- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Paradoksy prawdopodobieństwa 3501-M-PARAPRA-OG
Pojęcie prawdopodobieństwa występuje w wielu teoriach naukowych, które odwołują się do standardowej teorii prawdopodobieństwa podanej w pracy Kołmogorowa z 1933 roku. Teoria ta została sformułowana w sposób aksjomatyczny, a jej konsekwencją jest jedna z najczęściej stosowanych teorii w naukach empirycznych, tzw. teoria Bayesa. Teoria ta posiada swoje dwie zasadniczo odmienne wersje: wersję subiektywną i wersję obiektywną. Ta pierwsza jest podstawą stanowiska zwanego probabilizmem, które utożsamia nasze stopnie przekonań ze stopniami prawdopodobieństwa wyrażanymi liczbami z przedziału liczb rzeczywistych [0,1]. U podstaw obiektywnego Bayesianizmu leży przekonanie, że jest tylko jedna funkcja prawdopodobieństwa wyrażająca nasz stopień przekonania. Funkcja ta określana jest obiektywnie przez wiedzę podmiotu, który powinien swój stopień przekonania uplasować jak najdalej od wartości skrajnych: 0 i 1. Najczęściej przyjmowanym założeniem jest, że podmiot powinien swoje stopnie przekonań kształtować zgodnie z zasadą maksimum entropii, wybierając dla swego przekonania tę funkcję, która posiada maksymalną entropię. Zarówno subiektywny jak też obiektywny Bayesianizm napotyka liczne problemy interpretacyjne związane z jego konkretnymi implementacjami. Problemom tym będziemy się bliżej przyglądali podczas kolejnych wykładów. Dla zilustrowania jednego z nich odwołamy się do paradoksu loterii.
Jeśli loteria jest uczciwa, to co najmniej 1 los wygrywa. Przy dostatecznie dużej liczbie losów, prawdopodobieństwo tego, że ten los, który trzymam w ręku wygra, jest małe. Ale o każdym losie, w tego rodzaju loterii, prawdą jest, że wiąże się z nim tak samo małe prawdopodobieństwo na wygraną. Jeśli tak, to żaden los nie ma wystarczająco dużych szans na to, że wygra, co pozostaje w sprzeczności z naszym wyjściowym założeniem, że loteria jest uczciwa, a zatem, że istnieje taki los, który z całą pewnością wygrywa. Różne diagnozy stawia się próbując zidentyfikować to, z czym związana jest ta sprzeczność. Różnie też traktuje się taki przypadek sprzeczności. Na przykład Makinson uważa, że sprzeczność w zbiorze naszych przekonań może być tolerowana, gdy liczba obiektów, o których mówimy jest duża, a koszt wyeliminowania takiej sprzeczności jest wysoki. W takich przypadkach jedynie pozostaje zalecenie, aby korzystać z reguły koniunkcji we wniosku (reguły, która uwikłana jest w ten paradoks) w miarę ostrożnie, gdyż w niektórych sytuacjach, w których rozumowanie odwołuje się do pojęcia prawdopodobieństwa, reguła ta jest zawodna.
Rodzaj przedmiotu
monograficzne
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
1. Student wie:
(a) co to jest standardowa teoria prawdopodobieństwa;
(b) jak analizujemy na gruncie tej teorii prawdopodobieństwo warunkowe;
(c) jakie są zastosowania teorii Bayesa w epistemologii i metodologii nauk empirycznych;
(d) jaka jest diagnoza wybranych paradoksów związanych z pojęciem prawdopodobieństwa.
2. Student posiada umiejętność zastosowania omawianych pojęć do postawienia własnych pytań badawczych w obszarze:
(a) epistemologii,
(b) filozofii nauki,
(c) logiki wnioskowań niededukcyjnych i
(d) nauk szczegółowych takich jak np. psychologia, socjologia, fizyka kwantowa.
3. Student jest przygotowany do podjęcia samodzielnej pracy badawczej w obszarze objętym tematyką wykładu w postaci pracy rocznej, licencjackiej, magisterskiej, doktorskiej.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę na podstawie końcowego egzaminu ustnego z podanych, w czasie trwania kursu, przeze mnie zagadnień.
UWAGA: Wykład jest adresowany do wszystkich zainteresowanych, którzy zaliczyli kurs Logiki I i Logiki II, a przynajmniej jeden z nich!
Literatura
Najważniejsze pozycje z literatury do tego wykładu:
1. Eckhardt, W.: 2013, Paradoxes in Probability Theory, Springer.
2. Prior, A.N.: 2012, The Paradox of the Prisoner in Logical Form, Synthese, 188, 411 - 416.
3. Norton, J.D.: 2007, Probability Disassembled, British Journal for the Philosophy of Science, 58, 141 - 171.
4. Douven, I., Romeijn, J.W.: 2010, A new resolution of the Judy Benjamin problem, http://eprints.lse.ac.uk/27004/
5.Makinson, D.: 2012, Logical Questions behind the Lottery and Preface Paradoxes: Lossy Rules for Uncertain Inference, Synthese, 186, 511 - 529.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: