- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Semantyka eksperymentalna - moduł praktyczny 3501-KOG-SE-MP-OG
Zakres poszczególnych tematów
I. Tworzenie badań kwestionariuszowych za pomocą programu Limesurvey
Każdy ze studentów przed rozpoczęciem zajęć otrzyma konto w instancji Limesurveya administrowanej przez Pracownię Filozofii Eksperymentalnej (www.kognilab.pl). Przewagą Limesurveya nad innymi narzędziami tego rodzaju (ankiety Google czy Surveymonkey) jest fakt, że jest rozwiązaniem open-source oraz daje większe możliwości niż inne tego rodzaju darmowe programy, porównywalne z Qualtricsem (który jest płatny). Więcej informacji o Limesurvey można znaleźć na stronie autorów: https://www.limesurvey.org/.
Zajęcia 1. „Moja pierwsza ankieta” - wprowadzenie do Limesurveya
- przegląd możliwości programu Limesurvey
- struktura ankiety (pytania, grupy)
- opcje prezentacji ankiety
- elementy tekstowe i graficzne ankiety
- cel praktyczny zajęć: każdy uczestnik potrafi stworzyć bardzo prostą ankietę
Zajęcia 2. Rodzaje pytań.
- omówienie podstawowych rodzajów pytań i sposobów ich tworzenia
- dobre praktyki w tworzeniu ankiet on-line
- cel praktyczny zajęć: każdy uczestnik wie, jakie rodzaje pytań oferuje Limesurvey i jak dobrać odpowiedni rodzaj pytania do celu badawczego
Zajęcia 3. Zaawansowane możliwości Limesurveya. Instrukcje warunkowe.
- omówienie rodzajów randomizacji pytań w Limesurvey i celu jaki ma randomizacja pytań w ankiecie badawczej
- omówienie sposobów tworzenia rozgałęzionych ankiet dostosowujących się do odpowiedzi badanego (równania relewancji)
- cel praktyczny zajęć: każdy uczestnik potrafi stworzyć ankietę, z wykorzystaniem instrukcji warunkowych i równań relewancji
Zajęcia 4. Przygotowanie badań do publikacji. Import i eksport wyników.
- omówienie przykładowych paneli badawczych (mTurk, Clickworker, Prolific Research) i wymagań, jakie musi spełniać ankieta
- określanie limitów dotyczących uczestników badania (kwoty, tokeny)
- Import pytań i grup pytań do ankiety.
- eksport i import wyników do/z popularnych programów i formatów.
- archiwizacja ankiet i wyników.
- cel praktyczny: student przygotowuje ankietę w formie gotowej do publikacji i umie wyeksportować jej wyniki do wybranego przez siebie programu.
II. Eksperymenty psycholingwistyczne w programie Ibex
Ibex jest prostym programem pozwalającym na tworzenie i publikowanie badań psycholingwistycznych on-line. W przeciwieństwie do Limesurvey’a pozwala na precyzyjne mierzenie czasu reakcji badanego oraz udostępnia możliwość prezentacji materiałów badawczych w tempie kontrolowanym przez badanego. Tworzenie ankiety wymaga jednak modyfikacji udostępnionych przez autorów szablonów w JavaScripcie. Nie jest to jednak zadanie wymagające jakiejkolwiek wiedzy programistycznej. Więcej informacji o Ibex można znaleźć na stronie autorów: https://code.google.com/archive/p/webspr/
Zajęcia 1. Wstęp do programu Ibex. Struktura ankiety w programie.
- sposób działania Ibex
- omówienie zawartości poszczególnych plików składających się na badanie w Ibex
- cel praktyczny: student potrafi stworzyć proste badanie w Ibex
Zajęcia 2. Rodzaje pytań i randomizacja.
- omówienie rodzajów pytań oferowanych przez program Ibex
- omówienie rodzajów randomizacji kolejności pytań
- cel praktyczny: student potrafi zaprojektować odpowiednio ustrukturyzowaną ankietę (z pozycjami treningowymi, pozycjami właściwymi i odpowiednią dobraną metodą randomizacji)
Zajęcia 3. Przygotowanie badań do publikacji. Import i eksport wyników
- dostosowywanie zachowania i wyglądu ankiety
- wgrywanie plików ankiety na serwer kognilab.pl
- ściąganie wyników badania na dysk, eksport wyników do popularnych formatów
- cel praktyczny: student potrafi przygotowane przez siebie badanie psycholingwistyczne umieścić w internecie i ściągnąć jego wyniki
III. Podstawy pakietu PsychoPy oraz środowiska PsychoPy Builder
PsychoPy jest darmową i otwartoźródłową alternatywą dla komercyjnych programów takich jak Presentation™ lub e-Prime™. Pozwala on na tworzenie złożonych eksperymentów psychologicznych zarówno przy użyciu graficznego interfejsu (Builder) jak i wysokopoziomowej biblioteki Pythona. Więcej informacji można znaleźć na stronie autorów: http://www.psychopy.org/
Zajęcia 1. Wstęp do programu PsychoPy Builder (interfejs, architektura badania)
- omówienie interfejsu programu PsychoPy Builder
- struktura badania projektowanego w Builderze
- cel praktyczny: student zna podstawy obsługi PsychoPy Buildera, rozumie jak działa, potrafi wczytać przykładowe badanie i dokonać prostej modyfikacji jego elementów
Zajęcia 2. Różne rodzaje bodźców eksperymentalnych i ich tworzenie w Builderze.
- tworzenie dostępnych w PsychoPy bodźców (z naciskiem na te wykorzystywane w semantyce eksperymentalnej czyli bodźce tekstowe [graficzne i dźwiękowe], obrazy, filmy)
- cel praktyczny: student potrafi wybrać i stworzyć odpowiednie bodźce eksperymentalne dla swojego badania
Zajęcia 3. Kontrola elementów eksperymentu za pomocą różnych urządzeń wejścia (klawiatura, mysz, mikrofon, inne kontrolery).
- różne sposoby obsługi odpowiedzi badanych (z naciskiem na te wykorzystywane w semantyce eksperymentalnej, czyli wybieranie odpowiedzi klawiaturą, myszą, kontrolerem, kategoryzacja, rankingi)
- cel praktyczny: student potrafi wybrać odpowiednią metodę interakcji człowieka z komputerem dla swojego celu badawczego i zaimplementować ją w PsychoPy
Zajęcia 4. Przygotowywanie eksperymentu, eksport danych.
- sposoby rejestrowania i kontrolowania różnych parametrów odpowiedzi badanych (czasy reakcji, ograniczenia czasowe)
- eksport danych do znanych formatów
- cel praktyczny: student potrafi przygotować gotowy do przeprowadzenia projekt eksperymentu, zebrać w nim interesującego go dane i wyeksportować wyniki do odpowiedniego formatu
IV. Praca nad projektami studentów
W tym bloku studenci będą pracować w zespołach nad własnymi projektami (projekt końcowy). Będą musieli przedstawić projekt eksperymentu i wybrać odpowiednie narzędzie spośród tych, które omówione były na kursie. Program zajęć zostanie dostosowany do tego, czego dotyczyły będą studenckie projekty. Przewidziane są indywidualne konsultacje poszczególnych projektów.
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
- wie, w jaki sposób zaprojektować i przeprowadzić badanie z zakresu semantyki eksperymentalnej
- wie, jakie rodzaje pytań oferuje Limesurvey i jak dobrać odpowiedni rodzaj pytania do celu badawczego
- zna zasady tworzenia badań ankietowych
- zna dobre praktyki dotyczące prowadzenia badań ankietowych, w szczególności przez internet
Nabyte umiejętności:
- umie zaprojektować przygotować i przeprowadzić badanie ankietowe za pomocą platformy LimeSurvey
- umie korzystać z opragramowania do tworzenia eksperymentów psycholingwistycznych Ibex
- umie przygotować prosty eksperyment psycholingwistyczny, korzystając z pakietu PsychoPy i programu PsychoPy Builder
- przygotować i przeprowadzić własne badanie z zakresu semantyki eksperymentalnej
Nabyte kompetencje społeczne:
- potrafi wspólnie z zespołem zrealizować prosty projekt badawczy, w tym zaplanować wspólne działania oraz podzielić się zadaniami
- potrafi planować swoją pracę
- potrafi przedstawić wyniki swojej pracy w zrozumiały sposób
Kryteria oceniania
Ocena wystawiona zostanie na podstawie cotygodniowych praco domowych oraz końcowego projektu w następujący sposób:
Prace domowe – 70% oceny
Projekt końcowy – 30% oceny
Literatura
Strona programu Limesurvey: https://www.limesurvey.org/
Strona programu Ibex: https://code.google.com/archive/p/webspr/
Strona programu PsychoPy: http://www.psychopy.org
Na książkach i artykułach opierać będziemy bardziej „teoretyczną” część kursu dotyczącą designu ankiet internetowych. To jest przykładowa bibliografia, jeżeli napotkamy jakiś konkretny problem będziemy szukać odpowiednich źródeł.
Tourangeau, R., Couper, M. P., & Conrad, F. (2007). Color, labels, and interpretive heuristics for response scales. Public Opinion Quarterly, 71(1), 91-112.
Tourangeau, R., Rips, L. J., & Rasinski, K. (2000). The psychology of survey response. Cambridge University Press.
Groves, R. M., Fowler Jr, F. J., Couper, M. P., Lepkowski, J. M., Singer, E., & Tourangeau, R. (2011). Survey methodology (Vol. 561). John Wiley & Sons.
Tourangeau, R., Conrad, F. G., & Couper, M. P. (2013). The science of web surveys. Oxford University Press.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: