Biologiczne mechanizmy zachowania 3501-KOG-MS2-BMZ
Część kursu poświęcona jest przede wszystkim relacji: mózg - zachowanie. Przedstawione zostaną wybrane, podstawowe zagadnienia neurofizjologii i neuroanatomii, zawsze w kontekście zachowania ludzi i zwierząt. Jednak, choć najwięcej informacji pochodzić będzie z obszaru neurofizjologii, na wykładach będzie także mowa o genetyce, genetyce behawioralnej, psychofarmakologii i hormonach. .
Część wykładu zaznajamia z problematyką klasycznej i poznawczej etologii, poznawczej psychologii porównawczej i psychologii ewolucyjnej.
Wykład zajmuje 30 godzin zajęć. Lektury indywidualne powinny zająć kolejne 30 godzin.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu studenci będą potrafili definiować podstawowe pojęcia psychologii biologicznej i etologii. Będą rozpoznawali elementy ośrodkowego układu nerwowego na prostych schematach i modelach. Będą zwracali uwagę na potencjalne biologiczne determinanty zachowania się ludzi i zwierząt. Będą krytycznie odnosić się do wyjaśnień zachowania się ludzi i zwierząt w kategoriach uproszczonych teorii biologicznych.
Kryteria oceniania
Wykłady kończą się egzaminem testowym sprawdzającym znajomość definicji podstawowych pojęć.
Literatura
Kalat, J. (2006). Biologiczne podstawy psychologii. Warszawa: PWN.
Kaleta, T. (2003). Zachowanie się zwierząt. Zarys problematyki. Warszawa: Wydawnictwo SGGW.
Pisula, W. (2000). Rozdział 5 w: J. Strelau (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. Gdańsk: GWP.
Sadowski, B., Chmurzyński, J. (1989). Biologiczne mechanizmy zachowania. Warszawa. PWN. Rozdziały 10, 12, 13, 14, 16, 17 i 18.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: