Psychologia eksperymentalna 3501-KOG-PE
Od 2018/2019
Uczestnicy kursu będą mieli możliwość utrwalenia oraz praktycznego wykorzystania wiedzy i umiejętności związanych z planowaniem, przeprowadzaniem i raportowaniem wyników badań empirycznych ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki badań eksperymentalnych.
Studenci będą mieli możliwość 1) zapoznania się z klasycznymi badaniami poszczególnych nurtów psychologii eksperymentalnej, 2) przećwiczenia na różnorodnym materiale podstawowych etapów procesu badawczego, 3) zaplanowania i przeprowadzenia własnego badania empirycznego.
W pierwszej połowie semestru część zajęć będzie odbywać się za pośrednictwem uniwersyteckiej platformy e-learningowej COME i będzie w dużej mierze powiązana z zagadnieniami omawianymi na dedykowanym studentom Kognitywistyki wykładzie „Metodologia badań psychologicznych”.
Druga połowa semestru będzie miała charakter warsztatowy i będzie poświęcona przede wszystkim zaplanowaniu, przeprowadzaniu i przedstawieniu wyników własnego badania eksperymentalnego, wykonywanego przez studentów w małych grupach, pod opieką prowadzących zajęcia.
2016/2017, 2017/2018
Uczestnicy kursu będą mieli możliwość utrwalenia oraz praktycznego wykorzystania wiedzy i umiejętności związanych z planowaniem, przygotowaniem i przeprowadzaniem badań empirycznych ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki badań eksperymentalnych.
Studenci będą mieli możliwość 1) zapoznania się z klasycznymi badaniami poszczególnych nurtów psychologii eksperymentalnej, 2) przećwiczenia na różnorodnym materiale podstawowych etapów procesu badawczego, 3) zaplanowania i przeprowadzenia własnego badania empirycznego.
Szacowana liczba godzin, które student powinien przeznaczyć na osiągnięcie efektów uczenia się: 30h (ćwiczenia) + 45h pracy własnej.
Poszczególne zajęcia będą zorganizowane wokół następujących zagadnień:
• podstawy filozofii nauki,
• psychologia jako nauka,
• metody badań psychologicznych,
• wyjaśnianie i uzasadnianie,
• pytania badawcze, hipotezy teoretyczne, zmienne,
• operacjonalizacja, pomiar, wskaźniki,
• badania korelacyjne,
• podstawowe schematy eksperymentalne,
• praktyczne aspekty planowania badań psychologicznych,
• praktyczne i etyczne aspekty przeprowadzania badań empirycznych.
2014/2015, 2015/2016
Celem zajęć jest przekazanie wiedzy z zakresu psychologii ogólnej dotyczącej zarówno warsztatu empirycznego jak i teorii. Na każdych zajęciach planujemy przeprowadzanie demonstracji wybranych zjawisk i zależności. Część tych demonstracji po przygotowaniu i przeprowadzeniu na zajęciach będzie kontynuowana w postaci prac domowych dla studentów. Ważnym zadaniem będzie opanowanie umiejętności opisywania badań i opracowywania ich wyników w postaci zwięzłego raportu. Będziemy starali się też o wyrobienie umiejętności znajdowania zastosowań dla działań "w świecie realnym" na podstawie wyników badań empirycznych. Tematami ćwiczeń będą podstawowe prawa, zależności i mechanizmy dotyczące między innymi: percepcji, uczenia się, pamięci, uwagi, myślenia, języka, inteligencji, twórczości, emocji, motywacji, oraz wybranych zagadnień psychologii rozwojowej, osobowości i psychologii społecznej.
Szacowana liczba godzin, które student powinien przeznaczyć na osiągnięcie efektów uczenia się: 30h (ćwiczenia) + 45h pracy własnej.
Poszczególne zajęcia będą zorganizowane wokół następujących zagadnień:
• podstawy filozofii nauki,
• psychologia jako nauka,
• metody badań psychologicznych,
• wyjaśnianie i uzasadnianie,
• pytania badawcze, hipotezy teoretyczne, zmienne,
• operacjonalizacja, pomiar, wskaźniki,
• badania korelacyjne,
• podstawowe schematy eksperymentalne,
• planowanie badań ,
• praktyczne i etyczne aspekty przeprowadzania badań empirycznych.
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza
- zna klasyczne oraz najbardziej nowatorskie eksperymenty [K_W02, K_W04, K_W04, K_W05, K_W07, K_W08]
- zna ogólne zasady prowadzenia badań empirycznych [K_W02, K_W04]
- zna podstawowe elementy metodologii prac empirycznych [K_W01, K_W03]
Nabyte umiejętności
- umie przekładać na język empirii twierdzenia i pytania z zakresu psychologii [K_U01, K_U03, K_U07, K_U10, K_U11]
- potrafi posłużyć się kilkoma prostymi narzędziami statystycznymi [K_U02, K_U15]
- umie opisywać badania i opracowywać ich wyniki [K_U02, K_U03, K_U10, K_U16, K_U17, K_U20, K_U21]
Nabyte kompetencje społeczne
- umie pracować w grupie [K_K03]
- umie funkcjonować w sytuacji ekspozycji społecznej [K_K09]
Kryteria oceniania
Od 2018/2019
Ocena końcowa będzie wystawiana poprzez zsumowanie punktów uzyskanych za (a) zadania wykonywane przez studentów w pierwszej połowie semestru na platformie internetowej kursu, (b) terminową i zgodną z wytycznymi realizację kolejnych etapów planowania i przeprowadzenia badania eksperymentalnego oraz (c) raport końcowy z przeprowadzonego badania.
Dodatkowo pozytywny wpływ na ocenę końcową może mieć również aktywność studenta podczas zajęć.
2016/2017, 2017/2018
Ocena końcowa będzie wystawiana na podstawie liczby punktów uzyskanych z zadań domowych oraz z końcowego projektu badawczego, z uwzględnieniem aktywności studenta podczas zajęć.
2014/2015, 2015/2016
Ocena sposobu zaplanowania eksperymentu, jego realizacji oraz napisania raportu z badania (zawierającego skrócony wstęp teoretyczny, opis metody, analizę wyników i ich dyskusję). Kryterium jest poprawność, oryginalność oraz zaangażowanie.
Literatura
Od 2018/2019
Brzeziński, J. (2000). Metodologia badań naukowych i diagnostycznych (rozdz. 9-10, t.1, ss. 333-389). W: J. Strelau (red.), Psychologia: Podręcznik akademicki. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Shaughnessy J., Zechmeister J., (2002) Metody badawcze w psychologii, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
2014/2015 - 2017/2018
- Brzeziński, J. (2000). Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar
- Chalmers, A. (1993). Czym jest to, co zwiemy nauką. Wrocław: Wydawnictwo Siedmioróg.
- Hock, Roger (2003) 40 prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologii. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
- Maszczyk D., Rodziewicz-Winnicki, A. (1979). Charakterystyka badań eksperymentalnych. (w:) D. Maszczyk, A. Rodziewicz-Winnicki (red.) Metody badań w naukach społecznych (s. 61-72), Katowice: PWN
- Strelau, J. (2001). Psychologia. Gdańsk: GWP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: