzystując odpowiednie słownictwo filozoficzne)
Ability to distinguish between the major subdivisions in contemporary philosophy in the way they approach the topic of subjectivity and the philosophical languages they involve. (PL: umiejętność rozróżnienia istotnych trendów we współczesnej filozofi podmiotu oraz dyskursów, jakimi się posługują)
Ability to assess the importance and impact of philosophical positions in the area of reflection on subjectivity. (PL: umiejętność oceny istotności i wpływu stanowisk filozoficznych w obszarze refleksji na temat podmiotowości)
SOCIAL COMPETENCE
The gaining of an appreciation of the cultural heritage and breadth of European reflection and import to the discussion of the constitution of the human subject. (PL: zrozumienie wkładu tradycji refleksji filozoficznej w Europie do dyskusji na temat konstytucji ludzkiego podmiotu)
A developed awareness of the significance of a multi-dimensional understanding of the human person in her multiple relations which others and the world. (PL: rozwinięta świadomość znaczenia wielowymiarowego rozumienia człowieczeństwa także w perspektywie różnorakich relacji określających człowieka w społeczeństwie)
Ability to assess the degree of acquired knowledge, and to expand and deepen it independently where necessary. (PL: umiejętność oceny stopnia zdobytej wiedzy I samodzielnego poszerzenia jej tam gdzie to konieczne)
Ability to identify concrete ethical and social problems connected with the studied topic and the sensitivity for different conflicting perspectives. (PL: umiejętność zidentyfikowania konkretnych problemów etycznych i społecznych związanych z omawianym tematem połączona z wrażliwością na napięcia pomiędzy odmiennymi perspektywami)
Kryteria oceniania
Uczestnicy seminarium będą oceniania na podstawie trzech kryteriów: obecności, aktywności w trakcie dyskusji, oraz przedstawionego referatu. Ocena odzwierciedlała będzie to ile z pośród kryteriów oceny zostanie spełnione.
Literatura
- Descartes, Meditations on First Philosophy, Meditations One and Two.
- Locke, J. An Essay Concerning Human Understanding: Book 2: Chapter 27
- Hume Treatise of Human Nature, I, 4, vi, and the appendix
- Williams, Bernard. 1970. "The Self and the Future," Philosophical Review 79 (2): 161-180.
- Husserl E. Cartesian Meditations: Meditation 5
- Sartre J.P. The Transcendence of the Ego
- Priest, Stephen, The Subject in Question, Sartre’s critique of Husserl
- Michael Tye, Consciousness and Persons: Unity and Identity (fragm)
- Richard Sorabji, Self: Ancient and Modern Insights about Individuality, Life, and Death (fragm.)
- Parfit, D. 1984. Reasons and Persons. Oxford: Oxford University Press. Ch. 12-13
- Korsgaard Christine, “Personal Identity and the Unity of Agency: A Kantian Response to Parfit,” from Philosophy and Public Affairs, Vol. 18, No. 2.
- Schechtman Marya, The Constitution of Selves Cornell University Press, 1996 (fragm)
- T. Nagel, „What Is It Like to Be a Bat”/A View From Nowhere (fragm.)
- Paul Churchland “Reduction, Qualia, and the Direct Introspection of the Brain.”
- Collin McGinn "Can We Solve the Mind-Body Problem?"
- Dennett, Daniel C. "The Brain and Its Boundaries". Times Literary Supplement (London) (May 10, 1991).
- D. Chalmers, The Consious Mind (fragm.)
- Peter Hacker, "Hacker's challenge". The Philosopher's Magazine(2010). 51 (51): 23–32.
- Jerry Valberg, Dream, Death, and the Self (fragm.)
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: